Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe pier Schiphol versnellen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 916 
|
 nhd.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Frans van den Berg


SCHIPHOL - De capaciteitsproblemen op Schiphol worden steeds nijpender. ,,Daarom kijken we of de nieuwe pier kunnen versnellen zodat we die eerder in gebruik kunnen nemen.’’

De uitbreiding van de luchthaven is volgens Schiphol-directeur Jos Nijhuis noodzakelijk.

,,We aarzelen niet, alleen vergt de voorbereiding meer tijd. Behalve een nieuwe pier om vliegtuigen aan te zetten, is een nieuwe terminal namelijk ook echt noodzakelijk. De vertrekhallen 1 en 2 worden steeds drukker. We hebben meer lucht nodig. Maar we kijken nu of de pier eerder kunnen opleveren en die dan tijdelijk verbinden met de bestaande pieren. Meer toestellen afhandelen op het platform is geen optie voor de grote vliegtuigen.’’

Momenteel wordt op de luchthaven nog de laatste hand gelegd aan de centrale veiligheidscontrole. Die is op 3 juni ingegaan, maar nog niet alle werkzaamheden waren toen afgerond. Verder moet tegen het eind van het jaar de nieuwe lounge 2 open gaan.

,,Dan verwachten we ook dat de inkomsten uit de winkels en restaurants weer toenemen. Die zijn vorig jaar en het laatste halfjaar gedaald door de verbouwingen, maar straks hebben we een aantrekkelijk gebied’’, verklaart Nijhuis de gedaalde bestedingen per passagier.

Prijsverlaging
De luchthaventarieven waren per 1 april al met zeven procent gedaald en Nijhuis wil die volgend jaar opnieuw substantieel verlagen, zonder een percentage te noemen. Een maatregel die vooral de kwakkelende KLM goed kan gebruiken. ,,We kunnen dat doen omdat de rente laag is, we de kosten in hand houden, het aantal vluchten en passagiers ook volgend jaar verder stijgt en omdat we havengelden uit 2014 nog moeten verrekenen’’, licht de directeur het voornemen toe.

Ondanks de daling van de luchthaventarieven steeg de netto omzet van de Schiphol Group in het eerste halfjaar met één procent. Het aantal passagiers steeg namelijk met vijf procent en het aantal vluchten met drie procent. De winst sprong zelfs van 32 naar 84 miljoen euro, maar dat komt vrijwel geheel door de verkoop van een belang van zestig procent in Schiphol Airport Retail (de eigen winkels). Alleen de vracht zit in een dipje: minder naar China en Rusland.

Blijft Nijhuis?
Eind 2016 loopt de tweede termijn van Jos Nijhuis als president-directeur van de Schiphol Group af. De grote vraag is of hij na acht jaar gaat voor een nieuwe ronde? ,,Ik mag nog 1,5 jaar hoor'', is zijn eerste reactie. ,,Er is nog voldoende te doen. Ik heb het naar mijn zin en de resultaten zijn goed. Een besluit heb ik nog niet genomen. Maar uiteindelijk is het de raad van commissarissen die een beslissing neemt.''

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Net zoals Lelystad, een investering tegen de stroom in. Zonde van het geld, maar het kan altijd nog gebruikt worden voor de opvang van vluchtelingen of de huisvesting van studenten.