Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuwe navigatietechniek leidt tot nog meer overlast

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 303 
|
 schipholwatch.nl - 30-10-2020 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Al sinds ongeveer 2010 fantaseren Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur over het invoeren van een nieuw navigatiesysteem dat bekend staat als ‘performance based navigation’ (PBN) of NextGen (Lees hier). Dat systeem biedt operationele voordelen (lees: geld), maar zal het leven van een grote groep Nederlanders tot een ware hel maken.

Dit blijkt uit ervaringen van omwonenden van buitenlandse luchthavens die al langer geteisterd worden door geconcentreerde stromen van vliegtuigen over hun dak.

PBN maakt het voor Schiphol mogelijk nog meer vliegtuigen in kortere tijd af te handelen, geoptimaliseerde vliegpaden te gebruiken (‘goed voor de uitstoot’) en om de veiligheid te kunnen waarborgen bij hogere aantallen vliegbewegingen.

Wat niet wordt verteld is dat de gecomputeriseerde navigatie volgens PBN vliegtuigen heel precies over één bepaalde route stuurt. Niet langer zou een etmaal Schiphol de uitgebreide waaiervorm aan vluchten laten zien, maar slechts afgebakende routes van aankomst en vertrek.

Manier om overlast weg te rekenen
Een belangrijk voordeel voor Schiphol is dat zo’n scherpe afbakening per saldo minder woningen met lawaai belast. Het aantal gehinderden neemt zo op papier af, zodat het aantal vluchten mag toenemen, zo luidt de wet vooralsnog.

Maar wat als uw woning onder zo’n strak gedefinieerde route staat? Berekeningen tonen aan dat de geluidsbelasting dan wel met een factor drie kan toenemen ten opzichte van de huidige situatie die ook al niet mals is.

Lawaai-riolen
Britse ervaringsdeskundigen spreken dan ook van ‘lawaai-riolen’. Woont u in zo’n ‘riool’, dan krijgt u de overlast van de totale vliegindustrie op Schiphol over u heen gestort.

Volgens onderzoek van de University of Columbia (Lees hier) wegen de voordelen van de met PBN verkorte vliegtijden niet op tegen de negatieve gevolgen op de gezondheid van de mensen onder zo’n vliegroute. De universiteit stelt letterlijk dat het leven van die mensen met jaren wordt ingekort door de toegenomen overlast en vervuiling.

Toepassing PBN bij Schiphol onmenselijk
De universiteit concludeert dan ook dat het toepassen van PBN in drukbevolkte gebieden ‘not done’ is. Het kan wel voordelen bieden als een luchthaven ver van de bebouwde kom is gebouwd. Dat geldt echter voor geen van de vliegvelden in ons land.

Het is ons nog niet bekend wanneer Schiphol denkt PBN-navigatie in te gaan voeren. Zo nu en dan komt er iets naar buiten over de implementatie van deze technologie. Wel zeker is dat er hard aan gewerkt wordt en dat het grote gevolgen zal krijgen voor veel mensen in de regio.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 30-10-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Waar echt hard aan gewerkt moet worden is het ontwikkelen van een selectieve netwerkkwaliteit waarin Schiphol zorgt voor een redelijk goede verbinding naar een strenge selectie van echt belangrijke bestemmingen (hoogstens twee derde van de huidige bestemmingen) met niet meer dan echt noodzakelijke vluchten en zoveel mogelijk treinvervoer dat korte vluchten onnodig maakt.

Daardoor kan het aantal vluchten zodanig omlaag dat leefomgeving, klimaat en veiligheid er flink op vooruit gaan, terwijl Nederland goed verbonden blijft met de wereld. Kortom: alle vier publieke belangen in de luchtvaartnota worden optimaal behartigd en kunstgrepen met halve leugens zijn niet meer nodig. Ook goed voor de aangetaste reputatie van deze VVD-minister

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Hier ben ik het absoluut mee eens, maar ik heb nog nergens gezien, dat men echt hiertoe wil overgaan. De luchtvaartnota 2020-2050 ging uit van doorgroeien tot een volstrekt onaanvaardbar niveau.

Ik heb in mijn blog al aangegeven, dat een ware hel dreigt onder die vaste routes en velen inwoners tweederangsburgers zullen worden. Laat men zich in slaap sukkelen door de huidige corona problematiek? Pas op als dat straks over zou zijn!

In mijn berekeningen voor Uitgeest kom ik al uit op Lden en Lnight waarden die ver boven die WHO-normen liggen, dus nu al veel te hoog. Dat zal inderdaad nog veel erger worden met de voorgenomen groei en PBN!

Gezondheid wordt opgeofferd aan ‘economie’!!!

Geplaatst door Cees uit Castricum

Lvln en Schiphol willen in het kader van het zogenaamde hinderbeperking programma voor groei het vliegverkeer meer voorspelbaar gaan maken dwz ook landen via vaste vliegroutes zodat er per saldo minder gehinderden zullen zijn in hun optiek, dus denken hiermee groei te verdienen. Alles voor groei en meer, meer en meer ! Voorspelbaarheid dmv het toepassen van o.a. PBN dus. De direkt omwonenden van die vaste naderingsroutes zijn dus de dupe en hebben pech gehad, en worden dus opgeofferd. Ik zie de bui al hangen hier in Castricum Noord. s Nachts zijn we bij zuidelijke windrichtingen al het haasje en straks ook nog meer overdag !

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Struisvogelpolitiek gaat regio Kennemerland nog de das om doen?

Bij steeds meer bewoners wordt de dreiging gevoeld, maar in de politiek is een onvoorstelbaar struisvogelgedrag aan de orde van de dag. Veel politici staren zich blind op de Metropoolregio Amsterdam als groot voorbeeld van megalomane urbanisatie. Tot op het hoogste niveau wordt dat gesteund en doorgedrukt, maar de houding bij ook lokale politici is er een van "nooit van gehoord, niets aan de hand, het komt allemaal wel goed".

Een hele grote vergissing en daarom mag het Platform Vlieghinder Kennemerland de kat de bel wel eens aanbinden: men is intussen wel voldoende gewaarschuwd en in november komt ten slotte her moment dat alle leden - dat zal dit jaar wel digitaal worden? - in de jaarlijkse vergadering bijgepraat worden over wat er tegen bovenstaande ontwikkelingen wordt ondernomen?

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Ondanks dat de sector onder druk staat, maatschappelijk en vanwege de Corona-crises, blijft zij op de oude asociale manier door gaan.
Totaal geen zelfreflectie, geen sociaal maatschappelijke verbondenheid.
Slechts geld is de drijfveer, wat ik persoonlijke armoede vindt.
Nog steeds denderen de vliegtuigen laag over de bebouwing van de dorpen, ook in de nachten.
Het is en blijft asociaal om de meeste herrie en vervuiling af te handelen met de vervloekte Polderbaan die er nooit had mogen komen.
De mensen in de dorpen boven het Noordzeekanaal zijn minderwaardige burgers geworden waar Schiphol alle klote herrie en vervuiling mag droppen.
Ook de veiligheid is al jaren in het geding, zal alleen maar slechter worden als we de sector haar gang laten gaan.
Het gaat al te lang door op deze manier.
En de gemeenten-raden zijn stil, want ingaan tegen Den Haag kan wel eens je politieke kop kosten, nee dan maar de sector hun gang laten gaan?
Het woongenot is al jaren verziekt, terwijl die zelfde gemeenten de belastingen maar kunnen verhogen zonder dat je als inwoner van een dorp, er iets positiefs voor terug krijgt: namelijk rust en een schone leefomgeving.
Moet je dan in bijvoorbeeld Amsterdam gaan wonen?
Een stad waar de politiek het wel voor elkaar krijgt om oude diesels en brommers te weren en zo min mogelijk vliegtuigen over de stad te laten denderen?
Nee, dan maar de dorpen in de ellende storten, die zwijgen toch.
Wonen er echt alleen maar schapen en koeien?

Geplaatst door baard uit heiloo

Morgen invoeren , wat mij betreft !
Als ze overdag die route precies boven het Noordzeekanaal laten lopen , en de nachtroute daar op aan laten sluiten is de helft Noord Holland weer leefbaar . het ,, oplijnen kan boven zee .
Het Oostelijke verkeer zou een vaste route kunnen krijgen langs purmerend , langs krommenie naar de Polder - of Zwanenburglaan .
En ook bij de andere banen natuurlijk . ik zie het als snelwegen voor het luchtverkeer .
We zitten nu op 700 vliegbewegingen per dag i.p.v. 1500 en het is onbegrijpelijk dat ze evengoed half Noord Holland verzieken met hun herrie en vervuiling. Ze blijven vliegen op 625 m hoogte , terwijl dit alleen nodig is bij gelijktijdig landen met de Zwanenburgbaan.
Maar Schiphol is nou eenmaal een staatsbedrijf , alle misdrijven worden gecamoufleerd ,én er zijn te weinig inwoners die deze herrie zien als overlast !
Alléén vaste routes invoeren geven mij zekerheid om normaal te leven , óf er wat aan te doen!
















Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.