‘Nieuwe minister positiever tegenover luchtvaart, probleem niet verdwenen’
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de krimp van Schiphol doorzetten, zo meldt de Telegraaf. Daarnaast maakte Schiphol vandaag bij de presentatie van de halfjaarcijfers bekend de komende vijf jaar 6 miljard euro te investeren. ‘Schiphol ziet in dat het zelf nog een hoop huiswerk te doen heeft’, zegt luchtvaartdeskundige aan de TU Delft Joris Melkert.
Bij de geplande krimp is er volgens de Telegraaf straks ruimte voor slechts 400 duizend starts en landingen. Vorig jaar waren er nog ruim 460 duizend vliegbewegingen op de luchthaven. Melkert verwacht dat luchtvaartmaatschappijen bij een vermindering van het aantal vliegbeweging ter compensatie grotere vliegtuigen gaan inzetten, waardoor het aantal passagiers kan blijven doorgroeien.
Om de groei van het aantal passagiers op te vangen is onder meer een goede infrastructuur op de luchthaven van belang. Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers vanochtend kondigde Schiphol de naar eigen zeggen grootste investering ooit aan, ter waarde van 6 miljard in de komende vijf jaar, die moet leiden tot een verbetering van de klanttevredenheid.
Het bedrijf wil investeren in infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening. 'Schiphol ziet in dat het zelf nog een hoop huiswerk te doen heeft.' Ondertussen is de luchthaven bezig met de bouw van een nieuwe pier en moet Schiphol een fijne plek voor personeel blijven. Ook wil Schiphol zo min mogelijk geluidsoverlast veroorzaken, om zo de band met omwonenden te verbeteren.
De winst van Schiphol kwam in de eerste helft van dit jaar uit op 224 miljoen euro tegenover 15 miljoen een jaar eerder.
Procedures
Eerder dit jaar stonden Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen nog op hun achterste benen vanwege de mogelijke krimp van Schiphol. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft te maken met omwonenden die te veel geluidsoverlast ervaren. Eind 2021 waarschuwde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) al dat het niet langer houdbaar is op deze manier. 'De nieuwe minister heeft een positievere grondhouding tegenover de luchtvaart, maar het probleem is niet verdwenen.'
Schiphol mag volgens de wet krimpen, maar wel onder een aantal voorwaarden. Daarvoor moet een procedure in Brussel worden gevolgd en die loopt nog altijd. In die procedure moet ook de aanvraag van een nieuw luchthavenverkeerbesluit worden meegenomen. Dit besluit heeft onder andere betrekking op de normen voor geluid, veiligheid en uitstoot van vervuilende stoffen. In november 2025 moeten alle zaken zijn geregeld. Melkert houdt een slag om de arm.
Het ministerie van Infrastructuur wil de krimp van Schiphol doorzetten, zo meldt de Telegraaf. Bekijk bericht op "BNR"