Nieuwe landingsbaan Istanbul Airport op 18 juni operationeel

ISTANBUL - Istanbul Airport opent op 18 juni van dit jaar haar derde start- en landingsbaan. Dat zegt luchthavendirecteur Kadri Samsunlu in een statement. Vorig jaar zei de topman al dat de nieuwe baan in de eerste helft van 2020 volledig operationeel zou moeten zijn.
De nieuwe start- en landingsbaan moet de huidige luchthavencapaciteit van 80 vliegtuigen per uur verhogen tot 120 vliegtuigen per uur. Ook moeten de huidige taxitijden door de nieuwe baan met 50 procent afnemen.
Het nieuws wordt door de luchthaven naar buiten gebracht op de dag dat het precies één jaar geleden is dat de luchthaven volledig in gebruik werd genomen. In haar eerste volwaardige jaar ontving de Turkse luchthaven 74 luchtvaartmaatschappijen en verwelkomde de airport meer dan 64 miljoen passagiers. “Dit allemaal ondanks de crises rondom de Boeing 737 MAX’en en de recente COVID-19-uitbraak”, aldus Samsunlu.
Luchthaven in 2028 klaar
Op dit moment heeft de luchthaven een capaciteit van 90 miljoen passagiers, maar de werkzaamheden aan Istanbul Airport duren nog jaren. De bouw van de luchthaven, die zo’n 30 kilometer van het stadscentrum van Istanbul ligt, verloopt in vier fasen en duurt volgens de planning tot 2028.
Uiteindelijk moeten er zes start- en landingsbanen komen. Met connecties naar meer dan 300 bestemmingen en een jaarlijkse capaciteit van 200 miljoen passagiers, wil de Turkse luchthaven in 2028 de grootste van de wereld zijn. Volgens Samsunlu verloopt de bouw op dit moment volledig volgens planning.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Zeg maar dag tegen Schiphol en de KLM met zijn achterhaalde dure netwerk en vele vliegtuigen.
Als je dit bericht goed tot je laat doordringen als politicus, dan ga je een failliete boel als KLM toch niet nationaliseren met belastinggeld! Ook garant staan als overheid voor een KLM lening van 2.000.000.000 euro is een groot risico.En als ze het onverhoopt toch doen, dan onder de voorwaarde van het beëindigen van het "netwerk verdienmodel", het saneren van het KLM bedrijf tot een uitgeklede platte organisatie met korte lijken en een operatie waarin ze zich gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.