Nieuwe klachtenregeling voor omwonenden van vliegveld Hoogeveen
Het is een rommeltje bij de Commissie Regionaal Overleg (CRO) van het vliegveld in Hoogeveen. Die commissie is bedoeld om klachten en vragen van omwonenden af te handelen. Maar dat gebeurt volgens de omwonenden en enkele Drentse politieke partijen slecht of zelfs helemaal niet.
Zo worden klachten over geluidsoverlast of uitstoot van de vliegtuigen niet in behandeling genomen, worden mails niet beantwoord en is de informatievoorziening van het vliegveld niet actueel en niet transparant. Dat schrijven omwonenden in brieven aan de provincie. Na een onderzoek in opdracht van de provincie ligt er nu een voorstel van het provinciale bestuur om de commissie op te heffen.
Maar daar zijn de omwonenden en een groot deel van de provinciale partijen het niet mee eens. Er moet eerst een nieuwe klachtenprocedure komen en de informatievoorziening over het vliegveld moet transparanter. Botweg de commissie opheffen, is volgens de omwonenden en een meerderheid van de politieke partijen niet de oplossing. Ook Natuur- en Milieufederatie Drenthe is het daarmee eens.
Lawaaivliegtuig parachutespringers
Een aantal inwoners van Tiendeveen heeft vooral klachten over het vliegtuig van de parachutespringers. Dat vliegtuig maakt volgens hen extreem veel lawaai en vliegt tot op grote hoogte waar het de hele dag te horen is.
Omwonenden vragen zich daarnaast af hoe het kan dat er veel boven Natura 2000-gebieden wordt gevlogen. Hoe is dat te rijmen met het stikstofprobleem? Ook zijn de inwoners benieuwd waarom een ander vliegtuig de zweefvliegers omhoog moet trekken, terwijl dat op andere vliegvelden met een elektrische lier wordt gedaan.
Ook weten de omwonenden niet waar ze terecht moeten met hun klachten. "Als inwoner kom je in een soort fuik terecht, vele instanties hebben blijkbaar een rol in vliegverkeer (ILT, Fumo, RUD, Provincie, CRO). Als inwoner word je van het kastje naar de muur gestuurd of het blijft oorverdovend stil", zo schrijven andere omwonenden van het vliegveld in de brief aan provincie.
Meerdere inwoners willen ondanks alle problemen niet dat de CRO zomaar wordt opgeheven. Ook niet in Noordscheschut. Hans Driesen van Plaatselijk Belang Noordscheschut wil de commissie in informele vorm laten voortbestaan. "Het is voor het vliegveld en alle andere betrokkenen voordelig om in gesprek te blijven. Dit vergroot de acceptatie van het vliegveld en alle nadelen die ermee samenhangen."
Daarnaast willen de politieke partijen en de omwonenden niet dat de oude schoenen worden weggegooid als er nog geen nieuwe gekocht zijn. Met andere woorden: eerst moet duidelijk worden wat er voor de commissie in de plaats komt en pas daarna kun je de commissie opheffen.
Klachtenprocedure niet erg helder
Onderzoeksbureau Everts onderzocht op verzoek van het provinciebestuur de mogelijke opheffing van de CRO. Omdat de luchtvaartwet is gewijzigd, is het niet langer verplicht om de commissie te hebben. Everts concludeert: "De vrijwel unanieme conclusie was dat de klachtenprocedure niet erg helder is en wellicht verbeterd zou kunnen worden. Iedereen onderschrijft de stelling dat formele klachten door een deskundige en onafhankelijke instantie zouden moeten worden afgedaan."
Everts vervolgt: "Voor wat betreft luchthaven gerelateerde kwesties zou een meer directe communicatie tussen belanghebbenden en de luchthavenexploitant in bepaalde gevallen efficiënter kunnen zijn dan de huidige formele CRO-structuur. Het creëren van een informele dialoog waarin belanghebbenden, zoals omwonenden, bedrijven en milieugroeperingen direct en openlijk kunnen communiceren met de luchthavenexploitant zou de voorkeur hebben boven de instandhouding van een formele CRO."
Volgens Everts komen er maar heel weinig klachten over het vliegveld bij de CRO binnen. "En kleinere incidenten worden in de praktijk door de havenmeester naar ieders tevredenheid goed opgelost." Daar denken de briefschrijvers dus anders over.
Eerst nieuwe schoenen
Gedeputeerde Henk Jumelet (CDA) van mobiliteit wijzigt zijn voorstel, nadat hij vandaag de kritische punten hoorde. De commissie gaat op termijn opgeheven worden. Maar niet voordat er een goede klachtenregeling en transparante communicatie voor in de plaats zijn gekomen. Jumelet denkt dat er een half jaar voor nodig is om dat te regelen. Communicatie zou via de websites van de provincie en het vliegveld zelf kunnen lopen.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest