Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe incidenten op Schiphol leiden tot nog meer verbeteringen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 326 
|
 Haarlems Dagblad 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Nieuwe incidenten op Schiphol leiden tot nieuwe projecten om de veiligheid op de grond en in de lucht te verbeteren. Pas wanneer de situatie aantoonbaar veilig is, staat luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen extra vluchten toe.

De luchtvaart staat bekend om het lerend vermogen na incidenten: hoe kon het misgaan en wat kan worden gedaan om herhaling te voorkomen. Maar dan moeten alle partijen wel goed samenwerken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid toonde in verschillende rapporten aan dat het bij Schiphol niet goed ging op de grond en in de lucht. Extra vluchten zijn pas verantwoord wanneer de veiligheidssituatie is verbeterd.

Om voor omwonenden het risico in te schatten van een vliegtuig dat neerstort, laat de minister een nieuwe berekening maken. Het aantal woningen in de meest risicovolle zone mag niet boven de 3300 huizen liggen. Dat is in 2013 voor het laatst berekend op basis van gegevens over de periode 2001 tot 2010. „Dat is gedateerd en wordt geactualiseerd. Ook wordt een nader onderzoek gedaan naar de vlootontwikkeling, ruimtelijke ontwikkelingen en groei. Die onderzoeken zijn klaar voordat de Tweede Kamer een besluit neemt over de groei van het aantal vluchten na 2020”, belooft de minister.

Alle betrokkenen in de luchtvaart zijn ook gestart met een programma om concrete verbeteringen door te voeren en zo de aanbevelingen van de onderzoeksraad uit te voeren. In eerste instantie werden vorig jaar 31 projecten opgepakt, waarvan er negen al zijn afgerond. Naar aanleiding van nieuwe incidenten zijn drie nieuwe projecten aan de lijst toegevoegd. Daarbij ging het om een vliegtuig dat de Zwanenburgbaan mocht oprijden, terwijl een ander al toestemming had om te starten vanaf die baan. Bij de Kaagbaan startte een vliegtuig vanaf de rand van de baan in plaats van het midden. Ook sleepklussen zijn soms riskant.

Deze zogeheten runway incursions zijn al jaren een groot probleem op Schiphol. Door de vele startbanen, taxibanen, het kruisen van banen, het slepen van vliegtuigen naar Schiphol-Oost en de vele baanwisselingen, is de kans groot dat het een keer echt misgaat. Een veelheid aan projecten moet dit gevaar reduceren. Daar hoort de bouw van een extra viaduct en taxibaan over de A4 heen ook bij. Inmiddels is afgesproken dat niet meer van landingsbaan wordt gewisseld als een vliegtuig al in het naderingsgebied van Schiphol zit. Tot slot wordt gekeken naar incidenten waarbij toestellen elkaar te dicht naderen bij het parallel landen.

Bekijk bericht op "Haarlems Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Voormalig president-directeur Gerlach Cerfontaine, van Schiphol heeft ooit tijdens een interview gezegd dat, indien het drukker wordt, de kans op een ongeluk niet groter wordt.
Volgens mij werkt het net als op een snelweg, veel meer auto's op hetzelfde tijdstip op hetzelfde
oppervlak, geeft hoe dan ook een grotere kans op narigheid.
Het is aan de techniek en de goed opgeleide mensen te danken dat het (nog) steeds goed gaat, gelukkig.
Maar er is een keerpunt, dan kan het goed mis gaan.
3300 woningen, dat zijn er nogal wat.
Je kunt je afvragen of dat het risico waard is.
Mijn inziens natuurlijk niet, maar de sector en de politiek, calculeren deze cijfers als aanvaardbaar risico.
Je zal maar een vliegtuig op je huis krijgen, met de groetjes van de sector en politiek Den Haag.




Geplaatst door Sara

Meer vliegtuigen minder hinder. Hoge Frequentie van incidenten leidt tot minder risico. De cartoon uit de Trouw illustreert het zo mooi https://www.trouw.nl/cartoons/de-wereld-van-anton-dingeman~b21b94dc/

De mens met gezond verstand staat machteloos.. dit charme offensief is bijna obsceen. List op list. Hoe bitter ook. Het beste zou zijn als er na het droppen van deze 40K bom -dat is hoe ze het geplaatst hebben zie stuk joop. Vlak voor de zomer stilte. Iedereen op vakantie, geen mogelijkheid tot reageren- een klein incident, maar groot genoeg voor een media circus, plaats vindt. Dus voor een naar ongeluk midden in /op een woonwijk (= Not if, but when) Kans berekening mevrouw Nieuwenhuizen@!? En de wet van behoud van massa. Vmbo /Mavo natuurkunde. Uw was dierenarts? Dat zou je toch zeggen dat er enige kennis van de exacte vakken aanwezig is (toelatingseis) De arrogantie en absolute domheid van het huidige bewind is onbeschrijfelijk. Het mooiste blijft de zin "dat het eigenlijk het laatste was dat ze schiphol hadden moeten geven" van Netelenbos in herrie om schiphol npo andere tijden. Een uitspraak die ze nu deed over 20 jaar geleden. Nu ze weer normaal is en geen robot. Maar die haar opvolgerster helaas niet meer gehoord heeft.. en ook in een soort ciber teflon botox pak gestapt is. Gek toch hoe die "rechtse" vrouwen in zon iron lady transformeren. Kneiter hard zonder empathie en medogen.



Geplaatst door anoniem1

Er zijn genoeg rechtse vrouwen die het absoluut niet eens zijn met het Schiphol beleid.
Rechts links is de tegenstelling die men wil framen,maar het gaat al lang niet meer om links tegen rechts. links bestaat vrijwel niet in Nederland,90%+ is liberaal.
Ik zou willen voorstellen om te beginnen het te framen als extreem rechts tegen rechts. Nederland is het veruit meest conservatieve land in Europa. De enige progressieve landen die er nog zijn zijn de scandinavische landen,de landen waar wij ons zo graag aan spiegelen maar die heel erg ver van Nederland af staan. Er was gisteren ochtend een mooie discussie over het word "elite" op tv. Dat de diversiteit in de volksvertegenwoordiging steeds verder afneemt. Heel veel mensen kennen elkaar en zitten in hetzelfde netwerk. Dit netwerk heeft de politiek zelf gekaapt.

Geplaatst door Sara

Ja zeker zie ik deze tegenstelling. Ik merk met name een nieuw oprukkend anti links sentiment. Waar ik me dan door aangevallen voel hoewel ik mezelf nooit als links of rechts heb gezien. Maar in deze tijden ben ik wel blij dat ik uit een links nest kom. En van de schiphol terror ben ik absoluut activist geworden. Het Is andersom CvN. Het schiphol debad heeft ons gekaapt. Heeft u enig idee hoe het ons raakt? Voor u is het een spel. Verzin nog eens een list. Voor ons verstoorde nachten in een inkt web aan leugens gepresenteerd als wetten en regels.

Geplaatst door Sara

*debat