Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe elektromotor van Siemens drijft vliegtuig aan

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 967 
|
 Siemens Nederland 
pbct-e-vliegtuig-2016-web.jpg



Siemens-onderzoekers hebben een nieuw type elektromotor ontwikkeld die met een gewicht van 50 kg een continu vermogen van circa 260 kilowatt levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. Dit wereldrecord in aandrijvingen heeft met succes zijn eerste vlucht voor publiek gemaakt op de luchthaven Schwarze Heide nabij Dinslaken in Duitsland, waar het bijna geluidloos het acrobatisch vliegtuig Extra 330 LE aandreef. Deze ontwikkeling maakt hybride-elektrisch aangedreven vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen mogelijk.
“Deze dag gaat de luchtvaart veranderen,” aldus Frank Anton, hoofd van de afdeling eAircraft bij de Corporate Technology, de centrale research afdeling van Siemens. “Dit is de eerste keer dat een elektrisch aangedreven vliegtuig in de kwart-megawattklasse heeft gevlogen.” De Extra 330LE, met een gewicht van bijna 1000 kilogram, is het vliegende testplatform voor het nieuwe aandrijfsysteem. Als acrobatisch vliegtuig is het bijzonder geschikt om de onderdelen tot het uiterste te testen en hun ontwerp te verbeteren.
De onderneming gaat de technologie bovendien inbrengen in het samenwerkingsproject waartoe Siemens en Airbus in april 2016 besloten, en wat als doel heeft de ontwikkeling van elektrisch aangedreven vliegen te stimuleren. Elektrische aandrijvingen zijn schaalbaar en Siemens en Airbus gaan de record-motor als basis gebruiken voor de ontwikkeling van regionale lijntoestellen met hybride-elektrische aandrijving. “Naar verwachting zien we in 2030 de eerste vliegtuigen met een capaciteit tot 100 passagiers en een bereik van circa 1000 kilometer,” lichtte Anton toe.
“De eerste vlucht van ons aandrijfsysteem is een mijlpaal op de weg naar de elektrificatie van de luchtvaart,” aldus Siegfried Russwurm, de Chief Technology Officer van Siemens. “Om dit traject met succes voort te zetten, hebben we baanbrekende ideeën nodig en moeten we risico's durven nemen. Daarom is de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen ook het eerste project voor onze nieuwe start-up, next47.” Siemens is vastbesloten om hybride-elektrische aandrijfsystemen voor vliegtuigen in de toekomst commercieel te gaan produceren.
Het Duitse luchtvaartonderzoekprogramma (LuFo) heeft de ontwikkeling van deze motor ondersteund. De Extra 330LE is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van Siemens, Extra Aircraft, MT-Propeller en Pipistrel (accu).

Bekijk bericht op "Siemens Nederland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Een 'kleine'' airliner heeft tussen de 50 en 100 MW nodig. Dat is 400 keer meer dan die 0,25 MW van dit toestel. En zo'n airliner vliegt ook nog eens een flink aantal uren meer dan die 10 minuten die dit toestel in de lucht was. De accu van zo'n airliner word dan minimaal 1000 to 2000 keer zo groot. En zwaar. Belovend is de technologie zeker, maar of het ook veelbelovend is?

Geplaatst door Jaap

Ach, op 17 december 1903 overbrugde Orville Wright gedurende twaalf luttele tellen door de lucht een afstand van 37 meter. Dit toestel komt al een heel eind verder. Wie weet wordt vliegen nog eens stil en uitstootvrij.

Geplaatst door Jaap

Ach, op 17 december 1903 overbrugde Orville Wright gedurende twaalf luttele tellen en afstand van 37 meter door de lucht. Dit toestel komt al een heel eind verder. Wie weet wordt vliegen nog eens stil en uitstootvrij.

Geplaatst door Jan Griese

Dat is ZEKER te hopen !