Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe coalitie Noord-Holland voor gematigde groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 765 
|
 Luchtvaartnieuws 
hvs_provincie_DSC_2555.jpg

Het nieuwe College van Gedeputeerde Staten in Noord-Holland is voorstander van gematigde groei op Schiphol, zo blijkt uit het woensdag gepresenteerde coalitieakkoord. Opvallend, want GroenLinks – dat tegen groei van de luchtvaart is – vormt de grootste partij in het college met VVD, D66 en PvdA.

De coalitie vindt het wel belangrijk dat er stillere vliegtuigen ingezet worden en dat het aantal nachtvluchten op Schiphol verminderd wordt, alvorens de luchthaven “gematigd en in balans met de leefomgeving” mag uitbreiden. Ook spreken de partijen zich uit voor meer ruimte voor hogesnelheidstreinen ter vervanging van korte Europese vluchten.

Hoewel de steun van de Gedeputeerde Staten voor uitbreiding van Schiphol niet onbelangrijk is, heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur hier uiteindelijk het laatste woord over. Zij stuurt eind dit jaar haar toekomstplannen voor de luchtvaart naar de Tweede Kamer.

Noord-Zuidlijn


Mede om de bereikbaarheid van de luchthaven te verbeteren, wil het nieuwe College van Gedeputeerde Staten in Noord-Holland ook dat de Amsterdamse Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp in het zuiden en Zaanstad en Purmerend in het noorden.

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Mooie voorzet van Groenlinks
Kop hem in Cora, je kan het!

Geplaatst door Rob

Er staan tussen de regels wel de nodige voorwaarden, maar de formulering van het akkoord is vaag en ongelukkig. En dan krijg je van die koppen zoals in luchtvaartnieuws. Werk aan de winkel voor Adnan Tekin om zich stevig op te stellen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Gematigde groei is het nieuwe bedonderen.
Gematigde groei is hoe dan ook groei !
Na enige tijd is de wens van de sector toch in vervulling, weer meer vliegbewegingen.


Geplaatst door Michel

De coalitie vindt! Gaan we weer.......gematigde groei is in gewoon normaal Nederlands, nog meer vliegtuigen.
Stillere vliegtuigen bestaan niet, het zijn minder herrie producerende helse klimaatslopers.
Minder nachtvluchten? Laat me niet lachen of je nou 10, 30 of 50 per nacht over je woning heen krijgt je nachtrust is al verstoord bij 1 vliegende herriebak.

Zet eens in op krimp beste mensen van GL! Beter voor het milieu, beter voor de generaties na ons!

Geplaatst door Bob

“gematigd en in balans met de leefomgeving” groeien is een FABEL, die we al decennia horen! Dit gaat altijd ten koste van tienduizenden Nederlaners!

Op naar bezetting van de luchthavens, eens zal dit komen!

Geplaatst door anoniem

Spijt van mijn stem voor GroenLinks. Ik trap er nooit meer in. vanaf nu alleen maar PvdD. De enige partij die nooit van haar principes zal afwijken.

Geplaatst door Saskia

Nou ik heb ook spijt van mijn stem op Groen links wat een rotzakken, ze zijn gewoon vies rechts net als bij het besluit Grand Prix in Zandvoort!

Geplaatst door M. uit Heesmkerk

Bob, ik doe mee aan de luchthaven bezetten. We moeten onze rechten terug pakken. We hebben recht op nachtrust, stilte gebieden, schone lucht en beschermde natuur, niet nog meer stikstofdioxide en CO2. De overheid belazerd ons en geeft niet alle informatie juist aan de tweede kamer.

Geplaatst door M.


Geplaatst door J.S. Leene

Als ik het zoveelste vliegtuig laag over mijn huis hoor scheren, of in een van onze Noordhollandse 'oasegebieden' recreëer met non-stop geluidsbehang van op diverse hoogten tegelijk overkomende toestellen, dan troost ik mij altijd met de gedachte dat dit allemaal in balans met de leefomgeving is. En de slogan 'gematigde groei van Schiphol' maakt vanzelf duidelijk dat overmatige stress door lawaai en overmatige fijnstofuitstoot niet meer dan hersenspinsels zijn van mensen die er niet-gematigde, dus extreme opvattingen op nahouden. Zo werkt dat.
Maar even serieus: wanneer verlaten de policiti eens hun kantoor en gaan ter plekke notitie nemen van de verregaande aantasting van de kwaliteit van het leefmilieu in grote delen van Noord- en Zuidholland? Het is echt diep treurig.

Geplaatst door Wim

Nog getwijfeld GL of Partij voor de Dieren. Het werd, voor mijn vrouw en ik, GL omdat die tegen groei waren, groter zijn en daarmee meer gewicht in de schaal leggen. Helaas, ook al niet te vertrouwen. Volgende keer Partij voor de Dieren en dan ga ik er ook voor zorgen dat mijn omgeving, familie en kinderen daarop gaan stemmen.

Geplaatst door Wim

Ik stel voor aan bovenstaande schrijvers dat ze GL hiermee confronteren en tekst en uitleg vragen. Ik ga dat in ieder geval doen.

Geplaatst door Marc

Mail: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Je kan ook via andere kanalen reageren, zie contactpagina http://www.groenlinks.nl/contact

Mijn bericht aan GroenLinks via de mail

Beste GroenLinks,

Tot mijn verbazing lees ik het volgende artikel 
https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/nieuwe-coalitie-noord-holland-voor-gematigde-groei-schiphol

Het nieuwe College van Gedeputeerde Staten in Noord-Holland is voorstander van gematigde groei op Schiphol, zo blijkt uit het woensdag gepresenteerde coalitieakkoord. Opvallend, want GroenLinks – dat tegen groei van de luchtvaart is – vormt de grootste partij in het college met VVD, D66 en PvdA.

“GroenLinks stemt als grootste partij in voor groei vd luchtvaart terwijl jullie je inzetten voor een groene, duurzame en inclusieve provincie?!? Hiermee zijn andere maatregelen zoals extra windmolens zinloos! Deze wegen niet op tegen de zware milieulast van extra vliegtuigen.”

Ik denk dat jullie achterban nu wel een verklaring verdient! Dit is niet uit te leggen!!! Zie ook de reacties op https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/nieuwe-coalitie-noord-holland-voor-gematigde-groei-schiphol

Met vriendelijke groet,

Geplaatst door Wim

Hier mijn reactie aan Groen Links fractie in de tweede kamer.

Geachte Kamerleden,

Zie voor dit onderwerp en de inhoudelijke reacties het bewuste nieuwsartikel dat geplaatst is op vlieghinder.nl, via onderstaande link.

https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/nieuwe-coalitie-noord-holland-voor-gematigde-groei-schiphol

Hoe is het uit te leggen dat GL voor “gematigde groei” is, want groei is groei, terwijl GL wil stabiliseren, herschikken en afbouwen.
Met dit standpunt blijven we aan de gang.
Het lijkt mij, wil je geloofwaardig zijn en blijven, dat je je kernwaarden niet uit het oog verliest!

Graag een reactie en niet een zo van we stellen er voorwaarden bij, want dat verhaal horen de omwonenden al tientallen jaren. Daar werd nimmer aan voldaan en afspraken met de omwonenden aan de Alderstafel werden nimmer nagekomen. De groei gaat gewoon door. En n was er hoop op een verandering, want alle signalen staan op rood, nu dit standpunt van Groen Links.

Met vriendelijke groet,
Wim en Luud Perlee

Geplaatst door Hans Buurma

Matige groei = framing door Benschop = op naar 800.000 vluchten in 2050 met vooral pretreizen en miljoenen toeristen uit Azie = geen periodes met stilte meer in de regio = geen reductie van broeikasgassen terwijl Nederland naar nul uitstoot streeft = geen verbetering externe veiligheid = gevolg van het verdienmodel uit de vorige eeuw van een sector die zijn toekomst ruggelings tegemoet treedt ("groei moet") en niet doorheeft dat de gevolgen van te grote opwarming de toeristische luchtvaart mondiaal te gronde zullen richten. Tenzij de bestuurders ingrijpen (zelfs in NH) en/of de sector in staat is in te zien wat er momenteel in hun omgeving aan de hand is.

Geplaatst door Saskia

Wij hebben vanochtend al een pittige brief naar GL gestuurd!

Geplaatst door Henk Meijer

Om de geloofwaardigheid niet helemaal te grabbel te gooien kan GroenLinks de voorgenomen groei van Schiphol ombuigen in de richting van meer internationaal treinverkeer in plaats van vliegverkeer. Zie het plan van Mathijs Bouman in het FD, 'Maak van Schiphol een station'.
Luchtvaart moet zeer ver worden beperkt. Toegeven aan Dick Benschop is funest.
Zie 'Vlieghinder' over overlast van vliegverkeer.
Lees op Vlieghinder over gevolgen van Langdurige Blootstelling aan vliegverkeer. Veel ziektekosten, en censuur m.b.t. longkanker als gevolg van ultrafijnstof en roet. KWF schenkt geen aandacht aan longkanker als gevolg van luchtverkeer.
.
Breng luchtvaart in kaart:
Type in Google: 'Transport à Grande Misère'.
Lees de tekst, maak de kaart. Zie dat het steeds erger wordt. Lees ook over onze pedagogische verantwoordelijkheid.

Geplaatst door Hans Buurma

Wees kritisch op te optimistische verwachtingen van de HSL. Wel mogelijk voor vervanging van ca 100.000 vliegbewegingen in Europa na miljarden investeringen in het spoor, maar niet voor bestemmingen op afstanden groter dan ca 1000 km. Dus niet voor de 400.000 overige vluchten.

Geplaatst door Henk Meijer

De door beleidsmakers en politici gesuggereerde groei van het reizigersverkeer, per vliegtuig, trein etc wordt te gretig aangepakt als 'gewenst'.
Het gebruik van het vliegtuig als vervoermiddel heeft ertoe geleid dat reizen synoniem is geworden van het bezoeken van steden, musea etc.
Tegenwoordig kan reizen per trein zeer aantrekkelijk zijn, mede dankzij de mogelijkheid van het huren van fietsen, waarmee het bezoek van een gebied meer mogelijkheden biedt De reisverhalen van mensen die in Duitsland zijn geweest, zijn onverdeeld gunstig. In Duitsland zijn de fietsvoorzieningen ronduit goed, en het gedrag van de medeweggebruikers is volgens kenners een verademing ten opzichte van dat veel van onze landgenoten.
Volgens Dr. Paul Peeters, TU - Delft, is de bijdrage van de luchtvaart groot, gevaarlijk groot. De lage prijs van een vliegticket verleidt mensen om het vliegtuig te nemen. Dat het gebruik van vliegtuigen ons duur komt te staan interesseert de mensen niet. Dat ook politici blind zijn voor de risico's is zeer zorgelijk. Wie weet kunnen acties van met name jongeren die goed hebben begrepen dat de ramp van de overhitting van het leven nabij is, de slapende leiders wakker schudden.

Geplaatst door Sara

"Dat het gebruik van vliegtuigen ons duur komt te staan interesseert de mensen niet" dat is precies waar het om gaat. Dat er bijna elke minuut bij het opstijgen een miljoen vrachtwagens langs komt aan ultrafijnstof, boeit helemaal niet. Opwarming aarde? Nee niet zeuren. Vooruitgang. Yes. En zelf groenlinks laat de aarde hier vallen(overigens was ik door iemand gewaarschuwd.. dat groenlinks dus draait) D66 de partij waar ik ooit echt voor stond heeft zich ontpopt tot neoliberaal in een groen hesje uit china. Mensen ik ben zo moe ervan. Zo boos. Maar eigenlijk gewoon echt diep bedroefd. De vliegtuig oorboor die continu aanwezig is, confronteert mij voordurend met de uitholling. En ik zie alleen maar een kleine groep mensen die zich hier voor inzet en zich druk maakt.De grote meute gedraagt zich als een plaagdier. Helaas. Het ergste vind ik nog dat als je je hier over uitspreekt je wordt gelijk gezet aan iemand die geloofd dat eten opgewarmd uit de magnetron slecht voor je is. Of dieraktivisten die gitaar spelend, zingend en elkaar knuffelend, filmpjes maken in varkens stallen om zich zelf even goed op instragram neer te zetten(aktie voeren alleen voor jezelf ). Terwijl door deze aktie de varkens een grote kans hebben om te moeten worden geruimd door zo'n actie en Wakkerdier in een slecht daglicht komt. Goede vriend had begrip er voor. Goede vriend had de afgelopen jaren zeker 5 keer per jaar het vliegtuig gepakt.

Geplaatst door anoniem1

De burgermeesterpost in Amsterdam word duur betaald. Geen verassing maar toch wel een teleurstelling. d66 ook heel erg lang mijn partij geweest,eigenlijk nog steeds een beetje. Maar de partij van nu staat ver af van het d66 van de vorige eeuw.
Toch wel opmerkelijk dat groen links hier in mee gaat. Men had op standpunt kunnen blijven staan zonder dat dat grote gevolgen had voor Schiphol,uiteindelijk beslist minister zoals artikel al aangeeft. Maar toch steun uitgesproken,in aanloop naar besluit worden de rijen gesloten.

Ben wel benieuws welke verklaring groen links gaat geven voor dit standpunt,ze moeten dit toch op de een of andere manier verantwoorden naar hun kiezers.

Geplaatst door Alex

Geen vluchten meer tussen 23 en 7 uur. Dan praten we verder over eventuele groei. Nachtsluiting is ook goed omdat er dan nauwelijks openbaar vervoer is. Parkeren is het verdienmodel voor Schiphol, maar vliegen plus autogebruik is dubbele vervuiling.

Geplaatst door Wobbe

Gaan jouw kinderen pas om 23 uur naar bed?

Geplaatst door saskia

Helemaal geen groei meer ben het zat ik woon in Uithoorn sinds anderhalf jaar heb zo'n spijt dat ik hier ben gaan wonen, wij worden hier de hele dag gek van de vliegtuigen en dan vooral de zware vrachtkisten (zijn er teveel en te vaak!!) de Aalsmeerderbaan wordt nu al veels te veel gebruikt en als ze gaan groeien dan komt er nog meer op de Aalsmeerderbaan terecht en kun je hier gewoon niet meer wonen, dus geen groei meer maar krimp alstjeblieft!!!

Geplaatst door Wim

@Wobbe. Ja en ze staan om 05:00 uur op. Geintje!

Geplaatst door arnold

@Rob

Het viel mij ook al op dat er voorwaarden aan verbonden zijn. Ik vraag me af of dit niet gewoon het standpunt van de Alderstafel is. Ben wel benieuwd naar de reactie van Groenlinks. Had inderdaad ook wel wat stevigere bewoordingen verwacht.

Geplaatst door Peter

Groen Links is gewoon net als D66 een foute partij met veel machtbeluste types en geen respect voor de burger.
Partij Dieren is een partij van fatsoenlijke beschaafde mensen die opkomt voor welzijn van mensen en dieren.

Geplaatst door Wim

De reactie van GL op mijn mail en mijn reactie daarop.
Mijn conclusie: Met GL schiet het niet op, leugenaars. vooral niet meer op stemmen!

Mijn mail aan GL

Geachte Kamerleden,

Zie voor dit onderwerp en de inhoudelijke reacties het bewuste nieuwsartikel dat geplaatst is op vlieghinder.nl, via onderstaande link.

https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/nieuwe-coalitie-noord-holland-voor-gematigde-groei-schiphol

Hoe is het uit te leggen dat GL voor “gematigde groei” is, want groei is groei, terwijl GL wil stabiliseren, herschikken en afbouwen.
Met dit standpunt blijven we aan de gang.
Het lijkt mij, wil je geloofwaardig zijn en blijven, dat je je kernwaarden niet uit het oog verliest!

Graag een reactie en niet een zo van we stellen er voorwaarden bij, want dat verhaal horen de omwonenden al tientallen jaren. Daar werd nimmer aan voldaan en afspraken met de omwonenden aan de Alderstafel werden nimmer nagekomen. De groei gaat gewoon door. En n was er hoop op een verandering, want alle signalen staan op rood, nu dit standpunt van Groen Links.

Met vriendelijke groet,
Wim en Luud Perlee

De reactie van GL

Van: GroenLinks (Mathilde) <vragen@groenlinks.nl>
Verzonden: maandag 24 juni 2019 10:55
Aan: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Onderwerp: Re: RE: Het einde van Lelystad Airport in zicht?

Beste Wim,

Bedankt voor je mail.

Het beeld dat in de media is gekomen klopt niet. Voor de coalitie Noord-Holland zijn schonere en stillere vliegtuigen en substantieel minder nachtvluchten een harde voorwaarde.

De luchthaven kan zich gematigd en in balans met de leefomgeving binnen de gemaakte afspraken ontwikkelen. Daarnaast spreekt GroenLinks Noord-Holland zich uit voor minder vliegtuigen en meer treinen voor korte afstanden. In onze plannen wordt er geïnvesteerd in een internationaal spoornetwerk. Zo moet reizen met de trein goedkoper en comfortabeler worden.

Met vriendelijke groet,

Mathilde
Team Online

Mijn reactie aan GL

Hallo Mathilde,

“De luchthaven kan zich gematigd en in balans met de leefomgeving binnen de gemaakte afspraken ontwikkelen.” en “Daarnaast spreekt GroenLinks Noord-Holland zich uit voor minder vliegtuigen en meer treinen voor korte afstanden”.

Het klopt toch niet wat je schrijft. De zinnen zijn in tegenspraak met elkaar.
Met dit soort formuleringen kan het alle kanten op.
De eerste in is bovendien een formulering die we als bewoners al jaren horen, waardoor we nu met een giga probleem zijn opgescheept rond Schiphol!

Er had heel simpel moeten staan geen groei, herschikken op doelmatigheid en afbouwen.

Kortom het schiet niet op deze manier met Groen Links. Dag klimaat en milieu.
Voor ons een grote teleurstelling.

Luud en Win Perlee
Castricum





Geplaatst door Hans Buurma

Het verweer van GL dat vliegtuigen eerst schoner en stiller moeten worden voordat groei mogelijk zou zijn betekent dat GL gelooft in een 50-50 principe waarvan insiders weten dat het niet werkt. Groei verhoogt de overvliegfrequenties terwijl gehinderden nauwelijks verschil in herrie opmerken. Dus minder rustmomenten en dus meer hinder. De sector krijgt 50% groeiwinst en omwonenden nul voordeel. Dat heeft zelfs Alders toegegeven. Tijd voor GL om zich in deze misleiding te verdiepen
Schoner zou minder uistoot opleveren. Dat is hard nodig, maar werkt alleen zonder groei of met krimp. Met meer luchtverkeer gaat dat effect vrijwel verloren en zal de sector veel te weinig aan het klimaatakkoord van Parijs bijdragen. Tijd voor GL zich in het echte klimaatprobleem van de luchtvaart te verdiepen
Geven jullie dit bericht aan GL door? Als ze meer willen weten wil ik ze graag informeren, namens de WTL en het LBBL.

Geplaatst door Wim

Aansluitend op de bovenstaande reactie van Hans Buurma, heb ik GL hierover geïnformeerd.

Hallo Mathilde,

Onderstaand de reactie van Hans Buurma (vz Werkgroep Toekomst Luchtvaart en lid van het Landelijk Bewoners Beraad Luchtvaart ).
De inhoud van het bericht spreekt voor zich.
Hij is bereid voor overleg en om GL nader te informeren.

Met vriendelijke groet,
Wim Perlee

Geplaatst door Arnold

Het antwoord van Groenlinks is in iedergeval al wat genuanceerder dan het verhaal wat op luchtvaartnieuws stond. Het lijkt er op dat dit de lijn is die de BRS volgt.

Ik had inderdaad wel meer van Groenlinks verwacht. Ik hoop dat Hans Buurma ze wat wijzer kan maken :)