Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuwe bestuurscultuur bereikt de Regio

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 142 
|
 Kennisnetwerk IMPACT 
kennisnetwerk_impactl.JPG

Buigt Raad van Uitgeest voor Groot-Amsterdam?

Het wordt door ingewijden “governance” genoemd en rukt snel op naar de nog buiten Groot-Amsterdam en HUB Schiphol gelegen gemeenten en regio’s.

Van gemeenteraden wordt verlangd dat snel macht en middelen naar een nieuwe Metropoolregio Amsterdam 2.0 worden overgeheveld. Dan kan een Metropoolbureau op de Zuid As met eigen bestuur (en voorlopig 30 fulltime ambtenaren) de droom van PvdA-CEO Dick Benschop waar gaan maken:

“Alom inzetten op zeer grootschalige verstedelijking en maximale exploitatie rond de naar 800.000 vliegbewegingen doorgroeiende HUB Schiphol”


Helaas zal dit samenvallen met een luchtruimherziening waarbij de omgeving van Polderbaan en Kaagbaan volledig stuk gevlogen gaat worden middels een Next-Gen hoogfrequent vliegsysteem, dat vreemd genoeg al zonder enige besluitvorming is geplaatst .

Hoe staan de politieke partijen in Uitgeest hier tegenover?

Gelukkig is het tot de lokale partijen PU en Uitgeest Lokaal doorgedrongen dat deze machtsoverdracht en de kosten die daar aan zijn verbonden, direct gepaard gaat met de verwording van ons nu nog mooie dorp tot een soort Zaanse Schans attractie, die - in een ware hel van vliegoverlast en onveiligheid - massatoerisme zal gaan verwelkomen. Een situatie die door de VVD en de enkelvoudige fractie van de UVP en haar wethouder Van Weel merkwaardig genoeg wordt omarmd.

Bij de PvdA en CDA fractie lijkt wel enige twijfel te gaan ontstaan bij deze desastreuze ontwikkeling. De D66 kiezer mag zich wel achter de oren krabben want de nieuwe burgemeester van D66 huize ontpopt zich als een ware kwartiermaker voor de MRA 2.0. Hij wuift alle bezwaren weg en lijkt belangrijke achtergrondinformatie over werkelijke kosten - zoals een kwart miljoen voor het MRA /NHN investeringsfonds en andere consequenties - niet met de Raad te delen.

En opvallend: de D66 fractie tekende een belangrijke nota - namens tientallen D66 fracties in Noord- en Zuid-Holland! - waarbij noodzakelijke beperking van vliegverkeer via de HUB Schiphol prioriteit krijgt!
Zwicht deze fractie voor de - blijkbaar door D66-prominenten bij Provincies en in Den Haag gewenste - nieuwe bestuurscultuur waarbij de “governance” het leidend principe dreigt te worden?

Met de lokale verkiezingen in maart 2022 in het verschiet wordt het belangrijk dat de inwoners van Uitgeest en regio – die eerder gezamenlijk en positief participerend de richtinggevende “Omgevingsvisie Uitgeest 2030” lieten vaststellen! – zich over deze onverkwikkelijke bestuurlijke manipulatie zullen uitspreken.

Kennisnetwerk IMPACT
J. de Jong


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Langs de lijn uit Uitgeest

DE STEMMEN STAKEN: GEEN RAADSBESLUIT

Met 7 stemmen tegen, 7 stemmen voor en een afwezig Raadslid staakten de stemmen en ligt er geen Raadsbesluit voor verdere deelname aan een MRA 2.0:

De portefeuillehouder/burgemeester/kwartiermaker van D66 huize was niet aanwezig en kon niet aangesproken worden op alle kosten die aan het meervoudig lidmaatschap van Uitgeest aan zowel de Regio Alkmaar, de Regio Zaanstad-Wayterland al een MRA 2.0 met een bijdrage van een kwart miljoen voor het MRA/NHN investeringsfonds.

Zoals verwacht stemden de lokale partijen PU en Uitgeest Lokaal tegen en D66, VVD, CDA, PvdA en UVP voor aansluiting, met de aantekening dat het PvdA raadslid er kritisch tegenover zegt te staan.

Het is nu afwachten of de Gemeentewet - de indieningstermijn voor MRA 2.0 ligt voor de volgende Raadsvergadering en er ligt geen Raadsbesluit! - zal worden gerespecteerd of dat men alle kosten en consequenties inzake de groei van Schiphol blijft verzwijgen en toch een knieval maakt voor Groot-Amsterdam.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.