Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuwe afspraken over woningbouw rond Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1009 
|
 rijksoverheid.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Blok voor Wonen en Rijksdienst hebben overeenstemming bereikt met de regio Schiphol over nieuwe woningbouwlocaties. Zo zal de bouw van deze woningen in de nabije toekomst samenhangen met de ontwikkeling van de nieuwe routestructuur van Schiphol. Dit moet ervoor zorgen dat woningbouw mogelijk blijft en de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet wordt beperkt. De ministerraad heeft met deze afspraken ingestemd.

Daarnaast heeft het kabinet besloten dat in het gebied dat dicht tegen de start en landingsbanen van Schiphol aanligt (LIB4) woningbouw beperkt blijft vanwege de geluidsoverlast en veiligheidsregels. In de zone daarbuiten (20Ke) mogen gemeenten nu bijbouwen mits dit enkel binnen bestaand stedelijk gebied gebeurt. Ook kunnen hiermee leegstaande panden, zoals kantoren, die nog geen woonfunctie hebben getransformeerd worden in woningen om de leefbaarheid te verhogen en om aan de vraag naar woningen te voldoen. Gemeenten moeten bij het bepalen van locaties rekening houden met het informeren van bewoners, de aanwezigheid van vliegroutes en het middellange termijntraject waarbij de nieuwe geluidscontouren en routes worden vastgesteld.

De regels voor de LIB4 en de 20Ke gebieden worden juridisch vastgelegd in het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol. De middellange termijnaanpak 'wonen-vliegen' en de nieuwe geluidscontouren en routes in relatie tot woningbouw in de toekomst worden meegenomen in het traject waarin wordt gekeken naar de toekomstbestendigheid van het nieuwe normen en handhavingstelsel. Hierbij zal advies gevraagd worden aan de Omgevingsraad Schiphol.

Het volledige artikel is te lezen/zien via onderstaande link.

Bekijk bericht op "rijksoverheid.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Je kan de regels wel aanpassen,maar daarmee neem je de overlast nog niet weg.
Door de woningnood in Nederland hebben mensen ook niet heel veel keuze.
Het meest aantrekkelijke gebied voor woningbouw in Nederland wordt onbenut door Schiphol.
In plaats daar van bouwt men almere in de zuiderzee op een plek waar niemand echt wil wonen.
Veel verder van denhaag,rotterdam. Veel minder efficient voor 2 verdieners en de arbeids mobiliteit van werkende nederlanders.

En heb je in almere dan geen overlast van vliegtuigen?
Nee,2000-3000 klachten komen er elke periode binnen uit de region almere.