Nieuwe aanvliegroute Schiphol houdt gemoederen bezig: of die meer overlast geeft is nog onzeker
Door Rik Sneijder en Niek Opten
De toekomstige vierde aanvliegroute voor vliegtuigen naar Schiphol over onder meer de Woerdense regio leidt tot onrust onder mensen die onder die route wonen. Er is nog veel onduidelijk over de effecten. Vier vragen en antwoorden.
Waarom komt er een vierde aanvliegroute voor Schiphol?
Het is nu erg druk in het luchtruim boven Nederland. Door een nieuwe indeling te maken komt er een beter oefengebied voor defensie en hoeven sommige passagiers- en vrachtvliegtuigen minder om te vliegen. Dat vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen en bespaart brandstof. De nieuwe vierde aanvliegroute naar Schiphol is bedoeld voor vliegtuigen die uit het zuidoosten komen (Midden-Oosten, Azië).
Wat betekent dat voor de Woerdense regio en de natuurgebieden in West-Utrecht?
Dat is nog moeilijk te zeggen, bleek ook tijdens een informatiebijeenkomst door ambtenaren van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verantwoordelijk voor het herindelen van het luchtruim. Dat de vierde route er komt, heeft minister Harbers besloten, maar waar die exact komt te liggen nog niet. Gemeenten en provincies in het westen hebben zich verenigd in de Bestuurlijke Regie Schiphol.
Ook Woerden, De Ronde Venen en Nieuwkoop zijn daarbij aangesloten. Gemeenten vrezen voor de kwetsbare natuurgebieden bij bijvoorbeeld Nieuwkoop. In de visie van de gemeente Nieuwkoop zijn de gevolgen van de vierde aanvliegroute niet goed in kaart gebracht.
Vliegroutes over natuurgebieden mogen, volgens het kabinet, geen ‘significant negatieve effecten’ hebben op deze gebieden. Dit betekent dus niet dat er helemaal géén vliegverkeer boven Natura 2000-gebieden mag plaatsvinden. Volgens het ministerie daarentegen zorgt stikstofuitstoot op grotere hoogte niet voor meer neerslag op de natuurgebieden eronder.
Hoe zit het met de geluidsoverlast?
In de nieuwe opzet geldt het principe ‘continu dalen en stijgen’. Dat betekent dat aankomende toestellen zo lang mogelijk zo hoog mogelijk vliegen; vertrekkend verkeer gaat zo snel mogelijk omhoog. In 99 van de 100 gevallen zal dat goed lukken, verwacht het ministerie. Er komen geen lange routes waar vliegtuigen laag overvliegen en voor extra geluidsoverlast zorgen. Dat geldt volgens het ministerie ook voor Lelystad Airport, mocht dat in de toekomst opengaan.
Volgens luchtvaartdeskundige Hans Heerkens is dat snel stijgen-dalen een reëel scenario. ,,Alleen oude vliegtuigen kunnen dat niet in alle omstandigheden goed doen.”
Ik snap heel goed dat mensen onder de vierde aanvliegroute er wel iets van merken, omdat die vliegtuigen er nu nog niet vliegen. Dan valt het meer op
Hans Heerkens
Een vliegtuig dat snel daalt en geen gas meer hoeft te geven, zorgt voor relatief weinig overlast. ,,Maar ik snap heel goed dat mensen onder de vierde aanvliegroute er wel iets van merken, ook omdat die vliegtuigen er nu nog niet vliegen. Dan valt het meer op”, zegt Heerkens.
Volgens berekeningen van Klaas Wagenaar, van een van de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen, gaat het gemiddeld om 120 vliegtuigen per dag. Hij vreest veel overlast, mede naar aanleiding van een proefvlucht die eerder werd gehouden met het oog op de mogelijke opening van Lelystad Airport.
Vanuit Woerden en De Ronde Venen komen al langer veel klachten over geluidsoverlast van vliegtuigen die de Aalsmeerbaan op Schiphol gebruiken. Dat blijkt uit cijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.
Hoe nu verder?
Het ministerie verwacht dat er in de loop van volgend jaar meer duidelijkheid komt over waar de vierde route precies komt te liggen. Daarvoor moeten nog allemaal berekeningen worden gemaakt, bijvoorbeeld wat het effect precies is op natuurgebieden en hoe groot de geluidsoverlast is. Het ministerie wil vervolgens niet één tracé opleggen, maar belooft dat provincies en gemeenten kunnen meepraten.
Bekijk bericht op "ad.nl - 24-11-2022"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest
U krijgt een voortdurende herrie over u heen. Alle stilte wordt definitief verdreven. De luchtvaart-wetten laten dit ook gewoon toe, u wordt dus totaal niet beschermd, ook al doet men het tegenovergestelde geloven.