Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuw Platform Vlieghinder Zaanstreek versus Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 690 
|
 Zaanstad.nieuws 
SOS_zaanstreek.jpg

De werkgroep SOS-Zaanstreek is onlangs een vereniging geworden – het Platform Vlieghinder Zaanstreek (PVZ). Mensen die overlast ervaren van de luchtvaart kunnen er voor tien euro per jaar lid van worden. Dit najaar komt er – naast de ledenvergadering – een informatieve bijeenkomst in Zaanstad Noord.

Het Platform Vlieghinder Zaanstreek werkt samen met Platform Vlieghinder Kennemerland om de ‘onderwonenden’ te vertegenwoordigen die last hebben van vliegtuigen van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Dat gebeurt door de overlast onder de aandacht te brengen van lokale, regionale, landelijke en Europese politici. Ook steunen beide platformen de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder, die afgelopen maand gelijk kreeg van de rechter: de eigen wet- en regelgeving rond de luchtvaart wordt door de Staat niet nageleefd. Steeds kreeg groei van Schiphol voorrang, en daarmee werden rechten van omwonenden geschonden.

Meer rechtsbescherming


Binnen een jaar na de uitspraak moet er ook aandacht komen voor mensen op grotere afstand van Schiphol, en moeten de bewoners daar ook rechtsbescherming krijgen. Niet langer mogen omwonenden de sluitpost zijn als het om de luchtvaart gaat. Het Platform Vlieghinder Zaanstreek heeft net als de collega’s in Kennemerland een bewonersvertegenwoordiger in de Maatschappelijke Raad Schiphol, een bij wet ingesteld orgaan dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat gevraagd en ongevraagd adviseert. De voormalige Kamervoorzitter Khadija Arib is sinds kort voorzitter van deze raad.

Bekijk bericht op "Zaanstad.nieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Als lid van het Platvorm Vlieghinder Kennemerland (PVK) heet ik u allen welkom tot ‘onze club’. Liever had ik gewild dat dit totaal niet nodig zou zijn geweest, maar helaas. Onze regio wordt buitengewoon bedreigd door de plannen van de Luchtruimherziening, die erop mikken zoveel mogelijk vliegtuigen over de Polderbaan te gaan voeren, onder het mom van de ‘baan met de minste hinder’.

Mocht u in detail geïnformeerd willen worden over het raffinement van de geluidszonering met de foutieve luchtvaartwetten, die hebben geleid tot dit wanbeleid, dan houd ik me aanbevolen.

Als in de wetgeving geen verandering wordt aangebracht, dan komt van effectieve rechtsbescherming geen fluit terecht. Niet alleen leeft de Staat de bestaande wet niet na, wat al erg genoeg is en tot teveel vluchten over ons heeft geleid, het werkelijke probleem echter ligt in de te hoge geluidsgrenzen die de wet toelaat. Dit wordt door niemand in het debat genoemd.