Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuw kabinet is uitweg Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 740 
|
 telegraaf.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

Schiphol kan onder de huidige afspraken niet verder groeien na 2020. Dat zegt oud-minister Hans Alders, die namens het kabinet bezig is om te verkennen hoe het verder moet met de nationale luchthaven na 2020. Maandag wordt het 100-jarig jubileum gevierd.

Schiphol zit muurvast door afspraken met omwonenden. Er is vastgelegd dat de luchthaven hooguit 500.000 starts en landingen per jaar mag hebben tot 2020. Fysiek kan de luchthaven veel meer aan, maar het wettelijke plafond komt in zicht.

Ander kabinet
„Het is aan de politiek of dit maximum eraf gaat. Binnen de huidige constellatie zie ik dat niet”, zegt Hans Alders in gesprek met De Telegraaf. „Na de verkiezingen zit er een ander kabinet, dat andere keuzes kan maken.” Schiphol bijt zich op dit moment zelf in de staart, omdat is gekozen voor ongebreidelde groei.

In 2013 is onder leiding van Alders zwart op wit bepaald dat het knooppuntverkeer voorrang heeft, daarna zakelijke reizigers en vracht. Het vrijetijdsverkeer heeft de laagste prioriteit, maar Schiphol heeft juist voor die categorie de deur wijd opengezet. Dat is de oorzaak van 10% groei van de luchthaven in 2016.

Selectiviteitsbeleid
„Er is te weinig met dat selectiviteitsbeleid gedaan”, zegt Alders nu. „De luchthaven heeft te lang vastgehouden aan oude cijfers, daarbij wil Schiphol per se groei laten zien.” Het kabinet heeft dit selectiviteitsbeleid niet willen handhaven richting de luchthaven.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door wim

Hé, Alders leeft nog, Had ook wel wat eerder aan de bel kunnen trekken, als hij dit echt belangrijk had gevonden. Had hij zijn invloed kunnen uitoefenen. Of soms weer een verborgen agenda?
Heeft hij ook nog een mening over alle gemaakte afspraken met de bewonersvertegenwoordigers, gemaakt aan de Alderstafel en ORS, die plotseling niet door konden gaan. CDA landingen vooravond (en nu ook nacht), het aantal vluchten in de nacht. Inzet preferente banen enz...
Hoe heet het ook alweer "een en ondeelbaar"?

Geplaatst door Jaap

@Wim. Ja, dit verbaast mij ook voor iemand die zo goed ingevoerd was. Of ligt de schuld buiten hem, bij het kabinet?