Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nieuw kabinet is aan zet: kan Schiphol gecontroleerd doorgroeien of is krimp de enige optie?

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 242 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 15-01-2022 
Schiphol_klimaatactie_191214_HvS_1834.JPG

Een van de vraagstukken waar het nieuwe kabinet zich direct in kan vastbijten is Schiphol. Kan de luchthaven onder voorwaarden ‘gematigd en gecontroleerd’ doorgroeien naar 600.000 tot 650.000 vliegbewegingen rond 2035, waaronder 25.000 tot 45.000 via Lelystad? Of blijft de luchthaven, die door corona is teruggezakt naar 267.000 vluchten, steken op 350.000 tot 400.000 en gaat Lelystad nooit open voor commerciële (vakantie)vluchten?

Uiteindelijk geven keiharde getallen toch het meeste houvast voor een toekomststrategie. Schiphol zelf waagt zich er niet aan. “Het is een politiek besluit, ook inzake Lelystad Airport. Daar moeten we op wachten. Intussen investeren we stug door in service, netwerkkwaliteit, bereikbaarheid en leefomgeving. We blijven wel voor opening van Lelystad, dat zou het beste zijn. Ook de reservering van een parallelle Kaagbaan dienen we te handhaven. Nu geen onomkeerbare stappen”, zegt een woordvoerder.

Concurrentiepositie
In een recent whitepaper ‘Het belang van mainport Schiphol’ gaat KLM uitvoerig in op haar visie. “Voor een gezonde concurrentiepositie moeten wij en Schiphol zeker 1,5 procent per jaar kunnen groeien. We doen er alles aan om dat veilig, duurzaam en met minder overlast te realiseren. Daarvoor investeren we in de modernste vliegtuigen, stiller en zuiniger, en gebruiken we zoveel mogelijk schonere brandstof.”

Als Schiphol als hub inboet, nemen andere luchthavens in en om Europa die functie volgens KLM gelijk over. “Er dreigt postcorona een serieus capaciteitstekort. Er moet daarom worden doorgegaan met investeringen in grote infraprojecten. Alleen een A-pier erbij is onvoldoende, een extra terminal voor de afhandeling van 20 miljoen passagiers is ook nodig. Vertrekhal 1 en 2 kunnen dan eventueel landzijdig uitbreiden.”

De groeiende vraag naar vliegreizen zal volgens KLM en vele deskundigen ondanks de vergroening komende decennia zeker doorzetten. “Aanvullende faciliteiten voor bagage, security en paspoortcontrole zijn op den duur onvermijdelijk, naast Schiphol als multimodale knoop met NZ-metro en extra internationale hsl-aansluitingen voor air/rail. Als Schiphol op termijn met minder hinder boven 650.000 passagiers wil uitstijgen, kan ook die parallelle Kaagbaan niet uitblijven”, zo blijkt uit de mainportvisie.

Inkrimpen
Schiphol verwacht in 2024-25 terug te zijn op het pre-coronaniveau ofwel 500.000 vluchten. Eerder stelde de luchthaven daarna uit te gaan van een jaarlijkse groei van 1,5 procent. Dat zou betekenen circa 600.000 vluchten in 2035. Daar is ook KLM voor. Als ondergrens welteverstaan.

Directeur Sijas Akkerman van Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland is klip en klaar. “Wij roepen het nieuwe kabinet op te stoppen met illegale situaties op Schiphol. Dat betekent niet meer dan maximaal 400.000 vliegbewegingen, de ruimte die de natuurvergunning voor stikstofuitstoot geeft. Ook moet er per direct gestopt worden met dat merkwaardige anticiperend handhaven van de geluidsnormen. Ook in dat geval is krimp niet te voorkomen.”

Lees het volledige artikel in de januari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 15-01-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

2024-2025 verwacht men nu. Elk jaar wordt de verwachting van 500k vluchten met een jaar vooruit geschoven. Begonnen met de verwachting van eind 2020 die men aan het begin van de pandemie uitsprak tot 2022-2023 waar men het begin vorig jaar nog over had.

Koopkracht burgers staat sterk onder druk de komende jaren. Ook het vakantie verkeer zal niet de mate van groei weten te realiseren waar men nu op hoopt.

Het einde van de pandemie als startpunt voor het herstel van de luchtvaartsector. De huidige situatie is het einde van de pandemie. Deze situatie zal de komende jaren nauwelijks veranderen. Als het herstel nu niet komt dan komt het over 2 jaar ook niet.
De onzekerheden blijven heel erg groot. Heel veel besmettingen en daarmee ook veel mogelijkheden voor mutaties.

600k als ondergrens volgens KLM. Men zal er alles aan doen om dat met minder overlast te realiseren maar een garantie daarvoor wil men niet geven. Alleen dat men er alles aan zal doen maar dat is een wel erg vage omschrijving.

En dan is er nog de milieu situatie. Hoeveel milieu ruimte moeten andere sectoren opgeven voor de groei van schiphol. Dat is economisch gezien toch ook niet meer te verantwoorden. Het beperken van sectoren met een hoge toegevoegde waarde ten gunste van een sector met een lage toegevoegde waarde.

De luchtvaart sector was al voor de pandemie aan het veranderen,de flag carriers in Europa hadden het steeds moeilijker in de concurentie met low-cost en de concurentie van hubs in het midden oosten. De pandemie heeft deze ontwikkeling enorm versneld dat gaat niet meer teruggedraaid worden integendeel. Deze trend zal zich blijven voortzetten. Op een gegeven moment ontbreekt de kritische massa aan vluchten om het netwerk op een economisch verantwoorde manier voort te blijven zetten.

Maar goed,ik hoop oprecht dat het goed komt voor de sector. Dat zou namelijk ook betekenen dat de situatie met de pandemie aanmerkelijk verbeterd is. 2030 is nog steeds mijn verwachting. De huidige situatie mbt de pandemie is toch een stuk minder gunstig dan ik in eerste instantie had verwacht/gehoopt. De maatschappelijke impact blijft heel erg hoog.

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Of gecontroleerd groeien naar 800.000 of 1.000.000 vluchten. Wat een waanzin.
Of veel liever gecontroleerd afbouwen naar 350.000 vluchten, dat veel meer voor de hand ligt, want alle signalen staan op rood en het geldt ook voor KLM, dat al voor de Corona epidemie een faillite boel was, zo ook nu nog steeds, erger nog, ze liggen financieel aan het infuus van de overheid (ons belastinggeld). En dan is er ook nog dat idiote KLM netwerk waarmee vanuit alle dorpen in de wereld overstappers naar Nederland worden gehaald, waar de BV Nederland niets aan verdiend, sterker nog waarmee roofbouw op ons klimaat en milieu wordt geplaagd.
En nu maar hopen dat D66 en de CU hun rug recht houden.
Ik vraag mij ook nog steeds af waar ze de komende aankoop van 160 vliegtuigen (voor de middellange afstanden = treinverbindingen) mee gaan betalen? Ook met gratis geld van de overheid?


Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Oeps (vanmorgen niet helemaal wakker) een paar schrijffouten bovenstaand.
"waar de BV Nederland niets aan verdiend" = verdient en
"roofbouw op ons klimaat en milieu wordt geplaagd"= gepleegd..