Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nieuw college Amsterdam: geen uitbreiding Schiphol tot 2023

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 305 
|
 RTLZ 
Nieuw college Amsterdam: geen uitbreiding Schiphol tot 2023

​Schiphol heeft er een probleem bij. Het nieuwe college van de gemeente Amsterdam, dat 20 procent van de aandelen in handen heeft, wil niet dat de luchthaven uitbreidt tot 2023. Dat staat in het vandaag gepresenteerde coalitieakkoord.

"Vanuit klimaatoogpunt, veiligheid, overlast en volksgezondheid is groei van Schiphol onwenselijk", staat in het akkoord. De gemeente wil met praten over uitbreiding wachten tot het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld, dat gebeurt pas in 2023.

Dat zou betekenen dat Schiphol nog drie jaar langer vastzit aan de bovengrens van 500.000 vliegbewegingen per jaar dan verwacht. Wat de gemeente betreft mag Schiphol ook na 2023 alleen groeien als de geluidshinder niet toeneemt én als de luchthaven investeringen doet om de duurzaamste van Europa te worden.
Overlast beter meten

Ook wil de gemeente de overlast van Schiphol beter meten en monitoren, er moeten minder vakantievluchten vertrekken en die moeten zo mogelijk worden vervangen door treinverkeer. Daarvoor zou het treinstation van Schiphol worden omgebouwd tot internationaal station.

Afspraken over de uitbreiding van Schiphol liggen vast in het Aldersakkoord dat geldt tot 2020. Daarin staat dat de luchthaven niet verder mag groeien dan 500.000 vliegbewegingen, een grens die waarschijnlijk al dit jaar wordt gehaald.

Bekijk bericht op "RTLZ"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Aardig die plannen, maar ook niet meer dan dat. Want de overlast van Schiphol dring je niet terug door het aantal vluchten vast te pinnen op de huidige 500.000. Die zorgen namelijk al voor een hemeltergende overlast. Dat lawaai en die vervuiling dring je alleen terug als je het aantal vliegbewegingen radicaal naar beneden brengt.

Het meest hoopgevende plan van de linkse coalitie is dat ze de overlast van Schiphol gaat meten en monitoren. Geef maar een opdracht aan een geheel onafhankelijk bureau. Dat zal nog voor verrassingen zorgen.

Geplaatst door anoniem1

Een doorbraak dit akkoord denk ik. Als Amsterdam hier aan vast gaat houden dan geef ik ze best een kans,ondanks dat men "maar" 20% van de aandelen heeft. Vergeleken met andere andere ontwikkelingen is dit toch wel een meevaller.

Geplaatst door Bob

Toch opmerkelijk als men hieraan vasthoudt. Eerst zien dan geloven! Na stop bij 500000 daarna geleidelijk terugbrengen om aan klimaatdoelen te voldoen. Of gaan we eerst allemaal warmte-pompen en zonnepanelen aankopen, om het emissievoordeel later door de luchtvaart te zien verdwijnen? En wie gaat straks de dijkophogingen betalen, als de Antarctische en Groenlandse ijskappen verder smelten, de Schipholgroep of de Nederlandse belastingbetaler? Eenmaal raden!

Geplaatst door Wobbe

Trouw ziet het beleid rond Schiphol helaas nog niet veranderen door de opstelling van de nieuwe Amsterdamse college. Hooguit zal het volgens de krant een tot een harde botsing met de regering in Den Haag leiden, maar aan de groeiplannen van Schiphol kan Amsterdam niet tornen. Want Den Haag heeft 70 procent van de aandelen in de luchthaven in handen en wil vooralsnog dat de luchthaven na 2020 doorgroeit. Amsterdam is helaas slechts minderheidsaandeelhouder en ‘volgens de Nederlandse regels en gewoonten hoef je je niet al te veel aan te trekken van wat een minderheidsaandeelhouder vindt’.

Geplaatst door anoniem1

Stoppen bij 500k is eigelijk niet acceptabel. Men heeft dit aantal alleen kunnen halen door het schenden en niet handhaven van de afspraken. Bewoners zouden moeten inzetten op het handhaven van de afspraken en terug naar 475k. Praten over verdere groei is uit ten boze zolang de huidige afspraken niet gehandhaaft worden.

Geplaatst door Jos

"Trouw ziet het beleid rond Schiphol helaas nog niet veranderen door de opstelling van de nieuwe Amsterdamse college. Hooguit zal het volgens de krant een tot een harde botsing met de regering in Den Haag leiden, maar aan de groeiplannen van Schiphol kan Amsterdam niet tornen. "

Meestal zijn Trouw artikelen genuanceerd, in dit geval gaan ze toch voorbij aan een aantal belangrijke factoren. De eerdere groei van Schiphol had draagvlak van Amsterdam en andere gemeenten, die valt nu weg. Rotterdam Airport is door weerstand van de omliggende gemeente niet doorgegroeid. In het AldersAkkoord Lelystad was al een doorkijk van groei van 45.000 naar veel hogere aantallen, door de weerstand in Oost Nederland heeft de minister het nu gemaximeerd op 45.000. En partijen als D66 en CU komen nu landelijk onder druk te staan. Voor D66 zou het electoraal zelfmoord zijn om de weerstand bij grote kiezersgroepen te negeren. Ze staan nu al onder grote druk van de oppositie door de deelname aan het kabinet.
Vele redenen dus waarom het collegeakkoord van Amsterdam grote impact heeft voor Den Haag.