Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Niet zo’n handige move van Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 67 
|
 ed.nl - 04-10-2019 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Bart-Jan van Rooij

EINDHOVEN - Eindhoven Airport zegt niet anders te kunnen: stoppen met late vluchten kan op zijn vroegst pas na de zomer van volgend jaar. Niets ervan, zegt de minister. Zij wil vanaf maart landingen na 23.00 uur verbieden. Wie heeft gelijk?

Hij liet het drie weken geleden al doorschemeren. Eindhoven Airport-directeur Roel Hellemons reageerde op het nieuws dat minister Cora van Nieuwenhuizen het advies van Pieter van Geel overneemt. Inclusief Van Geels aanbeveling om het aantal vliegbewegingen de komende twee jaar op 41.500 per jaar te houden, een aantal dat eind dit jaar wordt bereikt.

Hoe de luchthaven ook aan banden wordt gelegd, Hellemons kon zich er wel in vinden. Het gaat niet meer om kwantiteit maar om kwaliteit, klinkt het bij de luchthaven de laatste maanden immers ineens. Maar er was wel één puntje, gaf de Airport-baas aan: die late landingen. Landingen van luchtvaartmaatschappijen die hun toestellen 's nachts op Eindhoven parkeren, die er hun basis hebben. De minister wil, net als het advies van Van Geel, geen vluchten meer na 23.00 uur om de hinder voor omwonenden zo snel als mogelijk te beperken.

Maar de luchthaven ziet beren op de weg. Het maken van internationale vliegschema's vergt veel voorbereiding. Hellemons betwijfelt of maatschappijen het halen om vanaf maart om 23.00 uur binnen te zijn. De bevestiging van die twijfels kwam deze week, in de vorm van een persbericht. Strekking: tot en met oktober landen maximaal vier vliegtuigen per dag na 23.00 uur. En de luchthaven spant zich in om voor elkaar te boksen dat ze voor 23.00 uur binnen zijn vanaf de winter van 2020/2021. De luchthaven beroept zich op Europese regels.

Verrast
Het persbericht wordt in Den Haag met opgetrokken wenkbrauwen gelezen. Minister Van Nieuwenhuizen is verrast. Ze is niet overtuigd van de juridische blokkade die het onmogelijk zou maken om late landingen een halt toe te roepen. Ze houdt Eindhoven Airport eraan om vanaf het komende zomerregime eerder te sluiten. De nieuwe vergunning die nog moet worden afgegeven, zal ze erop toetsen, laat ze via haar zegsman weten.

Wie heeft er nu gelijk? Dat lijkt simpel. ,,De algemene regel is dat Europese regels voor nationale regels gaan. Dus als er strijdigheid is, wint de Europese regel.'' Aan het woord is Pablo Mendes de Leon, hoogleraar Lucht- en ruimterecht. Maar of die vlieger ook in dit geval opgaat, is nog maar de vraag. Mendes de Leon durft die conclusie in elk geval niet te trekken. Hier moet hij verder in duiken. ,,Luchthavenbeleid is een nationale aangelegenheid maar er zijn wel Europese maatstaven. Het draait dus mogelijk om het vinden van een compromis'', verwacht de luchtvaartkenner.

Nog geen duidelijkheid dus voor omwonenden. Los van wie gelijk heeft: er wringt iets. Wat op zijn zachtst gezegd niet handig is, is dat Eindhoven Airport een bericht publiceert en daarmee Den Haag verrast. Juist in de afgelopen tijd trok de luchthaven samen op met bewoners, bedrijven en overheden met een in een paar maanden gerealiseerd compromis als resultaat. De huidige werkwijze wekt op zijn minst de suggestie dat de luchthaven probeert haar gelijk te halen. En daarmee doet Eindhoven Airport afbreuk aan de positie die de afgelopen maanden zo zorgvuldig lijkt te zijn ingenomen.

Bekijk bericht op "ed.nl - 04-10-2019"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.