Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

NHD commentaar: Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 533 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Door Bert-Jan Klein

De meest recente cijfers over de overlast van luchthaven Schiphol laten een verontrustende ontwikkeling zien. Het aantal klachten van omwonenden nam in de maanden november, december en januari met 35 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Vooral uit de IJmond, de Haarlemmermeer en de Leidse regio wordt meer geklaagd.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat moet nog steeds een besluit nemen over de uitbreiding van Schiphol. Het is geen geheim dat zij en haar VVD de luchthaven en de KLM het liefst carte blanche willen geven. Van Nieuwenhuizen toont tevens weinig interesse in de standpunten van tegenstanders van uitbreiding.

De stapel argumenten tegen een groter Schiphol groeit echter met de week. Deze laatste cijfers van de geluidsoverlast vormen een nieuw bewijs dat de leefomgeving van honderdduizenden omwonenden er steeds verder op achteruit gaat. Het definitieve rapport over het effect van fijnstof op de gezondheid moet bovendien nog komen.

Van Nieuwenhuizen moet een bord voor haar hoofd hebben als zij alle keiharde feiten en meningen negeert. Ook zij moet bovendien inzien dat het megalomane idee om als Nederland te concurreren met luchthavens als Frankfurt, Londen en Dubai een stap te ver is.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door F

Lijkt mij een klare zaak! Helemaal vanuit klimaat perspectief en schone lucht. Men is compleet doorgeslagen. Schiphol wel willen laten groeien vanwege economische belangen, maar vervolgens wel Amsterdam willen redden van de benzine en diesel auto’s. Men is compleet gek geworden.

Blijven klagen mensen!

Geplaatst door Marc

Het is werkelijk om te janken! Als benzine en dieselauto's in Amsterdam worden verboden, en alleen elektrische voertuigen worden toegelaten, worden drones op Schiphol dan wel toegestaan? Deze werken ook op accu's toch?

Geplaatst door M

Drones op Schiphol zullen het heel goed doen, zo hebben we even geen vervuilende vliegtuigen in de lucht, net als in Engeland. Top!

Geplaatst door Marc

Beste M, Het is een kwestie van tijd totdat iemand een paar drones boven de luchthaven loslaat. De huidige situatie is voor velen onhoudbaar en drijven mensen tot wanhoop!!!! Wie niet luisteren wil, moet maar voelen!

Hier in Almere Buiten Oost is het vanaf 6uur vanochtend nog geen minuut stil geweest. Af en aan komen ze uit alle hoeken van Europa, alsof de kerosine hier gratis is. Ongelofelijk wat de luchtvaart met ons doet!


Geplaatst door Marian Klamer

Vliegtuigen vliegen hier over tot na 11 uur s avonds, gaan soms door in de nacht en beginnen dan weer in rijen te landen om 6 uur s ochtends. Per dag elke 3 minuten een vliegtuig over op 600-1000meter gedurende vele uren. En wij wonen dan nog in Oegstgeest, buiten de zone die niet eens meetelt voor de overlast! Het is om gek van te worden. Wanneer grijpt de overheid in om burgers te beschermen zodat je normaal kan slapen? De VVD minister doet i.e.g. niks.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

VEILIGHEID IN PAPIEREN WERKELIJKHEID VERPAKT?

Die minister is helaas duidelijk voorstander van groei en laat de LVLN thans software uitproberen waarmee de toestellen nog dichter opeen (!) naar en van de banen zullen vliegen. De terminalcapaciteit gaat omhoog, overcapaciteit neemt toe en daardoor worden tickets nog goedkoper dan ze al zijn. Verder werkt een aparte projectgroep aan herindeling van het luchtruim om er straks helemaal maximaal gebruik (of beter: misbruik!) van te gaan maken. Ook blijft de reservering voor een extra Kaag baan van kracht met een megaterminal aan de overzijde A4.

Opvallende benoemingen zijn intussen de PvdA figuren Benschop als Schiphol CEO en J. Dijsselbloem als voorzitter "Raad voor de veiligheid". Op papier staat die veiligheid voorop maar in praktijk wordt wellicht een oogje dichtgeknepen bij het softwarematig massaal af- en aanvliegen zoals boven beschreven? Kortom, allemaal erg doorzichtig maar er zijn maar weinig politici echt bereid om voor het belang van de omwonenden op te komen.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Quote: "EXPERIMENT MET DE WET NU GEVOLGD DOOR SOFTWARE EXPERIMENT ?"

Het "geslaagde" experiment om het nu gangbare vliegsysteem op basis van vooral berekening en afzien van geluidsmetingen door te voeren,lijkt een vervolg te krijgen. Terwijl tientallen toestellen van een nieuw type - vanwege software problemen - aan de grond worden gehouden (i.v.m. honderden dodelijke slachtoffers) experimenteert de LVLN nu met nieuwe software om de toestellen wederom dichter opeen en niet meer op afstand maar op aantal seconden va en naar de banen te sturen.

Voor deze vergroting van capaciteit lijkt alles (veiligheid,gezondheid omwonenden en de kwaliteit van de woon- en leefomgeving) op het spel te worden gezet. Dit vanwege een economisch principe dat meer electoraat profiteert van bodemprijzen voor vliegtickets dan er kiezers zijn die door dit experiment in hun belangen worden geschaad. Helaas acht een meerderheid van alle bestuurders en politici in Den Haag en regio's dit blijkbaar legitiem......