Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Netwerk Schiphol vliegwiel voor groei

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 558 
|
 telegraaf.nl - 13-02-2018 
hv_vliegtuig_2999.jpeg

Door Yteke de Jong

Het routenetwerk van Schiphol is belangrijk voor de economie en het aantrekken van talent.

Dat zegt een aantal bestuursvoorzitters. „Voor Tata Consultancy Services (TCS) is de connectiviteit erg belangrijk, want mobiliteit is belangrijk voor onze medewerkers. In een bedrijf met kenniswerkers is het onontbeerlijk dat ze snel naar India kunnen vliegen, of weer via Schiphol naar andere opdrachtgevers”, zegt Amit Kapur, directeur Nederland van TCS, dat veel it-ers levert aan Nederlandse bedrijven.

TCS is 25 jaar actief in Nederland en heeft ondertussen 8.500 werknemers in ons land gevestigd, los van personeel dat van tijd tot tijd ingevlogen wordt voor projecten. Dat wordt naar verwachting fors meer, omdat KLM het aantal routes naar India flink opvoerde.

Het internationale bestemmingennetwerk van Schiphol levert de economie een bedrag op van circa €25 miljard, zo blijkt uit onderzoek van onder meer de consultancybureau’s BCG en McKinsey. Het is een bepalende factor in het vestigingsklimaat van internationale bedrijven, naast bijvoorbeeld het belastingklimaat.

„Schiphol en diens netwerk zijn van essentieel belang voor bedrijven als Philips. Niet alleen voor het vervoer van onze producten. We moeten verder investeren in ons land. Goede verbindingen zijn essentieel voor de economie, het vestigingsklimaat van Nederland en het aantrekken van internationaal talent. Zonder dat talent zal onze groei beperkt worden”, zegt Hans de Jong, president van Philips Nederland.

Hij pleit ook voor meer verbindingen vanuit Zuid-Nederland met bijvoorbeeld Duitsland. „Alleen dan kunnen we als land internationaal blijven meespelen”, waarschuwt De Jong.

Schiphol zit echter op slot. Een aantal politieke partijen wil dat zo houden, nu de grens van 500.000 vliegbewegingen sneller dan verwacht is bereikt door de groei van pretvluchten in de afgelopen jaren. „Daarom is het belangrijk om te investeren in duurzamere luchtvaart, waar we de CO-2 uitstoot omlaag proberen te brengen”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM, hoewel door sommigen getwijfeld wordt of dat realistisch is vanwege de vervuiling.

„Dan kun je wel met alles stoppen”, zegt de KLM-topman. „Een iPad produceren en gebruiken leidt tot vervuiling, koffiedrinken, kleding kopen, eten, alles wat een mens doet. Van een negatief sentiment rondom luchtvaart merk ik vrij weinig. Als we een paar vacatures hebben voor cabinepersoneel, komen er duizend sollicitaties binnen. Op KLM-evenementen komen honderden klanten af. Ik zie nog veel liefde voor de luchtvaart in Nederland.”

Over de exacte doelstelling om verder te groeien wil Kapur van TCS zich niet uitlaten, maar hij zegt dat marktomstandigheden in Nederland steeds beter worden. „We zien dat nu ook Nederlandse mkb-bedrijven India opzoeken voor it-projecten. De stad Hyderabad staat bijvoorbeeld bekend om de kennis van bots, die gebruikt worden voor dienstverlening. Ook kleinere ondernemers moeten mee in de digitale revolutie”, zegt Kapur.

KLM-directeur Elbers houdt het kabinet aan de belofte dat Schiphol verder kan groeien. „In het regeerakkoord staat dat zwart op wit, met daarbij de nadruk op een duurzame manier. Wij investeren in zuiniger vliegtuigen en biokerosine. Veel landen benijden ons vanwege de 165 bestemmingen die vanuit Schiphol aangevlogen kunnen worden. Connectiviteit leidt tot handel en werkgelegenheid. Daardoor ontstaat er een vliegwiel.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 13-02-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Precies daarom alle pretvluchten verwijderen.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Schiphol verder laten groeien op een duurzame manier, nou dat is mooi want dat kan niet dus we zijn klaar.
Biokerosine zal wel zoiets zijn als biodiesel waar de EU zo een groot voorstander van was. Maar toen was daar opeens een rapport , wat de EU twee jaar geheim heeft gehouden, waaruit blijkt dat biodiesel verantwoordelijk is voor meer CO2 uitstoot dan gewone diesel.
Marianne Zwagerman zei het al een keer goed in haar column 'Red de Aarde'op BNR nieuwsradio
"We zijn niet bezig de aarde te redden maar onze levensstijl" .
En daarom wordt biokerosine verzonnen om de mensen het idee te geven dat het schoon en groen is zodat we maar door kunnen blijven vliegen. Iedereen met een beetje gezond verstand weet natuurlijk dat vliegen gewoon smerig is, maar we willen onze levensstijl behouden en daarom slikken we die onzin.

Geplaatst door M uit U

Misschien moeten die bedrijven er eens voor zorgen dat hun personeel dichter bij het werk gaat wonen? En meer lokaal personeel aantrekken? En internet gebruiken i.p.v. rondvliegen van vergadering naar vergadering?

En waarom is groei een heilig doel? Hebben we niet al meer dan genoeg spullen?

Misschien een goed idee om Nederland maar te ontruimen, zodat deze heren lekker alle ruimte krijgen om met vliegtuigjes te spelen en geld te verdienen. Het enige klimaat dat deze mafkezen leuk vinden is het vestigingsklimaat en het belastingklimaat. En het enige klimaat dat er echt werkelijk iets toe doet, maken ze kapot met hun CO2 en giftige rotzooi.