Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Negen gemeenten in de IJmond, Alkmaar en Haarlem willen dat overlast nachtvluchten vermindert

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 342 
|
 NHD 
nachtvluchten.jpg

Negen gemeenten in de regio Haarlem, IJmond en Alkmaar willen dat de overlast van nachtvluchten boven het gebied vermindert.

Ze hebben minister Cora van Nieuwenhuizen op het matje geroepen om bezwaar te maken tegen de nachtvluchten, die per vlucht zo’n 80 decibel aan geluid veroorzaken. Sinds de oostelijke nachtelijke aanvliegroute op de Polderbaan van Schiphol in 2015 werd gesloten, heeft de regio IJmond, Alkmaar en Haarlem meer last van de nachtvluchten. Ze willen daarom van de minister weten wanneer de oostelijke nachtelijke aanvliegroute weer wordt ingevoerd door Luchtverkeersleiding Nederland. De gemeenten willen compensatie voor de extra hinder van de nachtvluchten waar ze sinds 2015 mee kampen. Daarnaast is er wrevel over de gemaakte afspraken om het aantal nachtvluchten terug te brengen van 32.000 naar 29.000, zoals in 2013 werd afgesproken. Het aantal nachtvluchten is volgens de regio’s nog steeds niet verminderd.

Aanleiding voor het protest van de regio’s is een voorstel van de Luchtverkeersleiding en Schiphol waarmee minder overlast zou moeten worden veroorzaakt bij het nachtelijk aanvliegen van de Zwanenburgbaan vanuit het noorden. Dat voorstel werd goedgekeurd door de Omgevingsraad Schiphol, het onafhankelijk advies- en overlegplatform voor Schiphol en omgeving. Daarmee wordt de overlast beperkt doordat vliegtuigen in een smal vliegpad en op grotere hoogte aanvliegen. De overlast verplaatst zich zo wel voor een deel naar het gebied Castricum en Limmen, terwijl die regio al zwaar belast wordt door vliegtuigherrie. ,,De toename van hinder in dit gebied is onaanvaardbaar’’, zegt de Velsense wethouder namens de samenwerkende gemeenten in de regio’s IJmond, Haarlem en Alkmaar. De regio’s willen duidelijkheid over een onderzoek van het ministerie uit 2018 naar de mogelijkheden voor een tijdelijke nachtsluiting van Schiphol. De nachtvluchten leveren gezondheidsschade op. ,,Hoofdpijn, hoge bloeddruk en depressiviteit’, vat Dinjens samen. De regio’s zetten daarnaast vraagtekens bij de economische noodzaak van veel nachtvluchten.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Niet alleen de nachtvluchten moeten minder cq. stoppen, ook de exorbitante hoeveelheid die er overdag zijn moeten minder.
Want ook van vliegtuiggeluid overdag kun je behoorlijk gestrest raken.
Het wordt niet voor niets 'geluidshinder' genoemd, het maakt mens en dier ziek.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

De politiek is inmiddels zo ver gezonken dat gemeenten financiële compensatie willen voor gevolgschade - in dit geval de bewezen aantasting van de gezondheid van hun inwoners! - die aan het exorbitant aantal, slordig uitgevoerde vliegtuigbewegingen is verbonden?

Daarom: Sanering Schiphol A.S.A.P. !

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Het is belangrijk dat deze bestuurders zich straks voor de rechter moeten verantwoorden voor de gevolgen van hun beleid, een toenemende aantasting van de gezondheid van steeds meer Nederlanders en het verder nodeloos verpesten van het klimaat, waar we later met zijn allen de rekening voor krijgen gepresenteerd.

Laten er ervoor zorgen dat ze zich niet kunnen verschuilen achter het zogenaamd democratisch gehalte van deze misdaden.

Ook mogen ze er niet mee wegkomen na hun periode als bestuurder en zich verschuilen achter economische noodzaak moet worden voorkomen.

Geplaatst door Wim uit Castricum

De laatste zin uit het artikel:
"De regio’s zetten daarnaast vraagtekens bij de economische noodzaak van veel nachtvluchten".
Het gaat dus niet over het totaal stoppen met nachtvluchten (23:00 - 07:00 uur). Met als gevolg dat het probleem nachtvluchten c.q. gezondheidsrisico's en overlast niet echt wordt aangepakt.
We blijven gestoord worden in onze broodnodige nachtrust.