Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nederlandse vliegvelden nog voller dan voorheen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 482 
|
 trouw.nl - 25-09-2018 
DSC_3249.JPG

Door Koos Schwartz

Het wordt maar drukker en drukker op de Nederlandse luchthavens. Van 1 april tot en met 30 juni vlogen er 21,2 miljoen mensen van en naar Nederland, vier procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

Op Schiphol werd het in die periode ook drukker, maar het aantal vluchten op Schiphol daalde licht. Dat was voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2013, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat elk kwartaal gegevens over de Nederlandse luchtvaart publiceert.

De daling van het aantal vluchten van en naar Schiphol komt vooral doordat er minder vracht via ’s lands grootste luchthaven werd vervoerd. Die hoeveelheid, gemeten in tonnen vracht, daalde in een jaar tijd met bijna 5 procent. Een flink deel van die vracht gaat nu via vliegveld Maastricht/Aachen.

Grotere vliegtuigen
Daarnaast stijgt het aantal reizigers dat Schiphol aandoet sneller dan het aantal starts en landingen. Dat komt doordat maatschappijen grotere vliegtuigen op Schiphol inzetten en die vliegtuigen ook voller zitten dan voorheen. Passagiersvliegtuigen vervoeren ook meer vracht. Dat moet allemaal ook wel: er mogen jaarlijks maximaal 500.000 starts en landingen op Schiphol plaatsvinden. Vorig jaar werd dat aantal al bijna bereikt – er waren toen 496.748 vliegtuigbewegingen.

Het lijkt erop dat Schiphol ook dit jaar net binnen de limiet van 500.000 starts en landingen blijft. In de periode januari tot augustus turfde de luchthaven zelf 333.606 vliegbewegingen: dat waren er 0,1 procent meer dan een jaar geleden.

Schiphol verwelkomde in het tweede kwartaal 18,8 miljoen reizigers. Dat is 3,3 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Voor Schiphol-begrippen is dat overigens een laag groeipercentage. Het was de kleinste groei in bijna vijf jaar tijd, volgens het CBS.

Malaga populairst
’s Lands tweede luchthaven, die van Eindhoven, groeide veel harder dan Schiphol. Eindhoven verwerkte in het tweede kwart van dit jaar 1,7 miljoen reizigers, een plus van 8 procent vergeleken met vorig jaar. Vanaf Eindhoven vertrekken veel vakantievluchten. Malaga is de populairste bestemming (bijna 80.000 passagiers), gevolgd door Alicante (ook Spanje) en het Portugese Faro. Ook op Ibiza en Valencia wordt vaak gevlogen vanuit Eindhoven.

Forse groei (bijna tien procent meer passagiers) was er ook bij de derde luchthaven van Nederland, die van Rotterdam/Den Haag. Via Rotterdam/The Hague Airport, zoals het vliegveld officieel heet, vlogen 583.000 mensen. Het vliegveld verwerkte ruim zeven keer zo veel reizigers als Maastricht Aachen Airport.

Meest spectaculair
Maar dat vliegveld noteerde de meest spectaculaire groeicijfers: het aantal reizigers steeg met 49 procent. Dat kwam vooral doordat luchtvaartmaatschappij Corendon vanuit Maastricht op meer steden is gaan vliegen. De overslag van vracht verdubbelde bijna in een jaar tijd. De vijfde nationale luchthaven van Nederland, Groningen Eelde, verwerkte in het tweede kwartaal van dit jaar 65.000 reizigers.

Nederland telt ook nog elf kleine vliegvelden. Die verzorgen vooral niet-commerciële vluchten, zoals les- en oefenvluchten (in totaal 41.600) en privévluchten (34.000). Commerciële vluchten zijn er ook. Dat zijn voor het overgrote deel rondvluchten.

Bekijk bericht op "trouw.nl - 25-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Cbs heeft de klimaat plannen geanalyseerd en ziet kans om de doelstellingen te herhalen.
Om het even samen te vatten.

Overheid : Wij hebben het plan om de co2 uitstoot fors naar beneden te brengen.
Cbs na analyse van dit plan : Het plan om de co2 uitstoot fors naar beneden te brengen heeft de kans dat de co2 uitstoot naar beneden gaat.

Als het niet duidelijk is wat het plan precies inhoed dan moet men beter lezen:het plan is om de co2 uitstoot naar beneden te brengen.

Geplaatst door gerard

Ah, het blijft dus bij een plan. Geen 'visie' dus, want dat lijkt een vies woord te zijn daar. Geweldige overheid!

Geplaatst door anoniem1

Men zou moeten ophouden met de hele poppenkast,Al dit soort leugens en verdraaiingen doen wantrouwen in overheid toenemen. We hebben er helemaal niks aan. Als geen plannen wil maken en het bedrijfs leven concreet weinig wil doen aan co2 uitstoot zeg dat dan gewoon. Denk dat helft nederlanders er geeneens een probleem mee heeft. Waarom keer op keer properen het beter te doen lijken dan dat het is,echt onzin.

Zelfde met geluidswinst Schiphol. Iedereen weet dat lawaai enorm is toegenomen en dat er absoluut geen geluidswins is geboekt. Alles wat de vloot stiller vliegt (is marginaal) word teniet gedaan door extra vluchten,lager vliegen en het vaker gebruiken van niet preferente banen. Er is geen geluidswinst,iedereen weet dat. Wees daar dan gewoon eerlijk over en neem dan van mij part alsnog de beslissing om te groeien. Niet dat bedrog keer op keer,is glijdende schaal naar corruptie als werkelijkheid er niet meer toe doet. Fantasie wereld Schiphol.

Geplaatst door Frans S.

Gisteren op BNR radio in het programma The Friday Move kwam Dion Graus even langs, de woordvoerder luchtvaart van de pvv. Het is lang geleden dat ik zoveel onzin heb gehoord zeg.
Kort samengevat komt het op het volgende neer. Lelystad dicht Schiphol lekker laten groeien want het ligt er al meer dan een eeuw dus de bewoners moeten niet zeuren want ze zijn er zelf gaan wonen en ze worden al verwend met stillere en schonere vliegtuigen , hij geeft wel toe dat er sprake kan zijn van IETS overlast.En dat is dan de woordvoerder van een van de grootste partijen .
Te beluisteren via BNR programma The Friday Move podcast datum 28-9 tijd instellen van ongeveer 17.35 tot 18.00.
Luister en huiver.

Geplaatst door anoniem1

Waarom de pvv zo,n voorstander van enorme groei Schiphol is is mij niet echt duidelijk. Op sommige andere punten is men wel kritisch op bedrijfsleven zoals bv dividend belasting (al is het makkelijk om daar kritisch op te zijn als je in oppositie zit,doet het goed bij de kiezer en afgeschaft word het toch wel ). Ook fvd is voorstander van forse groei Schiphol. Vraag me oprecht af of de lobby daar nu geinfiltreerd is of dat dit hun eigen idee is.

Als burger eenmaal door krijgt dat we onder de vvd in no time naar 20m+ inwonders gaan want groei is heilig en gaat voor alles dan kan vvd misschien flink verliezen. Burger heeft helemaal niks aan deze groei.

Reken reeele economische groei maar eens uit over het afgelopen jubeljaar. 100k inwonders erbij,dat is 0.6%. Dan ook 2% reeele inflatie (in werkelijkheid voor de consument hoger) dat is al 2.6%. Groei was bbp was 3.1%. Groei per hoofd van de bevolking:0.5%.

Geplaatst door anoniem1

Misschien had Baudet dat toe kunnen voegen aan zijn poetische lezing over de mooie dingen in het leven bij afsluiten algemene beschouwingen. Kan me niet alles meer herinneren maar:

De mooie dingen in het leven.
6 drieste paarden in een ochtend wij
het geluid van 40 startende/landende vliegtuigen per uur op 600 meter hoogte zondagochten om 7 uur.

Zelden zoveel onzin gezien in de wereld als de laatste paar jaren,gaat nooit goed aflopen.

Geplaatst door Peter

PVV en FvD zijn net als VVD en CDA zeer pro Schiphol omdat het milieu, hinder gezondheid ze gewoon helemaal niets kan schelen..

Geld verdienen, ikke ikke ikke en na mij kijken ze maar. Eigenlijk een soort Trump light waar ze allemaal ook enorm tegen opkijken.

Beleid inzetten om minder te vliegen vergt moed en visie. Dat zit er niet in bj deze partijen.