Nederlandse vliegvelden nog voller dan voorheen
Door Koos Schwartz
Het wordt maar drukker en drukker op de Nederlandse luchthavens. Van 1 april tot en met 30 juni vlogen er 21,2 miljoen mensen van en naar Nederland, vier procent meer dan in dezelfde periode van 2017.
Op Schiphol werd het in die periode ook drukker, maar het aantal vluchten op Schiphol daalde licht. Dat was voor het eerst sinds het eerste kwartaal van 2013, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat elk kwartaal gegevens over de Nederlandse luchtvaart publiceert.
De daling van het aantal vluchten van en naar Schiphol komt vooral doordat er minder vracht via ’s lands grootste luchthaven werd vervoerd. Die hoeveelheid, gemeten in tonnen vracht, daalde in een jaar tijd met bijna 5 procent. Een flink deel van die vracht gaat nu via vliegveld Maastricht/Aachen.
Grotere vliegtuigen
Daarnaast stijgt het aantal reizigers dat Schiphol aandoet sneller dan het aantal starts en landingen. Dat komt doordat maatschappijen grotere vliegtuigen op Schiphol inzetten en die vliegtuigen ook voller zitten dan voorheen. Passagiersvliegtuigen vervoeren ook meer vracht. Dat moet allemaal ook wel: er mogen jaarlijks maximaal 500.000 starts en landingen op Schiphol plaatsvinden. Vorig jaar werd dat aantal al bijna bereikt – er waren toen 496.748 vliegtuigbewegingen.
Het lijkt erop dat Schiphol ook dit jaar net binnen de limiet van 500.000 starts en landingen blijft. In de periode januari tot augustus turfde de luchthaven zelf 333.606 vliegbewegingen: dat waren er 0,1 procent meer dan een jaar geleden.
Schiphol verwelkomde in het tweede kwartaal 18,8 miljoen reizigers. Dat is 3,3 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Voor Schiphol-begrippen is dat overigens een laag groeipercentage. Het was de kleinste groei in bijna vijf jaar tijd, volgens het CBS.
Malaga populairst
’s Lands tweede luchthaven, die van Eindhoven, groeide veel harder dan Schiphol. Eindhoven verwerkte in het tweede kwart van dit jaar 1,7 miljoen reizigers, een plus van 8 procent vergeleken met vorig jaar. Vanaf Eindhoven vertrekken veel vakantievluchten. Malaga is de populairste bestemming (bijna 80.000 passagiers), gevolgd door Alicante (ook Spanje) en het Portugese Faro. Ook op Ibiza en Valencia wordt vaak gevlogen vanuit Eindhoven.
Forse groei (bijna tien procent meer passagiers) was er ook bij de derde luchthaven van Nederland, die van Rotterdam/Den Haag. Via Rotterdam/The Hague Airport, zoals het vliegveld officieel heet, vlogen 583.000 mensen. Het vliegveld verwerkte ruim zeven keer zo veel reizigers als Maastricht Aachen Airport.
Meest spectaculair
Maar dat vliegveld noteerde de meest spectaculaire groeicijfers: het aantal reizigers steeg met 49 procent. Dat kwam vooral doordat luchtvaartmaatschappij Corendon vanuit Maastricht op meer steden is gaan vliegen. De overslag van vracht verdubbelde bijna in een jaar tijd. De vijfde nationale luchthaven van Nederland, Groningen Eelde, verwerkte in het tweede kwartaal van dit jaar 65.000 reizigers.
Nederland telt ook nog elf kleine vliegvelden. Die verzorgen vooral niet-commerciële vluchten, zoals les- en oefenvluchten (in totaal 41.600) en privévluchten (34.000). Commerciële vluchten zijn er ook. Dat zijn voor het overgrote deel rondvluchten.
Geplaatst door anoniem1
Om het even samen te vatten.
Overheid : Wij hebben het plan om de co2 uitstoot fors naar beneden te brengen.
Cbs na analyse van dit plan : Het plan om de co2 uitstoot fors naar beneden te brengen heeft de kans dat de co2 uitstoot naar beneden gaat.
Als het niet duidelijk is wat het plan precies inhoed dan moet men beter lezen:het plan is om de co2 uitstoot naar beneden te brengen.