Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nederlandse politiek moet groeikansen luchtvaart omarmen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 572 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 31-07-2018 
Protest_1.JPG

Door: Klaas-Jan van Woerkom

PARIJS - KLM wil de groeidiscussie over Schiphol aanjagen, nu de opening van Lelystad Airport en daarmee de uitplaatsing van vakantievluchten vanaf Schiphol zijn uitgesteld. “Na het zomerreces wil ik daarover met de politiek in gesprek”, zegt topman Pieter Elbers.

Terwijl KLM de afgelopen jaren vluchten van Transavia verplaatste naar Rotterdam en Eindhoven om ruimte te creëren op Schiphol werden daar in de tussentijd kostbare slots weggegeven aan maatschappijen als easyJet. De prijsvechter, inmiddels na de KLM Groep de grootste gebruiker van Schiphol, kreeg in 2005 op de luchthaven een riante eigen plek toebedeeld in de vorm van de H-pier. Daarmee wordt kostbare ruimte afgesnoept op het qua ruimte beperkte Schiphol.

Om lucht te scheppen voor Schiphol staat de komende jaren een aantal belangrijke punten op de luchtvaartagenda, waaronder het openen van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer en de herindeling van het luchtruim. Tot die tijd staat de groei van Schiphol en dus ook KLM nagenoeg stil.

Groeikansen
Dat is tegen de zin van KLM, dat internationaal een sterke positie heeft op de luchtvaartmarkt en onlangs nog de banden met China Eastern, China Southern en Jet Airways verstevigde. “Die luchtvaartmaatschappijen komen niet voor het mooie weer naar Schiphol. De economie trekt aan, steeds meer grote bedrijven vestigen zich in Nederland, dus we moeten als land deze groeikansen aanpakken. De luchtvaart in China en India groeit hard, die blijven niet eeuwig wachten tot er hier eventueel een plekje is om te kunnen groeien”, aldus Elbers.

Na het zomerreces wil KLM met de politiek en andere belanghebbenden in gesprek om de penibele situatie op Schiphol op te lossen. De luchtvaartmaatschappij weet de passagiersaantallen nog enigszins te rekken door de bezettingsgraden te verbeteren of grotere vliegtuigen in te zetten, maar de groeimogelijkheden raken op.

Elbers is zich bewust van de sentimenten in Den Haag als het gaat om de groei van de luchtvaart en heeft naar eigen zeggen “de applausknop nog niet gevonden.” Toch is hij hoopvol. “De luchtvaart draagt in vergelijking met andere landen in grote mate bij aan de werkgelegenheid. Als er nu niet gegroeid kan worden, wanneer dan wel?”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 31-07-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

70% van de reizigers op Schiphol zijn toeristen. Voor die paar extra zakelijke verbindingen zet Elbers maar wat slots van Transavia of Klm pretvluchten in. Extra capaciteit gaat ook nog eens voornamelijk naar andere maatschappijen ,schiet Elbers ook niets mee op.

Geplaatst door Jaap

Air France-KLM is niets meer of minder dan een commercieel bedrijf dat wil groeien om meer winst te maken. Ze misbruiken daarmee het argument dat hun groei goed voor onze economie is.

Geplaatst door Michel

‘Om lucht te scheppen’, nou doe mij maar kruiwagens vol SCHONE lucht en niet die door fijnstof,CO2 en teringherrie verpeste lucht die ik nu op mijn bord krijg Elbers. Een andere bedrijfsvoering voor jullie ondernemen is een sloopbedrijf, jullie slopen nml Moedertje Aarde!

Wees oprecht en eerlijk Elbers! Of heeft u geen kinderen die na u op Moedertje Aarde hun geluk willen beproeven?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

“Na het zomerreces wil ik daarover met de politiek in gesprek”, zegt topman Pieter Elbers.


Zal vrijwel een wedstrijd zijn zonder tegenstanders.
Den Haag in de huidige vorm van, voorop de VVD en politieke meelopers, zullen uiteraard de plannen van (bah, hij wordt als 'topman' neergezet (is dat net zo iets als een übermensch?) Elbers toejuichen, want als groot aandeel-houder zal de politiek de gouden bergen die Elbers ongetwijfeld beloofd, omarmen.
Geld is macht, en dan wordt diezelfde macht al heel snel verkeerd gebruikt.

Geplaatst door Wobbe

De megalomane idioten willen zo snel mogelijk in gesprek met de incompetente narcisten, want hun groei is in gevaar…

Geplaatst door anoniem1

Binnenkort in de telegraaf op de voorpagina:

NOODKLOK LUID VOOR NEDERLANDSE LUCHTVAART

Het offensief van de sector gaat na het zomer reces beginnen.

Geplaatst door anoniem1

Elbers genoemd als kandidaat om CEO AF/KLM te worden. Het is een heel erg belangrijke tijd voor AF/KLM. Nu onder macron zijn er waarschijnlijk meer mogelijkheden om bij het franse deel de nodige omslagen en optimalisatie door te voeren.
Zou elbers of een andere buitenlander daar de geschikte man voor zijn? Aan de ene kant zou je denken van niet,de fransen gaan dat van een buitenlander niet pikken. maar misschien is het aan de andere kant juist wel makkelijker voor een buitenlander om AF te reoganiseren. Ben benieuwd of hij het word. Ondanks alle ellende van de sector hoop je dan ergens toch dat het een nederlander word,oranje boven en zo.

Geplaatst door Peter

Het enige goede van KLM de afgelopen jaren is geweest dat ze Prins Carnaval de vrouwenmepper aan de kant hebben gezet..
Verder een kansloos bedrijf dat altijd op zoek is naar steun, subsidie, voordeeltjes etc uiteraard op rekening van de belastingbetaler.
En daarbij huilie huilie over Emirates en EasyJet want dat is allemaal niet eerlijk. Wat een schijtbedrijf echt, wat een schande voor Nederland en wat een enorm nare man aan de top. Ga bij je aandeelhouders bedelen, niet meer bij ons!

Geplaatst door uden

Ongelofelijk, de droogste zomer in tijden. En warmterecord na warmterecord, wil de klm groeien met als argument economische groei. We krijgen economische krimp onder invloed van klimaatverandering. Denk bijvoorbeeld aan de landbouw.

Geplaatst door Jaap

@Uden. Inderdaad: Klimaat is economie. Klimaat is voor de economie vele malen belangrijker dan nog een bestemming er bij. Onze economie moet minder van fossiele brandstof afhankelijk worden. Beter nu al, dan wanneer we er toe gedwongen worden. Daarom moet onze economie ook minder van luchtvaart afhankelijk worden; niet meer. Anders wordt het straks een heel harde landing, zeg maar een crash.

Geplaatst door Janna

Het antwoord op de vraag van dhr. Elbers is.... NIET! We moeten naar een economie die niet gericht is op alleen maar groei en rijker worden. Dat staat gelijk aan het vernietigen van de mensheid. De mensheid gaat ten onder aan eigen "succes".


Geplaatst door Rob

Toen voor de KLM omvliegen boven Rusland dreigde hadden ze snel een aantal slots voor de Russische vrachtvlieger beschikbaar. Geeft goed aan dat er van echter slotschaarste binnen de KLM-groep op Schiphol geen sprake is. Talloze slots worden ingezet op nauwelijks rendabele operaties. Uitspraken van Elbers zijn ook onderdeel van het onderhandelingsspel , KLM wil positie ten opzichte van concurrenten op Schiphol versterken.

Geplaatst door Frans S.

Waarom zouden we in Nederland zoveel moeite moeten doen om KLM maar te laten groeien, het is tenslotte een volledig Frans bedrijf. We zijn toch gek als we een Frans bedrijf hier de boel laten verzieken.

Geplaatst door anoniem1

De belangen zijn heel breed. "elite" heeft enorm geinvesteerd in de luchtvaart vanaf het begin van de groei. Na de treinen in de 18e eeuw en de opkomst van de auto begin 19e eeuw was de luchtvaart na de 2e wereld oorlog de volgende sector die enorm kon gaan groeien op fosiele brandstof. Het hangt allemaal samen. Investeren in fabrikanten (boeing) en olie (daar gaat het grootste deel van de winst heen) investeren in rondom luchthavens en ook een beetje in sommige luchtvaart maatschappijen. Dan vervolgens wereldwijd op alle mogelijke manieren de sector stimuleren om zoveel mogelijk groei te realiseren,geen accijns,geen btw,veel verdragen voor open skys,subsidieren van de noodzakelijke infrastructuur door de belasting betaler.
Kan de keuze destijds ook wel begrijpen,alles wat fosiel word aangedreven is gratis geld en van klimaat impact was nog niet zoveel bekend. Nu iedereen met de auto,straks iedereen ook met het vliegtuig,wat een kans.
Het gaat echt niet alleen maar om Schiphol en de KLM bij de stimulering van de luchtvaart,is wereld wijd afgesproken om de sector maximaal te stimuleren,iedereen doet mee dan is de stimulans uiteindelijk het grootste.

Autokilometers hebben de economische productie enorm verhoogt. Heel veel mensen gaan naar werk met auto,heel veel goederen worden vervoerd over de weg en het geeft een enorme mobiliteit die specialisatie mogelijk maakt en de hele economie stimuleert. Bij luchtvaart kilometers is dat in veel mindere mate het geval. Vrijwel niemand gaat met vliegtuig naar zijn werk,luchtvervoer is volkomen inefficient daar waar het vracht betreft,een klein aantal niche producten waar het noodzakelijk is uitgezonderd. Luchtvaart is vooral veel leisure en consumptie. Aan de economische productie als geheel voegt het op zich niet veel toe,zeker niet in europa.

Geplaatst door Peter

In Imperial,in Zuid-Californië,is naar nu bekend is geworden- op 24 juli regen gevallen bij 48,3 graden Celsius. Daarmee denkt Imperial de heetste regenbui ooit te hebben geregistreerd.

In Portugal zijn door de hitte tientallen bosbranden uitgebroken.In
het hele land zijn 1600 brandweerlieden in de weer.
Portugal en Spanje zijn in de greep van een hittegolf.De warmte wordt door wind
uit de Sahara aangewakkerd.Lissabon boekte gisteren met 44 graden een hitterecord.Het warmst werd het in het centraal gelegen Alvega:46,8 graden.

Slaap zacht, "heer" Elbers!

Geplaatst door CW Boogaart

Dat reemde weer, krijg je als je vliegtuigen met hun giftige uitlaatgassen in de jetstream laat vliegen sinds 1952, zonder gedegen onderzoek naar de gevolgen. Nu pas zeggen deskundigen dat de veranderingen in de jetstream sinds 1960! verantwoordelijk zijn voor het veranderde weer (en ik denk ook voor de global warming). De jetstream zorgt mede voor de bekende seizoenen en mixen van warme en koude lucht en die is nu al waarneembaar langzamer geworden.. En het vliegen in de jetstream is de enige "variable" die verandert is tussen 1950-2018, terwijl de vervuiling door (zware)industrie die je vanaf begin 1900 tot 1960 had, juist veel is afgenomen Daarbij komt nog dat in tegenstelling tot bijna alle brandstoffen net als die in onze auto, op vliegtuig brandstof geen belasting zit...always follow the money....