Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nederlandse luchtvaartindustrie in verweer tegen vliegbelasting

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 294 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
Nederlandse luchtvaartindustrie in verweer tegen vliegbelasting

SCHIPHOL - De belangrijkste luchtvaartpartijen in Nederland, waaronder VNO-NCW West, BARIN, ANVR, Schiphol en KLM, met de bijbehorende vakbonden, dringen er bij de nieuwe regering op aan om eerdere fouten niet te herhalen en geen vliegbelasting in te voeren.
Het nieuwe kabinet overweegt een vliegbelasting in te voeren om de schatkist met 200 miljoen euro per jaar aan te vullen. Een invoering van een vliegbelasting kost Nederland tot 37.500 banen en tot een afname van het BNP van 2,25 miljard euro, blijkt uit eerder onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in 2012.

De vliegbelasting waarmee Nederland vijf jaar geleden te maken had heeft een negatief effect gehad op het aantal reizigers dat vertrok vanaf Nederlandse vliegvelden, met name vanaf Schiphol. De belangrijkste luchthavens waar reizigers naar uitweken waren Düsseldorf, Weeze en Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

370.000 banen
De Nederlandse luchtvaartindustrie genereert ruim 370.000 banen en voegt ruim 30 miljard euro toe aan het Bruto Nationaal Product. "België heeft geen vliegbelasting en de Duitse overheid kwam recent met twintig punten om de Duitse luchtvaart te versterken, waaronder de afschaffing van de vliegbelasting. We zijn voor duurzaamheid, maar tegen een (nationale) vliegbelasting, aangezien deze vliegbelasting het milieu niet helpt en bovendien gelijke speelveld verstoort. We hebben in Europa reeds een emissiehandelssysteem (ETS) voor de luchtvaart dat reeds miljoenen kost. Vanaf 2020 gaat de internationale luchtvaartsector de groei van CO2-uitstoot compenseren, zo is in VN verband afgelopen jaar afgesproken. We kennen op Schiphol reeds een differentiatie op geluid en zwaarte van toestellen", staat in een gezamenlijke brief te lezen.

Geluidsisolatie
"De luchtvaart in Nederland is de enige transportsector die volledig haar eigen infrastructuur en haar beveiliging betaalt. Dat kost honderden miljoenen euro’s. De luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen jaren meer dan 750 miljoen euro bijgedragen aan geluidsisolatie en compensatie voor planschades, hetgeen uniek is in de wereld. Dus het beeld dat de luchtvaart niets zou betalen is onjuist. Mondiale business vraagt om mondiale afspraken. De verkiezingsprogramma’s van VVD, CDA, D66 en de ChristenUnie pleiten hier ook voor", besluit de brief.

De brief werd ondertekend door Schiphol, BARIN, KLM, ANVR, VNO-NCW West, De Unie, VNV, VHKP, VNC en NVLT

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


De luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen jaren meer dan 750 miljoen euro bijgedragen aan geluidsisolatie en compensatie voor planschades, hetgeen uniek is in de wereld.

Wat ook uniek is in de wereld, is dat de luchtvaartsector een ongelooflijk goede pr heeft.
Want liegen kunnen ze als de beste. Vervuilen trouwens ook.
De meeste compensaties voor planschades zijn verworpen, geluidsisolatie is ook heel beperkt betaald door de sector omdat er werd gesteld dat de pot met geld op is.

En klagen, dat kan de sector ook heel goed.

En hoezo een gelijk speelveld voor heel Europa?
De meeste luchthavens in Europa zijn s´nachts beperkt bereikbaar of gewoon gesloten omdat men de omwonenden de nodige rust gunt.
Zo niet Schiphol, deze luchthaven heeft het voor elkaar gekregen om 24 uur per etmaal bereikbaar te zijn, met schijt aan de omwonenden!

Voer in die vliegtaks en schaf het niet na een jaar alweer af onder druk van de Schipholgroup!

Geplaatst door Jaap

"Een invoering van een vliegbelasting kost Nederland tot 37.500 banen en tot een afname van het BNP van 2,25 miljard euro, blijkt uit eerder onderzoek van SEO Economisch Onderzoek in 2012. " In 2012 zaten we nog midden in de crisis. Nu groeit de luchtvaart als kool. En dat ETS is echt geen rem op de groei, resp. uitstoot van broeikasgassen. En die mondiale afspraken om CO2-uitstoot te compenseren, ook bekend als CORSIA, stellen niets voor als je ze tegen de groei van de luchtvaart afzet.
Niet huilen maar echt duurzaam en minder lawaaiig worden, daar schiet de luchtvaartsector wel wat mee op. Heel Nederland trouwens ook! Nederland moet niet weer de fout maken om de vliegbelasting af te schaffen.

Geplaatst door anoniem

200 miljoen moet het opleveren, En dat op 70 miljoen reizigers. Laten we aannemen dat het intercontinentale overstap verkeer buiten deze tax gaat vallen en dat het vooral een tax is op de binnenlandse vraag. 35 miljoen passagiers,dat is zo,n 7-14 euro per ticket. Ik denk niet dat iemand hier zijn vliegvakantie om zal laten en de zorgen van de luchtvaart lijken mij overtrokken.
100 euro of 110 euro voor een stedentrip ticket,zou dat echt uitmaken?

luchtvaart nieuws komt natuurlijk ook weer met totaal overtrokken cijfers over de impact op de economie uiteraard zonder enige onderbouwing/bron vermelding.
Schiphol draagt 1% bij blijkt uit de onderzoeken die gevoerd zijn en hier spreekt men al weer van 3-5%. Het manipuleren zit er echt helemaal ingebakken

Geplaatst door Griese JH

@Jaap : Voortreffelijke reactie ! Zo isdat 2012 was het crisis, @ V.O.S. idem @Anoniem : Inderdaad, Deze Vliegtax is te laag.
Gewoon : De vervuiler betaalt ! En beslist NIET meer afschaffen

Wat bezielt die Duitsers ? Gr Jan G.

Geplaatst door Michiel

Regeeraccoord:
"Het kabinet maakt een nieuwe Luchtvaartnota (2020-2040). Slim en duurzaam zijn de kernbegrippen. Door de focus te leggen op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen werken we aan een betere leefomgeving en luchtkwaliteit, terwijl de sector met slimmere en schonere vliegtuigen ruimte kan creëren voor groei van het aantal vluchten. Een veilige afhandeling van het vliegverkeer staat daarbij op één."
Dat betekent dat de ellende geprolongeerd wordt. Heel NL onder een deken van fijnstof en lawaai?? Slimmer en schoner?? De woorden van bureaucraten, techneuten weten dat er in de vliegtuigtechnologie niet veel meer te verbeteren valt wat uitstoot en herrie. En dat was te verwachten bij zo'n liberaal conservatief kabinet. Vrijbrief voor Nijhuis e.a. naar 600.000 en meer richting 2020?? Of dit kabinet valt ver voor 2021??

Geplaatst door Griese JH

Op deze manier, zal dit Kabinet eerder vallen ! Ze onderschatten de commotie in Nederland !

Geplaatst door Jaap

@Jan. Ik hoop dat je het bij het rechte eind hebt, maar ik vrees het ergste. Herinner je het bos nog dat tegen de aanleg van de Polderbaan werd geplant? Zulke protesten zie je al jaren niet meer. Het is straks nergens meer echt stil in Nederland. Maar dat geeft niet, want onze portemonnee is beter gevuld, zodat we nog meer vliegreisjes naar gebieden kunnen maken waar het wel echt stil is. Vergeef mij enig cynisme, maar ik heb net de hoofdpunten van het regeerakkoord gelezen. Ik had nog hoop op vliegtaks, maar daar lees ik over dat de regering dat nog wil bekijken. Alleen als een heffing op zeer vervuilende en lawaaierige vliegtuigen niet mogelijk is. Dus met die zogenaamde stille (lees minder lawaaierige) en duurzame (lees iets minder milieubelastende) vliegtuigen kan de groei weer ingezet worden. En daarmee verdwijnt weer de winst van deze moderne toestellen; opgesoupeerd door groei. Met die 50/50 regel heb ik totaal geen vertrouwen in de toekomst.

Geplaatst door Griese JH

@Dank Je Jaap !

Het is hemeltergend /schreiend .. Maar de commotie isinmiddels breedgedeeld , dus.. ? Stemde je al via http://www.ikstemvoorstilte.nl ?
Wordt VERVOLGD wat mij betreft

Geplaatst door Jaap

@Jan. Dat was zeker een retorische vraag. Tuurlijk.

Geplaatst door Griese JH

Duimpje , Chapeau ! gr Jan

Geplaatst door anoniem

Er komt een belasting op vliegreizen is in het uiteindelijke akkoort vervangen door:er komt mogelijk een belasting op vliegreizen in 2021.
Dat is dan wel weer slim gedaan. 2021 dat is helemaal aan het einde van de rit,het is maar de vraag of men dat haalt en dan nog is het niet definitief maar slechts mogelijk,

nu ja,het is wat het is. weinig aan te doen.

Geplaatst door anoniem

Door de focus te leggen op hinderbeperking in plaats van het aantal vliegbewegingen werken we aan een betere leefomgeving en luchtkwaliteit

Dit klinkt hoopvol.
misschien nu eindelijk cda landingen zoals bijvoorbeeld op heathrow,andere start procedure, andere uitvlieg routes (noorzee ipv bocht over Amsterdam) en minder nachtvluchten.
Nee dit zullen ze wel niet bedoelen.

Geplaatst door Griese JH

@Anoniem: Het klinkt als slappe Hap !

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.