Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nederlanders positief over de luchtvaart in Nederland

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 593 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
Schiphol_bord_hvs.JPG

SCHIPHOL - Een ruime meerderheid van de Nederlanders staat over het algemeen positief tegenover de luchtvaart in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Van de respondenten is 82 procent positief over de luchtvaart, 11 procent is negatief.

Uitgesproken negatieve spontane associaties komen weinig voor; circa één op de tien noemt (geluids)overlast en drukte/wachttijden.

Ondanks de overwegend positieve houding tegenover luchtvaart in Nederland, zijn inwoners verdeeld over de vraag in hoeverre de luchtvaart moet kunnen groeien in de toekomst. Circa een derde (35 procent) vindt dat het aantal vluchten vanuit en naar Nederland de komende jaren moet kunnen groeien, drie op de tien (30 procent) willen het laten zoals het nu is en een kwart (24 prcent) wil krimp. Eén op de tien Nederlanders (11 procent) heeft hier geen mening over.

Schiphol
Omwonenden van Schiphol zijn overwegend meer voorstander van krimp dan omwonenden van andere luchthavens. 38 procent van hen zegt dat het aantal vluchten de komende jaren moet afnemen. Dat percentage is een stuk minder hoog bij omwonenden van Rotterdam The Hague Airport (22 procent), Lelystad Airport (21 procent) en Eindhoven Airport (14 procent).

Nederlanders die voor groei zijn, motiveren dit vooral op basis van economische belangen (47 procent), terwijl Nederlanders die krimp wensen vooral wijzen op milieuvervuiling (59 procent).

Verder vindt ongeveer de helft van de Nederlanders dat het aantal vluchten gelijk moet blijven of moet krimpen. Het aantal Nederlanders dat groei ook onacceptabel vindt, is echter kleiner: drie op de tien (30 procent) vinden groei onacceptabel en circa vier op de tien (38 procent) acceptabel.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Laat die over de luchtvaart positieve mensen maar eens een paar jaar onder een aanvliegruote wonen, dan gaat het plezier er snel van af! Ook een goede tip voor al die CEO's en politici die zo voor groei zijn!

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Gisteren stond er een ingezonden brief in de Telegraaf van iemand die vond dat schiphol gewoon wel door kon groeien , deze meneer woont in jawel Nieuwe Pekela . Erg makkelijk om dan te pleiten voor groei.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Zolang de ruime meerderheid geen last heeft van Schiphol, zal de ruime meerderheid voor groei van Schiphol zijn (ook vanwege een volledig gebrek aan inzicht in de nadelige effecten van de groei van Schiphol voor economie, vestigingsklimaat, milieu en klimaat).

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit zegt werkelijk helemaal niets. Waarschijnlijk staat de overgrote meerderheid van de Nederlanders achter het gerbuik van aardgas, maar de overlast en schade bij 100.000 Groningers bleek genoeg om de gaswinning te stoppen. De kop zou kunnen luiden "Nederlanders positief over gruik van aardgas". Waarom zou ernstige overlast bij 200.000 Nederlanders zoals aangetoond door de GGDs niet tot rationalisatie van de luchtvaart in Nederland kunnen leiden? De discussie rond Schiphol zou moeten gaan over het verminderen van deze overlast in plaats van over groei. Eerst de problemen oplossen die zijn ontstaan ten gevolge van een periode van ongecontrolleerde groei. Vervolgens een duurzame visie ontwikkelen over wat Nederland nu echt nodig heeft. Dat betekent keuzes maken en mijns inziens een vaarwel voor het mainport beleid.

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Deze regering is ook groeiverslaafd, het zijn gevangenen van een uit de hand gelopen economisch model, en ze willen steeds maar weer die ‘heroïne’ spuiten. Wat moet de Nederlander zonder de Action, de H&M en Corendon? Ze denken dat ze doodgaan zonder deze vieze vervuilende multibedrijven...terwijl het (gelijk heroïne) juist het omgekeerde is. Wij als gedupeerde onderwonenden zien iedere dag de afschuwelijk ontsporing van ons systeem gierenden brullend over ons heen vliegen. We kunnen er niet aan ontsnappen...alsof je in de Ikea woont...elka dag die kuddes koopzieke schapen langs onze huizen. En aardgas, daarvoor ziet men wel een alternatief...maar hun deprimerende vervuilende vakanties laat men zich niet ontnemen, dus vinden ze vliegen prima en kijken weg. Zelfs mijn naaste familie reageert afkeurend als ik een filmpje laat zien van het 90 decibel opstijgende keiharde gebrul op zondagmiddag in Amstelveen. Hier zit het ook vol VVd-ers die hun zakken vullen met dit smerige gevlieg, dus die houden ook hun bek...ik vrees dat er geen genade is voor bewoners en hun gezondheid. Wij worden geofferd voor de wellust. Echt een triest hoofdstuk. We moeten vechten!!!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Motivaction is zo'n 'onderzoeksbureau' dat, indien ze een opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgen, hun moeder nog verraden voor geld.
Zowel het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, alsmede het bureau Motivaction zijn onbetrouwbaar.

Nepnieuws dus.


Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Allemaal 'positieve' onderzoeken om het uiteindelijke besluit van verdere groei van Schiphol en Eindhoven Airport te kunnen rechtvaardigen. De communicatie strategie van de Schipholgroup is veel slimmer dan wij denken. Dat Lelystad Airport blijft vertragen wil niets zeggen, de alternatieven voor groei elders zijn allang in gang gezet. Het zou zowaar een spannende spionagefilm kunnen zijn, echter in dit geval weten we hoe het zal aflopen. De meerderheid (die geen last hebben van het vliegtuig geweld) winnen altijd. Ach, ook deze voorstanders zullen een keer door de overheid worden belazerd en uiteindelijk zijn alle burgers in Nederland boos op de overheid! En dan kiezen we nieuwe politici die het uiteindelijk ook weer verbruien en kiezen we opnieuw. Wij hebben Moedertje Aarde nodig, niet andersom!

Geplaatst door Wim uit Castricum

Hallo, dat NL positief is over de luchtvaart zal wel zo zijn maar wat veel belangrijker is, is de volgende passage uit het onderzoek:

"Ondanks de overwegend positieve houding tegenover luchtvaart in Nederland, zijn inwoners verdeeld over de vraag in hoeverre de luchtvaart moet kunnen groeien in de toekomst. Circa een derde (35 procent) vindt dat het aantal vluchten vanuit en naar Nederland de komende jaren moet kunnen groeien, drie op de tien (30 procent) willen het laten zoals het nu is en een kwart (24 prcent) wil krimp. Eén op de tien Nederlanders (11 procent) heeft hier geen mening over".

Met andere woorden, NL is zeer kritisch over de toekomst van de ontwikkelingen van de de luchtvaart in NL. Prima toch!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Iemand nog naar de beurs gekeken laatst, anderhalf jaarstijging in een paar weken weg. De olieprijs gehalveerd in 3 maanden. Een harde Brexit staat volgend jaar te gebeuren. We hebben massaal op geleend geld geleefd en een schuldencrisis geblust met nog veel meer schulden. Er staat een hele heftige lange crisis voor de deur. De groei van de afgelopen jaren doortrekken naarde komende jaren is echt onzin. VVD en CDA kunnen het groeiplafond voor Schiphol oprekken maar die vluchten gaan helemaal niet komen, let maar op.

Geplaatst door anoniem1

Geleend geld is basis van ons systeem,hoe meer we lenen hoe meer geld er rond gepompt word en hoe beter het gaat. Is beetje paradox maar wel te verklaren ergens.

Nederlandse beurs zou je sowieso nooit je geld in moeten beleggen,is voor groot deel oplichting.
Kijkend naar economie denk ik dat we nu op een vergelijkbaar punt zijn als midden jaren 80,misschien iets verder. Dat betekend dat er best een crash kan komen zoals in 1987,maar dat er over het algemeen nog goede jaren voor ons liggen en een echt grote crisis nog meer dan 10 jaar ver weg is.
Maar goed,dit is beetje "geklets" zoals sommige andere posters het terecht omschrijven en misschien niet echt relevant voor deze site. Zal dit soort van kommentaren proberen tot minimum te beperken,