Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nederland verliest luchtvaartpositie niet zomaar door meer prijsvechters

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 269 
|
 nu.nl 
Nederland verliest luchtvaartpositie niet zomaar door meer prijsvechters

Nederland verliest niet zomaar de belangrijke positie op het gebied van luchtvaart als prijsvechters zoals easyJet en Ryanair een groter marktaandeel krijgen.
Andere luchthavens hebben helemaal niet de capaciteit om de positie van Schiphol over te nemen en sommige maatschappijen zorgen ook helemaal niet voor een verslechtering van de Nederlandse positie.

Dit zegt luchtvaartanalist Hans Heerkens in reactie op de uitspraken van KLM-topman Pieter Elbers van vorige week. Elbers riep in een interview met de Volkskrant Schiphol op een voorkeursbeleid in te voeren bij uitbreiding van luchthaven Lelystad, die onderdeel is van Schiphol.

De KLM-bestuurder wil dat prijsvechters die ruimte krijgen op Lelystad, plekken moeten opgeven op Schiphol en zo ruimte maken voor internationale vluchten. Elbers wees op de waarde van dit internationale netwerk van Schiphol voor de Nederlandse economie. "Een eerste vlucht naar Bangalore voegt meer toe dan de zoveelste naar Barcelona", zei Elbers in het interview.

Belangrijk voordeel
Volgens Heerkens verliest Nederland niet direct een belangrijk voordeel als het aandeel van prijsvechters zoals easyJet of Ryanair toeneemt. "Ik denk dat het meevalt. Ik weet ook niet of meneer Elbers dat nou goed kan onderbouwen. Ik snap het vanuit zijn perspectief wel hoor. Het is voor KLM het gunstigst als ze gewoon lekker kunnen blijven groeien."

Zie ook: Luchtvaartsector wil vaart achter bouw Lelystad Airport hier.

'Schiphol bereikt zijn plafond en er moet nu actie worden ondernomen'Zie ook: Luchtvaartsector wil vaart achter bouw Lelystad Airport
Zelfs met een groter marktaandeel van de prijsvechters blijven de langeafstandsvluchten gewoon in Nederland, legt Heerkens uit. "En er komen ook steeds meer rechtstreekse langeafstandsvluchten van mensen die naar Nederland willen en niet willen overstappen."

"Een vliegveld heeft natuurlijk gevolgen voor bereikbaarheid van een land en voor een economie, maar zolang Nederland economisch aantrekkelijk blijft zal er verkeer naar Nederland komen. Dat moet je zo goed mogelijk accommoderen en dat kan op andere manieren dan alleen maar blind te varen op KLM."

Juridisch is het ook niet mogelijk om sommige vliegtuigmaatschappijen voorrang te geven op Schiphol, legt Heerkens uit. Van Europese regels mag dat zeker niet en mogelijk ook niet volgenes Nederlandse regelgeving.

Concurrent
Maar volgens Heerkens is het niet per se nodig dat lowbudgetvliegers naar Lelystad gaan. Een partij zoals Easyjet wordt juist een concurrent van KLM, zegt hij. "Schiphol heeft juist een prachtige prijsvechter binnen de poorten." Easyjet kan ook fungeren als ‘feeder’ van KLM en mensen naar Schiphol brengen die later overstappen naar een KLM-vlucht. "KLM zou zich moeten toeleggen op die langeafstandsvluchten en dus in Europa meer vervoer overlaten aan anderen."

De nieuwe plekken op Lelystad zullen waarschijnlijk eerder ingenomen worden door de prijsvechters, denkt de analist. Deze partijen groeien nou eenmaal sneller. "Dat komt door het andere businessmodel. Dat is nou eenmaal concurrentie." Heerkens vindt ook dat KLM niet continu beschermd moet worden. "Stel dat we de oceaanstomers waren blijven steunen omdat er geen werkgelegenheid verloren mocht gaan. Dan hadden we nu helemaal geen werkgelegenheid gehad."

Door: NU.nl

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

Op zich heeft Heerkens wel deels een punt. Belangrijkste is echter dat Schiphol aan zijn grens zit, of eigenlijk er al overheen is gegaan. En Nijhuis wil wil nog verder groeien met zowel KLM als prijsvechters en dat gaat niet. Geen probleem indien de prijsvechters Europese KLM vluchten vervangen en gaan 'Feederen', De praktijk is echter dat er budget toerisme wordt toegevoegd, bovenop het KLM netwerk.

Geplaatst door Griese JH

# Jos: ,ZO IS HET MAAR NET. Die 500.000 is wat mij betreft de max t/m 2030 Het Kabinet , lees het Ministerie van I en M zat ook bij dat Aldersoverleg./Aldersaccoord in 2008 . Bevestigd in 2010 en 2013 ! ) Cerfontaine was er verrukt over .. Kon hij weer moeiteloos 12 jaar vooruit. Schiphol profiteerde er maximaal van. ... En nu gaan piepen dat het Max in zicht is : Eigen schuld dikke bult. Gansje oud Stas Wilma Mansveld zat te slapen, en deed NIETS ! , Zouden de Bewoners zo wederom belazerd worden ? (Zie Dissertatie 700 pag. : "20 jaar manipulatie in het Schipholdossier " (Dr Menno Huijs , TU Delft ) Als dat zou gebeuren, geef ik de Bewoners een kans bij de Rechter !



Geplaatst door H.J. Meijer

TRANSPORT À GRAND MISÈRE

'Luchtvaart in kaart'

De luchtvaart als vervoersvorm gedraagt zich zo dat ze het best kan worden getypeerd als 'Transport à Grande Misère'. Op welk niveau, op welk kaartbeeld je de luchtvaart ook maar bekijkt, er is in alle gevallen sprake van veel ronduit zorgwekkende omstandigheden: 1. Het vliegveld , ook wel luchthaven genoemd, met daarom heen het bulderende lawaai, de vervuiling door al het verkeer, de uitstoot van CO-2, fijn stof en ultrafijnstof, veel mensen met ernstige aandoeningen aan de luchtwegen tot en met kanker (waarover je KWF-kankerbestrijding nooit expliciet hoort spreken), verstoring van de rust en de nachtrust, waardoor mensen gestrest raken; 2. de vliegroutes; in een poging de overlast te beperken voor de één of tegemoet te komen aan de wat luidere stem van de ander is - het bij grote drukte - bij de huidige (door het management van de luchthaven gewenste) intensiteit onontkoombaar dat er hinder wordt veroorzaakt; dit in combinatie met beperking in de tijden waarop vliegverkeer is 'toegestaan', dus niet 's nachts (hoe lang mag de nacht zijn?). En zo ontstaat een kluwen van vliegroutes, van sporen in het luchtruim; 3. de atmosfeer, de natuur - met al wat leeft en adem heeft - , 'het hemelse gewelf', hierin worden ten behoeve van de voortstuwing van de vliegtuigen met grote kracht zwaar vervuilende uitlaatgassen geblazen; die gassen zoals CO-2 en ulltrafijnstof hebben grote effecten op de temperatuur en de kwaliteit van de atmosfeer, ook wel compact geformuleerd 'het klimaat'. Zeer zware orkanen, overstromingen van kustgebieden, wild stromende rivieren die ongevraagd buiten hun oevers treden en schade en ellende aanrichten als nooit tevoren, we hebben er niet omgevraagd.

Maak er zelf een kaart bij of teken in het zand van bos of strand wat u hier leest. Bij 1. spreekt men in de kartografie wel van een 'PUNTVERSCHIJNSEL' (de luchthavens, kies zelf het aantal) bij 2. spreekt wel van een 'LIJNVERSCHIJNSEL'(de vliegroutes, tussen alle luchthavens, of met grote luchthavens als knoopputen, en routes naar de kleinere eromheen) en bij 3 . van een VLAKVERSCHIJNSEL (grotere gebieden, zoals gebieden omgeven door gebergten of grote wateroppervlakten en continenten).

Zeker waar het gaat om vervuiling die niet ophoudt bij een grens, hebben we te maken met een extreem gevaarlijke toestand. Zoals gezegd: TRANSPORT à GRANDE MISÈRE. En wat gaan we eraan doen?: De politiek, internationaal wachten wachten wachten en ondertussen doorgaan met 'geld verdienen' en niet bezig zijn met maatregelen om de toestand niet nog verder te laten verslechten? LUISTEREN NAAR MENSEN DIE ACTIE VOEREN VOOR EEN BETER MILIEU, jazelfs de overheid voor de rechter 'slepen'. WAT TE DENKEN VAN 'STOPPEN MET VLIEGEN'?

VERDRIJVEN WIJ DE TIRANNIE VAN DE LUCHTVAART ...................?

Grote vraag, een pedagogische vraag: Wat willen wij 'onze kinderen' voorhouden, hoe leefbaar zal hun leefomgeving zijn?

GEÏNTERESSEERDEN/JOURNALISTEN KUNNEN BIJ DIT THEMA (de verschijnselen 1, 2 en 3) KAARTEN LATEN MAKEN TER VERDUIDELIJKING VAN DE PROBLEMATIEK.

Dit artikel kan worden gebruikt als discussiestuk.
'Lucht scheppen voor de toekomst'. Maak zelf een schets!

Auteur is lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie,
studeerde Geografie, Ruimtelijk Gedrag, Verkeer en Vervoer aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
Woonde van 1971 tot 1975 onder de aanvliegroute Amstelveen-Amsterdam-Buitenveldert