Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nederland neemt voortouw redding luchtvaart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1073 
|
 de Telegraaf 
me_vliegtuig_IMG_0390.jpg

Nederland neemt voortouw redding luchtvaart
door Paul Eldering

DEN HAAG - Nederland neemt als nieuwe voorzitter van de EU begin 2016 het voortouw om de Europese luchtvaart van de ondergang te redden.

Op 20 en 21 januari wordt op Schiphol een groot Europees luchtvaartcongres georganiseerd, dat staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) zal voorzitten. Het thema is ‘concurrentiekracht’: hoe kan de EU voorkomen dat de zo belangrijke vliegsector aan slagvaardigheid verliest, bevestigde donderdagavond haar woordvoerster.

„Nederland wil de luchtvaart hoog op de agenda zetten. We erkennen samen met de industrie dat dit van levensbelang is voor onze economie en de werkgelegenheid. De kernvraag is hoe we onze positie kunnen vasthouden, nu de concurrentie wereldwijd sterk toeneemt.”

Op de topconferentie worden volgens haar tal van ministers en bazen in de vliegwereld uitgenodigd. Onder meer EU-transportcommissaris Bulc zal het woord voeren. Zij presenteert dit najaar al een nieuwe visie op het noodzakelijke luchtvaartbeleid. „Op Schiphol zal die toekomststrategie verder handen en voeten moeten krijgen.”

Tevens wordt dan het 100-jarig jubileum van de luchthaven Schiphol gevierd, die ooit in de Haarlemmermeer begon als militair vliegveldje en is uitgegroeid tot een internationaal knooppunt van 55 miljoen passagiers per jaar. Drie jaar na die historische start werd KLM opgericht.

Mansveld ziet niks in een apart ‘Deltaplan’ voor de Nederlandse luchtvaart, zo zei ze donderdag in Den Haag tegen Kamerleden. „Wel willen we alle partijen bij elkaar brengen om samen in Europa een vuist te maken. Het is aan vliegmaatschappijen zelf, waaronder Air France KLM, om optimaal in te spelen op de snelle veranderingen”, vindt ze.

Bekijk bericht op "de Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Eerst Nederland in de herrie, vervuiling en onveiligheid zetten en dan nu Europa?
Dat kun je wel aan de bobo´s in Den Haag en de Schiphol-group overlaten!

De Schiphol-group en de Nederlandse Staat schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet......... en straks die van Europa!

Geplaatst door Annoniem

Plan.

Maak een indeling in 2 lagen.
A:Alle vluchten die beginnen en eindigen binnen Europa.
B:Alle overage vluchten.

A:Vluchten die vallen onder A Mogen alleen worden uitgevoerd door luchtvaartmaatschappijen waarvan meer dan 50% van de aandelen direct of indirect in europees eigendom is.

B:Dit zijn de intercontinentale vluchten, Deze vluchten Mogen alleen starten en landen op aan te wijzen europese mainports. Deze vluchten Mogen worden uitgevoer door vliegmaatschappijen uit de hele wereld. Bij een eventuele tussenstop op een mainport in Europa door een niet europese maatschappij Mogen geen passagiers worden meegenomen die uitstappen op een eventueel volgende europese mainport.

De nationale luchtvaartmaatschappijen Mogen de europese taart onderling en met kartels verdelen. Met het geld dat ze op deze thuismarkt verdienen zal de concurentie op wereldwijde vluchtroutes moeten worden aangegaan. Het zal niet eenvoudig zijn aangezien de staatssteun die de concurentie uit het midden oosten kan krijgen natuurlijk enorm is. De thuismarkt zal echter een stabiele inkomstenbron zijn die goede kansen zou moeten bieden.

Verder veel details uit te werken,met name de indeling van het luchtruim en de luchtverkeersleiding zal aanzienlijk verbetert moeten worden om blijvende en duurzame groei met aanvaardbare overlast mogelijk te maken.
Hopelijk hierover later meer.