Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nederland heeft genoeg aan 260.000 à 350.000 vluchten. Oplossing voor luchtvaartproblemen in zicht.

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 363 
|
 Bewoners Omgeving Schiphol, WTL 
Bewoners_logo_2x.png

Nederland heeft genoeg aan 260.000 à 350.000 vluchten op Schiphol. Oplossing voor luchtvaartproblemen in zicht

Hoofddorp, 5 februari 2021- Bewonersorganisaties hebben politieke partijen opgeroepen om het regeerakkoord na de verkiezingen te richten op beperking van het aantal vluchten op Schiphol tot 270.000 à 350.000.

“Dat lijkt een grote stap terug, maar Schiphol is als overstaphaven ongemerkt veel groter geworden dan Nederland eigenlijk voor zijn economie nodig heeft. Meer vliegverkeer is echt niet noodzakelijk voor een goede verbinding met de 170 tot 220 bestemmingen die er voor ons land toe doen. Genoeg voor alle thuismarktpassagiers, zowel zakelijk als particulier. Daarmee wordt volledig voldaan de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050, die deze verbinding juist centraal stelt.”

Het gaat om 50% tot 70% van de passagiers uit 2019. Het aantal overstappers kan aanzienlijk beperkt worden, omdat ze voor de Nederlandse economie geen meerwaarde hebben. Ticketprijzen op een gelijk speelveld met de trein maken dat de goedkope vliegreizen niet meer terugkomen en miljoenen mensen naar Londen, Parijs en Frankfurt de trein nemen. Grote bedrijven hebben aangekondigd dat ze de helft van hun zakenvluchten vervangen door videoconferencing.

Schiphol hoeft er niet voor te krimpen. “Terug naar 500.000 vluchten veroorzaakt onnodige pretvluchten en het beruchte overtoerisme.” Men kan er mee volstaan het herstel van Schiphol te richten op een veel lager verkeersvolume. Daardoor veroorzaakt de luchtvaart veel minder hinder, kunnen nachtvluchten achterwege blijven en kan de luchtvaart volwaardig bijdragen aan het Parijs-akkoord voor vermindering van CO2-uitstoot.

Onderbouwing


Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De kritische onderzoekjournalisten van “Follow the money” hebben uitgezocht dat het echte verdienmodel van AF-KLM zit in het vastgoed: de hotels, winkels en parkeerterreinen, en niet de vliegerei, die moet concurreren tegen bodemprijzen (‘low cost’ maatschappijen). Dit verklaart voor mij ook de wens tot voortdurende groei en ondersteuning van de ‘mainport’ om deze faciliteiten optimaal te vullen en zoveel mogelijk mensen, onnodig, hierheen te halen. Voor onze ‘economie’ is dit m.i. volstrekt overbodig. Ook niet het hierheen halen van internationale bedrijven (wijzend op ons zo goede vestigingsklimaat), die nauwelijks belasting betalen maar toch van onze geweldige infra¬structuur gebruik willen maken.

Het wordt hoog tijd voor een ‘verschuiving in het paradigma’ van megalomane groei. Het kan ook volgens de WTL. Laten we deze oproep dan ook ter harte nemen voor een leefbare toekomst in dit land.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

WAT GAAN "PVRC/PVK & DORPSRADEN" DOEN?

Dankzij veel voorwerk van WTL/LBBL en ORS bewonersvertegenwoordigers ligt er nu een doordachte opzet om een nodige "reset" van Schiphol en luchtvaart mogelijk te maken.

Sinds de - achter de schermen geregelde - samenwerking van het PVRC/PVK met enkele "Dorpsraden" is het echter onduidelijk wat het nieuwe bestuur nu precies van plan is.

Onder aanvoering van de nieuwe voorzitter - een projectmanager bij de Milieufederatie NH* - wordt een beeld opgeroepen van de onontkoombare, super preferente Polderbaan 2.0 met het nieuwe NextGen vliegsysteem. En bij de huidige Dorpsraden heerst een mentaliteit van hinder "op de koop toe nemen", want we leven toch in "een gaaf land" en daar "moet alles kunnen".

Maar ongemerkt zijn nu ook de financiele reserves bevroren. Aanwending hiervan voor PR dan wel mogelijk noodzakelijke, juridische procedures wordt daardoor geblokkeerd.

*Uit onderzoek is gebleken dat de Milieufederatie NH - grotendeels gefinancierd uit de Postcodeloterij - destijds de "Verklaring Deltametropool" in de doelstellingen heeft opgenomen. In feite steunen zij daardoor de machtsoverdracht naar het MRA bureau op de Zuid As en het genoemde super preferent verklaren van de Polderbaan met het NextGen systeem. Een uiterst onverkwikkelijke situatie die voor onze regio desastreus zal zijn.

Gaan de leden van PVRC/PVK met deze ongewenste ontwikkeling zomaar akkoord of moet er toch eens orde op zaken worden gesteld, zo lijkt de vraag.

Geplaatst door NextGen - Aanslag op de volksgezondheid uit Uitgeest

INTERNE STRIJD BINNEN D66, PvdA, CDA en VVD IS LOSGEBARSTEN

Met de landelijke verkiezingen op komst begint binnen enige grote landelijke partijen een interne strijd op te vallen:

D66: Tientallen lokale fracties wensen een "reset" zoals hierboven omschreven. Maar vanuit de top van de partij wordt dit tegengewerkt, het handjeklap met de VVD komt in gevaar.

NB!: In Uitgeest is al de situatie ontstaan dat een nieuwe D66 burgemeester daar via het "Presidium" de Raad buitenspel zet. Een vorm van machtsmisbruik die nodig aan de kaak dient te worden gesteld. Het is namelijk straks aan de Raad en niet aan dit Presidium om te beslissen over de volledig misplaatste machtsoverdracht naar de MRA, zoals door burgemeester Halsema e.a. in het kader van de operatie "Schiphol-Deltametropool" wordt bepleit en doorgedrukt (bron: Gooi en Eemlander /NHD)

Ook binnen de PvdA - ledenraad versus Partijtop - het CDA met Pieter Omtzigt als criticaster - die zelfs rept van een "Monarchistische bananen republiek (!!)" - en de VVD, waar in het Gooi oppositie ontstaat vanwege een vierde fix, ofwel Vliegsnelweg die de leefomgeving daar sterk zal aantasten. Zelfs de VVD daar pikt het niet meer!

Kortom: er staat heel wat te gebeuren en het PVRC/PVK bestuur mag nu wel eens opening van zaken geven naar de leden, die al veel te lang in het ongewisse worden gehouden.


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.