Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nederland blijft tegen beter weten in aandringen op EU-vliegtaks

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 915 
|
 Nieuwsblad Transport 
Euro_banknotes.png

Ofschoon experts het omschrijven als een kansloze exercitie heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) haar EU-collega’s opgeroepen een gezamenlijke Europese vliegtaks in te voeren.

De vliegbelasting stond donderdag voor het eerst op de agenda van de EU-verkeersministers (transportraad), nadat het kabinet enkele weken geleden al een eigen vliegtaks voor 2021 had aangekondigd, waaronder een aparte belasting voor vrachtvluchten op Schiphol en Maastricht Airport. Die vliegbelasting was al afgesproken in het regeerakkoord als een EU-taks niet mogelijk is.

Weinig gehoor


Staatssecretaris Menno Snel (Financiën) heeft het onderwerp al eerder aangekaart bij de EU-ministers van Financiën, maar daar weinig gehoor gekregen voor een gezamenlijk Europese aanpak.

Van Nieuwenhuizen probeert het nu via de Europese transportraad. Zij zegt dat een EU-vliegbelasting nodig is om te voorkomen dat er een wirwar aan verschillende heffingen in Europa ontstaat nu steeds meer landen een eigen belasting invoeren. Dat leidt volgens de bewindsvrouw tot een ‘ongelijk speelveld’ en is minder effectief voor het milieu.

Bijval


De Nederlandse VVD-minister krijgt intussen bijval van de collega’s uit de overige Benelux-landen. De Luxemburgse minister François Bausch vindt het ‘essentieel dat wij als verkeersministers onze stem laten horen’. De Belgische verkeersminister François Bellot stelt dat de EU een voortrekkersrol in de wereld moet spelen. ‘De vervuiler betaalt, zou de basis moeten zijn’, zegt hij.

In de EU hebben zes landen nu een bepaalde vorm van een tickettaks ingevoerd voor de luchtvaartmaatschappijen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, Oostenrijk en Groot-Brittannië. Nederland is bij het uitblijven van een Europese vliegbelasting straks het enige land dat ook vrachtvluchten gaat belasten. Deze aparte aanpak wordt door brancheorganisaties als TLN, ACN en Evofenedex scherp bekritiseerd. Volgens de belangenbehartigers schaadt dit de vrachtsector op Schiphol ernstig.

Accijns


België is intussen een voorstander van een kerosine-accijns. Die vliegbrandstof is in de Europese luchtvaart uitgezonderd van belasting. Volgens recent onderzoek zou zo’n belasting leiden tot 11% minder CO2-uitstoot in de luchtvaart..

Bekijk bericht op "Nieuwsblad Transport"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M uit Heemskerk

TLN, ACN en Evofenedex moeten begrijpen dat de luchtvaart de meest vervuilende transport is per gewicht of per volume. Ze spreken natuurlijk voor hun eigen leden. Transport moet minder en anders per trein, boot of vrachtwagen.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Weet je wat veel simpeler is dan een vliegtax?

Antwoord

Benieuwd of die belasting voor de omwonenden van Schiphol ook gaat gelden.

Geplaatst door Wim

@Wobbe. Maar dan wederkerig, de overheid die de omwonenden gaat betalen.