Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Natuurvergunning Schiphol juridisch nog niet houdbaar, concludeert minister

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 235 
|
 trouw.nl - 16-05-2024 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Door Lukas van der Storm

Schiphol en natuurminister Christianne van der Wal werken alsnog aan een nadere onderbouwing van de natuurvergunning die het vliegveld vorig jaar kreeg. Zonder dat huiswerk houdt de vergunning bij de rechter geen stand, schatten zij in.

De natuurvergunning van Schiphol is zonder reparatiewerk niet houdbaar. Het vliegveld kon namelijk niet volstaan met puur en alleen het opkopen van boerenbedrijven in de omgeving om stikstofuitstoot te compenseren. Er had ook gekeken moeten worden naar de staat van nabijgelegen natuurgebieden als het Ilperveld en het Wormer- en Jisperveld. Dat gaan Schiphol en het ministerie van landbouw, natuur en voedselkwaliteit nu alsnog doen, laat een woordvoerder van het ministerie weten.

Schiphol functioneerde jarenlang zonder natuurvergunning. Het vliegveld was er al lang voordat beschermde natuurgebieden in de omgeving werden aangewezen. Sindsdien heeft Nederland de plicht die natuur te beschermen, onder meer tegen een te hoge stikstofbelasting. Voor elke uitbreiding van het aantal vluchten sinds de aanwijzing van die natuurgebieden, enkele decennia terug, had Schiphol dus alsnog een vergunning nodig.

Die kwam er afgelopen najaar en deed nogal wat stof opwaaien. Schiphol kocht negen boerenbedrijven op ter compensatie van de extra stikstofuitstoot. Tot frustratie van boeren en verschillende provinciebesturen. Die constateerden dat veel veehouderijen ongeveer in hetzelfde schuitje zitten, waarbij ze vroeger geen vergunning nodig hadden, en nu ineens wél. Voor hen bleek legalisatie echter telkens zo goed als onmogelijk.

Niet naar natuur gekeken
Dat Schiphol die vergunning wél kon krijgen, kwam mede doordat natuurminister Van der Wal een risicovolle aanpak koos. Zij vond dat twee particuliere partijen in stikstofruimte mochten handelen zonder daarbij verder naar de kwaliteit van de natuur te kijken. Als de overheid zelf stikstofruimte opkoopt, is zo’n natuurtoets wél vereist. Alleen als blijkt dat die stikstofruimte niet direct nodig is om de natuurkwaliteit te verbeteren, mag die worden gebruikt door de opkopende partij.

Hoewel de soepele aanpak voor particulieren niet alleen voor Schiphol gold, leek die wel vooral in het leven te zijn geroepen om een vergunning voor het vliegveld mogelijk te maken. Dat bleek onder meer uit correspondentie tussen ambtenaren en met Schiphol, waarover NRC enkele weken geleden berichtte.

Daaruit bleek ook dat het ministerie één uitspraak van de Raad van State in het bijzonder in de gaten hield. Op 28 februari sprak die zich uit over de uitbreiding van een Limburgse varkenshouderij, die óók als particulier stikstof van collega-boeren opkocht zonder de natuurkwaliteit nader te toetsen. Die vergunning hield geen stand. Ook in dit soort gevallen moeten de gevolgen voor de natuur in kaart worden gebracht, oordeelden de rechters.

Die uitspraak is dus ook voor vliegvelden van toepassing, concludeert het ministerie inmiddels. Tegen de vergunning van Schiphol is intussen al bezwaar gemaakt door milieuorganisaties Greenpeace, MOB en Milieudefensie. In die procedure zullen Schiphol en het ministerie met een ‘nadere onderbouwing’ komen en alsnog de natuurkwaliteit laten meewegen, laat een woordvoerder van het ministerie weten. “Dat proces is nog gaande.”

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
SchipholWatch besteed ook aandacht aan dit onderwerp met als titel "Minister gebruikte ware trukendoos om natuurvergunning Schiphol te regelen" (15-05-2024)

Bekijk bericht op "trouw.nl - 16-05-2024 "

Reacties op dit bericht