Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Natuurvergunning Lelystad Airport ligt zwaar onder vuur: ‘Stikstofgesjoemel’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 670 
|
 destentor.nl - 18-02-2021 
Logo SATL_-_Lelystad.jpg

Door Herre Stegenga

Tegenstanders van Lelystad Airport nemen de natuurvergunning voor het vliegveld, die sinds deze week ter inzage ligt, zwaar onder vuur. De overheid zou een ‘salamitactiek’ gebruiken om deze vergunning er doorheen te krijgen. ,,Stikstofgesjoemel’’, vindt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger.

De vergunning bleek vorig jaar nodig nadat er wederom fouten waren geconstateerd in de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport. Leon Adegeest, voorzitter van SATL-Lelystad (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen), toonde aan dat de neerslag van stikstof op natuurgebieden was onderschat door de overheid.

Vijfde uitstel is onvermijdelijk voor opening Lelystad Airport, hoe verder met dit hoofdpijndossier?
In de natuurvergunning geeft het vliegveld aan hoe het de uitstoot van stikstof wil compenseren. Schiphol, eigenaar van Lelystad Airport, zet hiervoor een deel van haar stikstofruimte in. Hiermee zijn er 10.000 vliegtuigbewegingen (starts en landingen) mogelijk in de polder. Dat is het afgesproken aantal voor de eerste jaren dat het vliegveld open is. Op termijn mag Lelystad Airport doorgroeien naar 45.000 vliegtuigbewegingen.

Alsof je een stal voor 150 koeien naast een natuurge­bied bouwt en een vergunning aanvraagt voor tien koeien
Jan Rooijakkers, HoogOverijssel


Tegenstanders van het vliegveld hebben zware kritiek op de ontwerp-vergunning. ,,Alsof je een stal voor 150 koeien naast een natuurgebied bouwt en een vergunning aanvraagt voor tien koeien’’, zegt Jan Rooijakkers, voorzitter van actiegroep HoogOverijssel over het verhakken van de vliegtuigbewegingen. ,,En dan kom je later met de rest van de koeien op de proppen. Het is belachelijk’’.

Volgens ecoloog Frans Vera, geestelijk vader van de Oostvaardersplassen, is het niet toegestaan om projecten op te splitsen ‘die ernstige gevolgen kunnen hebben voor de milieuomstandigheden’. Deze projecten moeten vooraf worden beoordeeld op de gevolgen voor Natura 2000-gebieden, twittert hij. Kröger en anderen noemen dit een ‘salamitactiek’. ‘Dit denken ze kennelijk rekenkundig te laten passen?’ schrijft het Kamerlid. Ze noemt de procedure ‘stikstofgesjoemel’.

Het is eenvoudig­weg schandalig en ondemocra­tisch
Cem Lacin , SP Tweede Kamer


Ook SP-Kamerlid Cem Lacin doet een duit in het zakje op Twitter: ‘Dat de VVR (verkeersverdelingsregeling), de stikstofberekeningen en de milieueffectrapportage niet kloppen deert ze niet en dat is eenvoudigweg schandalig en ondemocratisch’.

Stifstofruimte
Het overnemen van stikstofruimte van Schiphol doet eveneens wenkbrauwen fronsen. ,,Een konijn uit de hoge hoed’’, vindt bijvoorbeeld Rooijakkers. ,,Ik kan me niet voorstellen dat dat mag. We gaan daar nog eens goed naar kijken met (milieuorganisatie) MOB. Daar werken we samen mee.’’ MOB vecht al jaren tegen Schiphol.

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL-Lelystad) komen vrijdag samen om te praten over een zienswijze tegen de natuurvergunning, zegt Rooijakkers. ,,Met onze juridische werkgroep en onze advocaat.’’ De actiegroepen kijken zelfs al verder, geeft hij aan: de gang naar de Raad van State om de vergunning aan te vechten. ,,De ministers (Cora van Nieuwenhuizen en Carola Schouten die over de natuurvergunning gaat) draven door. Ze willen dit per se nog op hun conto schrijven.’’

Bekijk bericht op "destentor.nl - 18-02-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Eric van Dijk uit Ell

Schiphol heeft geen stikstofruimte over voor Lelystad, maar zit zelf met een tekort voor wel een paar honderd duizend vluchten. Want als een bedrijf nog geen natuurvergunning heeft, maar wel al actief was sinds aanwijzing van nabije Natura 2000 gebieden (meestal 1994) dan is dat jaar de referentiesituatie wat verworven stikstofrechten aangaat. Meer rechten verwerven kan alleen middels opkopen van stikstof b.v. van stoppende boeren. 2014 kan dus niet zomaar even als referentiejaar gebruikt worden, als dit voor boeren ook zou gelden dan was er nu geen probleem voor de pas melders. Ik kan het weten want ik heb zelf een natuurvergunning voor ruim 100 koeien.