Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtvluchtreductie Schiphol gekoppeld aan opening Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 820 
|
 bnnvara.nl - 26-06-2020 
Lelystad_einde_hvs.jpg

Het kabinet schiet KLM te hulp met een steunpakket van 3,4 miljard euro, maar de luchtvaartmaatschappij moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen om die steun te krijgen. Zo is KLM, als grootse luchtvaartmaatschappij op Schiphol, gebonden aan de voorwaarde dat het totaal aantal nachtvluchten op Schiphol vermindert: van 32.000 naar 25.000 nachtvluchten per jaar. Maar of dit kan is mede afhankelijk van de omstreden opening van Lelystad Airport.

De stap naar 29.000 nachtvluchten legt het kabinet vast in het komende zogenoemde Luchthavenverkeersbesluit (LVB1). Maar de stapsgewijze vermindering naar 27.000 en 25.000 nachtvluchten per jaar, is afhankelijk van voorwaarden "zoals de opening van Lelystad Airport," staat er in de kamerbrief (Lees hier) van minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen.

De bedoeling is dat Lelystad dan vluchten overneemt van Schiphol, zodat er weer ruimte ontstaat om nachtvluchten op Schiphol in te passen. Ook is er meer treinverkeer nodig op bestemmingen als Brussel en Düsseldorf om de nachtvluchten te kunnen vervangen. Het is dan ook niet duidelijk vanaf wanneer er 25.000 nachtvluchten per jaar zullen vliegen vanaf Schiphol.

Suzanne Kröger op Twitter
@suzanne_GL
Een reset voor de luchtvaart: die kans laat Nederland met dit #KLM-pakket liggen.
Bestaande, slappe klimaatdoelen. Vermindering nachtvluchten sneaky gekoppeld aan opening #LelystadAirport.
Dit zijn geen strenge voorwaarden, maar de greenwash die we bij luchtvaart gewend zijn.


Overlast
Rondom de nachtvluchten is de laatste jaren veel te doen geweest, vanwege de overlast die deze vluchten veroorzaken. Vluchten tussen 23.00 uur en 7.00 uur worden op Schiphol nachtvluchten genoemd. De opening van Lelystad Airport moest ruimte bieden aan Schiphol, want door afspraken met omwonenden mag het vliegveld al een paar jaar nauwelijks meer groeien.

Lelystad Airport had al een paar jaar in bedrijf moeten zijn als luchthaven voor met name vakantieverkeer. Maar door gedoe over onder meer vliegroutes en de gevolgen voor natuur en milieu is dat al een paar keer eerder uitgesteld. De laatste keer was eind maart: toen besloot (Lees hier) minister Van Nieuwenhuizen dat de opening van Lelystad Airport moest worden uitgesteld tot november volgend jaar. "Door de coronacrisis is het niet nodig dat de luchthaven nog dit jaar opengaat," stelde de minister een paar maanden terug.

Omwonenden en milieuclubs als Greenpeace, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland hoopten toen dat er een streep zou komen door Lelystad Airport. "Laat uitstel ditmaal afstel zijn. Een extra vliegveld openen midden in de klimaatcrisis is gekkenwerk."

Lees ook hier: Aangifte tegen topambtenaren en leiding Lelystad Airport om valsheid in geschrifte - Zembla - BNNVARA

Vliegveld Nederland
In de uitzending (Zie hier) Vliegveld Nederland (2017) onthulde Zembla dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat Zembla in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.



Bekijk bericht op "bnnvara.nl - 26-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door @kabinet_klm volg mij op twitter uit Badhoevedorp

Iedereen weet dat lelystad alleen maar open gaat voor vliegtuigen aan de ketting van failliete maatschappijen.
En het aantal nachtvluchten zal vanzelf veel minder worden. De luchtvaart is in crisis, de maatschappij is in crisis, de pandemie waart overal nog rond wereldwijd, een recessie is in aantocht ons reispatroon is voorgoed veranderd.

Geplaatst door V.0.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Overlast
Rondom de nachtvluchten is de laatste jaren veel te doen geweest, vanwege de overlast die deze vluchten veroorzaken. Vluchten tussen 23.00 uur en 7.00 uur worden op Schiphol nachtvluchten genoemd.


Lieg, verdeel en heers.
Wederom een smerige leugen van de sector: vliegbewegingen (vluchten) tussen 23:00 en 07:00 worden nachtvluchten genoemd.
In deze zogenaamde nachtvluchten mogen ze niet lager aanvliegen dan 900 meter.
In de praktijk gebeurd er het volgende:
het is vanaf 06:00 dat toestellen al op de 600 meter aankomen en dus niet vanaf 07:00.
Afgezien van het feit dat 600 of 900 meter geen enkel verschil maakt wat de hinderbeleving betreft (de herrie is eveneens goed te horen), googelen met cijfers dat kun je wel aan de sector overlaten.



Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De Turkije-boekingen van Corendon stijgen alweer snel, men heeft niets geleerd! Het doel is doorgaan als voorheen met nog goedkopere aanbiedingen.

Reken niet teveel op vermindering van nachtvluchten, want de ‘hub’ vraagt nu eenmaal naar overstappers, die bv. uit China of de VS vroeg aankomen. Men zal de randen van de nacht steeds meer gaan opzoeken, ook al wordt dit ontkend.

Naar 25000 nachtvluchten? Nog steeds veel te veel. Het worden ook steeds grotere en dus lawaai-igere toestellen. Maar wel eerst naar de allang beloofde 29000, een sigaar uit eigen doos dus! Met voorwaarde dat Lelystad opengaat worden omwonenden ook weer tegen elkaar uitgespeeld. Voor een te geringe verbetering van onze nachtrust moet de rust rond Lelystad eraan geloven. Op andere ‘hinderbeperking’ werd niet ingegaan. Geen woord over de nieuwe omstreden (zgn. ‘optimale’) vaste routes, die de hinder gaan verplaatsen en verergeren voor velen, geen woord over het janken op 2000 voet (609 m) bij landend verkeer over een gebied zo groot als kwart Nederland, of over laag en zwaar dreunend uitvliegen met NADP2. Geen woord ook over de veel te lage ticketprijzen of over de te hoge geluidsnormen, die ook nog eens niet worden gehandhaafd. Geen enkele toezegging tot geluidsisolatie van huizen van de ca. 200000 ernstig gehinderden om nog maar niet te spreken van dee ruim 2.5 miljoen mensen die binnen de 48 dB(A) Lden contour leven, nog boven de voor de gezondheid veilige norm van 45 dB(A). Schandalig!

Overigens maken vliegtuigen op 600 m wel degelijk meer herrie als ze recht over je huis vliegen, ik heb waarden van 70-80 dB(A) gemeten!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Een ding moet ik dit kabinet meegeven, het is in ieder geval zeer consequent in het gevoerde luchtvaartbeleid. Economische argumenten, veelal gebaseerd op dogma's, domineren de besluitvorming en welzijn, een belangrijk onderdeel van de kwaliteit van een samenleving, staat onderaan het lijstje. De koppeling van afname van het aantal nachtvluchten op Schiphol aan het openen van Lelystad is natuurlijk gewoon een ordinaire schoffering van alle ernstig gehinderden omdat allang duidelijk is dat Lelystad voorlopig niet open gaat. Van deze regering is op het gebied van luchtvaart en welzijn helaas niets te verwachten. Tijd voor verkiezingen.