Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1228 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Commentaar door Anton Diedrich

Nachtvluchten op Schiphol? Het is een suggestie van KLM-topman Pieter Elbers om ’de drukte te spreiden’, na een week van ongekende chaos op de nationale luchthaven.

De proefballon die Elbers oplaat over nachtvluchten - hij zegt letterlijk: ,,Schiphol kan wellicht tijdelijk langer open, zodat er meer spreiding mogelijk is’’ - zal de luchthaven zelf uitleggen als een noodkreet, een tijdelijke oplossing, een signaal dat ’wij het anders ook niet meer weten’.

Vier uur in de rij staan om door de veiligheidspoortjes te komen, is voor reizigers niet leuk. Vluchten moeten afzeggen omdat de bagageafdeling het volume niet aankan, is ook niet leuk. En extra beveiligers en sjouwers liggen niet voor het oprapen. Hoe nachtvluchten moeten helpen tegen de drukte zonder die mensen dubbele diensten te laten draaien, is een aparte vraag. Ook weer eentje die afleidt van de belangrijkste vraag over Schiphol: waarom willen we dit eigenlijk?

Waarom willen we in Nederland, het dichtbevolkte landje in de uiterste noordwesthoek van het Europese vasteland, een hub-luchthaven hebben van wereldformaat? Waarom moeten en zullen steeds stijgende reizigersaantallen via Schiphol vliegen? Waarom moet schijnbaar alles wijken voor groei van dit vliegveld?

Schiphol is ontegenzeggelijk een grote economische speler en een belangrijke werkgever. Bij toeval is de nationale luchthaven ontstaan in de Haarlemmermeer, een locatie die je tegenwoordig niet zo gauw zou kiezen voor het aanleggen van een van de drukste luchthavens ter wereld.

Juist omdat de groei (stilstand is namelijk achteruitgang) tegen de randen van het wenselijke en het wettelijke aanbotst, probeert Elbers met dit soort proefballonnetjes over nachtvluchten te testen of die randen van rubber of van beton zijn. Valt er een beetje aan de randjes op te rekken, of spat deze proefballon als een zeepbel uiteen?

Laten we voor de nacht- en gemoedsrust van iedereen die in de wijde omgeving woont, hopen op het laatste. Totdat muisstille kerosineloze vliegtuigen worden uitgevonden, zijn op Schiphol de randen van de nacht echt wel bereikt.

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht