Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtvluchten Schiphol voorlopig niet geschrapt

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 573 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Nachtvluchten op Schiphol worden voorlopig niet geschrapt. De Raad van State heeft een wetsvoorstel van GL-kamerlid Kröger teruggestuurd naar de tekentafel. Nederland kan nachtvluchten niet zo maar verbieden. Er is onvoldoende gekeken naar alternatieven voor de nachtvluchten, zo meldt de RvS.
’Zonder het doorlopen van stappen van internationale afspraken staat de Europese regeling een verbod op nachtvluchten niet toe’, zo schrijft de RvS. Omdat de luchtvaart internationaal opereert, raakt een verbod ook bedrijven en burgers in andere landen. Daarom zijn landen gebonden aan Europese afspraken, die regelen hoe ze te werk moeten gaan bij het beteugelen van de overlast, aldus de RvS. Het voorstel moet beter onderbouwd worden.

Schiphol is officieel gesloten tussen 23 en 7 uur, maar toch komen er per jaar nog duizenden vluchten aan de in de nacht. Zo vertrekken sommige vakantievluchten al vroeg in de morgen en komen vluchten soms na 23 uur aan in verband met vertraging. Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van Schiphol vliegt ook vlak voor zeven uur in de ochtend, omdat de vliegtuigen uit Azië en de Verenigde Staten dan aankomen en passagiers vervolgens doorreizen op de Europese bestemmingen. KLM moet op grond van de voorwaarden van het leningenpakket van de overheid het aantal nachtvluchten al terugbrengen van 32.000 naar 25.000. Hoewel de luchtvaartmaatschappij de coronaleningen al heeft afgelost, zijn de voorwaarden nog steeds van toepassing.

Voor regionale luchthavens gelden de afspraken niet en is er geen verplichting om de Europese stappen te doorlopen. Er zijn op die luchthavens al verregaande beperkingen, die in de praktijk al neerkomen op een verbod, aldus de RvS. Ook zou uit het wetsvoorstel niet blijken waarom het schrappen van de nachtvluchten op deze luchthavens nodig is. Het advies lijkt op de stappen die het ministerie van Infrastructuur en Water moet nemen om krimp van Schiphol af te dwingen. In juni besloot minister Harbers dat de nationale luchthaven terug moet van 500.000 naar 440.000 vliegbewegingen, maar ook daar is geen rekening gehouden met Europese afspraken en context. De Europese Commissie is niet in het besluit gekend, terwijl dit ten koste gaat van de mobiliteit en connectiviteit van de eigen burgers. Maar ook de gevolgen van het klimaatpakket zijn niet in het krimpplan meegenomen, zo meldt luchtvaartkoepel Barin.

Zelfde onderwerp, maar dan van Schipholwatch (27-08-2022), geplaatst op vlieghinder.nl. Lees hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht