Nachtvluchten Schiphol niet over hele provincie
De nachtvluchten blijven de komende jaren via glijvluchten vanaf de IJmond naar de Polderbaan gaan.
De vliegtuigen worden niet verspreid over de provincie Noord-Holland omdat dan meer bewoners in hun slaap worden gestoord. Tevens wordt serieus onderzoek verricht naar het verminderen van het aantal nachtvluchten op Schiphol. Dat heeft luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen besloten. Gelet op de bezwaren van bewoners en bestuurders heeft zij het plan van KLM en de Luchtverkeersleiding Nederland afgewezen om tijdelijk ook over het oosten van de provincie te vliegen. Op zijn vroegst in 2021 is heropening van een oostelijke route mogelijk.
In de nacht mag alleen vanaf de Polderbaan en Kaagbaan worden gestart en geland. Bij het landen moeten de toestellen via strikte smalle routes vliegen en de landing in een glijvlucht uitvoeren. Daarbij zakt een vliegtuig vanaf grotere hoogte langzaam naar de baan, zonder steeds extra gas te geven. Dat levert aanzienlijk minder herrie op.
Polderbaan
Bij de Polderbaan dalen de toestellen vanuit het westen en oosten en ritsen dan ter hoogte van Castricum. Maar in 2015 stopte de luchtverkeersleiding daarmee omdat de software ontoereikend was om dat ritsen veilig uit te voeren. Er werd alleen nog vanuit het westen aangevlogen wat tot extra overlast in de IJmond leidde. Bovendien moesten vliegtuigen uit het oosten omvliegen. Daarom drong KLM aan op heropening van de oostelijke route. De luchtverkeersleiding ging daar wel in mee, alleen zouden piloten dan moeten aanvliegen volgens instructies van de luchtverkeersleiders. Dan zijn er geen vaste smalle routes meer en vervalt de verplichting van glijvluchten. Andere woonwijken zoals Graft-De Rijp en Zaanstad zouden dan ook overlast ondervinden. De discussie hierover leidde tot verdeeldheid in de Omgevingsraad Schiphol. Bewoners en bestuurders waren tegen. Vandaar dat al een jaar geleden het probleem op het bordje van Den Haag is gelegd.
Gedeputeerde Adnan Tekin is blij dat de nieuwe luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen de knoop nu eindelijk heeft doorgehakt. „Wij hielden vast aan de route vanaf de Noordzee en dan vanaf Castricum in glijvlucht naar de Polderbaan. Ik ben heel blij dat de minister ons steunt. Pas wanneer er nieuwe computers bij de luchtverkeersleiding zijn, kunnen vanuit het oosten in de nacht glijvluchten worden uitgevoerd.” De verwachting is dat dat op zijn vroegst in 2021 het geval is. Dat toestellen nu moeten omvliegen betekent wel dat ze meer brandstof verbruiken. Maar volgens gegevens van de luchtverkeersleiding gaat het gemiddeld maar om elf vluchten per nacht.
Vermindering
De nachtvluchten en daarmee de slaapverstoring zijn voor de provincies, gemeenten en bewoners een belangrijk onderwerp. Recent hebben de gemeenten in een strook van Alkmaar naar Velsen en die van Holland Rijnland al brieven naar de minister gestuurd om aan te dringen op minder nachtvluchten. Ook Tekin klom eerder in de pen: „We willen een serieuze discussie over die nachtvluchten. Waarom moeten vakantievluchten in de nacht aankomen en vertrekken? Beperk het tot intercontinentale vluchten die noodzakelijk zijn voor het bestemmingennetwerk van Schiphol. Gelukkig is de minister nu bereid dit voorstel serieus te onderzoeken.”
Minder vakantievluchten in de nacht levert overdag meer geluidsruimte op. Nachtvluchten tellen namelijk zwaarder mee. Zo kan Schiphol op termijn toch verder groeien. Bekijk bericht op "NHD"
Geplaatst door BS uit Castricum
De minister ondersteunt de visie van deze gedeputeerde uiteraard want dit biedt een leuke ontsnapping uit een aantal problemen.
Dit is een zeer vieze kant van politiek bedrijven. We zoeken de zwakste kant op en deponeren daar de hele lading stront. De tijden van politiek fatsoen zijn definitief geweest.