Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Belofte van 28 mei!! Nachtvluchten Polderbaan over twee maanden weer bijna als vanouds

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3322 
|
 nhd 
hvs_lvnl_DSC_2529.jpg

Dit bericht nogmaals geplaatst om te voorkomen dat het vergeten wordt. Er zijn inmiddels meer dan 3 maanden verstreken. Heeft u al iets van LVNL gehoord, anders dan die pestherrie in de nacht?

CASTRICUM - Het omstreden besluit van Luchtverkeersleiding Nederland om alle oostelijke nachtvluchten op de Polderbaan via een grote bocht over het westen, en met name over Castricum te laten aanvliegen, wordt verzacht. De Luchtverkeersleiding is van plan om bijna alle vliegtuigen over vijf tot zeven weken weer als vanouds te laten vliegen.
Door Bart Vuijk

Dat betekent dat een grote minderheid van het vliegverkeer uit het oosten de ’korte route’ over het Uitgeestermeer blijft volgen. Een negental vliegtuigen zal de lange route ten noorden van Alkmaar naar de zee volgen, en dan via Castricum weer binnenvliegen op weg naar de Polderbaan. Per saldo scheelt dat Castricum zo’n twintig vliegtuigen per zomernacht, althans als de Polderbaan in gebruik is.

Deze tijdelijke oplossing werd woensdagavond bekendgemaakt door Jasper Daams van Luchtverkeersleiding Nederland. Voor een kritisch gehoor van zo’n vijftig inwoners van Castricum, Limmen, Akersloot en Uitgeest vertelde hij in het Castricumse raadhuis dat vooral de storm van kritiek van gemeentebesturen en de provincie de Luchtverkeersleiding heeft doen besluiten om een interim-oplossing te zoeken.

Alle zeventig nachtvluchten zullen als alles goed gaat, alleen de komende vijf tot zeven weken over Castricum vliegen. Daarna start een proefperiode van twee maanden waarbij de oostelijke route wel officieel geschrapt blijft, maar een luchtverkeersleider mag daarvan afwijken als er geen veiligheidsrisico is. Dat zal naar verwachting in zo’n zeventig procent van alle oostelijke vluchten het geval zijn en die vliegtuigen blijven dan via de korte oostelijke route aanvliegen.

Dit is tijdelijk, tot juni 2016. Aan een definitieve oplossing wordt nog gewerkt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

PVRC graag een reactie over de stand van zaken!

Geplaatst door Wim uit Castricum

O ja, onze ORS vertegenwoordigers en de kiesmannen daaromheen kunnen hier natuurlijk ook wel het een en ander over melden, want ja, zij bewaken en behartigen de belangen van de omwonenden. Ik ga ervan uit dat zij op het vinkentouw zitten. Dus ook graag een reactie uit het ORS.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Voor wat het waard is te weten: er gaan s´nachts nog steeds toestellen via de ´lange route´.

Wordt waarschijnlijk een gevalletje ´kwartje van Kok´..........................

Geplaatst door Anoniem uit Castricum

LS, ik ga ervan uit dat men woord houdt en dat er deze week uitsluitsel komt. Zo niet, dan ga ik actie ondernemen op sociale media, en de lokale politiek bestoken. WE ZIJN DE HERRIE ZOWEL OVERDAG ALS 'S NACHTS IN CASTRICUM MEER DAN ZAT !!!!!!

Geplaatst door Anoniem

Flexport.
Waarom wordt er door de Schiphol Group star vastgehouden aan vastgestelde vliegpaden? Waarom wordt daar niet veel flexibeler mee omgegaan zodat meer plaatsen gespreid last ondervinden van het vliegverkeer i.p.v. dat het hele jaar rond steeds dezelfde plaatsen/inwoners massief worden gehinderd. Een aantal vliegtuigen over is geen probleem, maar voortdurend alle vliegtuigen over je leefomgeving veroorzaakt heel veel gederfd woongenot en stress. Ik kan werkelijk geen branche bedenken waarbij inwoners zo massaal worden gedupeerd zonder dat daar enige schadevergoeding tegenover staat. Echt bizar. Ik hoop van harte dat sowieso het binnenkort weer afgelopen is met de frequente vliegbewegingen 's nachts boven Castricum. De (lage) vliegbewegingen richting Polderbaan zijn niet te doen, Ik roep de plaatselijke politiek op om hun verantwoordelijkheid te nemen en daar wat aan (te laten) doen.

Geplaatst door Wim uit Castricum

Over het "tijdelijke"nacht regime en het artikel over de RIVM inventarisatie naar onderzoeken over ultra fijnstof heb ik een mail gestuurd aan Henk Krol van 50 Plus. Hij gaat hier na het zomerreces vragen over stellen. Wordt vervolgd

Geplaatst door Rob uit Aalsmeer

kinderachtig hoor, tegengeluiden verwijderen!

Geplaatst door Rob uit Aalsmeer

excuus, dacht dat mijn reactie hier stond

Geplaatst door Rob uit Aalsmeer

Ik bedoelde dit bericht:
Wat een geklaag toch weer over een paar landende nachtvluchten die in de buurt van Castricum komen. Komt u eens een dagje meeluisteren in Aalsmeer/Kudelstaart bij Zuidelijk baangebruik, dan ervaart u eens echt wat geluidsoverlast van Schiphol betekent.

Geplaatst door Anoniem uit Castricum

Rob, blijkens je reactie ben je niet goed geinformeerd. Als je de ontwikkelingen vanaf de start van de Polderbaan had gevolgd zou je hebben kunnen weten dat de overlast ten opzichte van 12 jaar geleden enorm is geworden. Ik kan de raampjes van de vliegtuigen soms tellen. Verder vergeet je dat het duingebied van Castricum tot een van de stiltegebieden behoorden. Dit is deels opgeheven vanwege de activiteiten van Schiphol Group. Bezoek ook Bezoek BAS eens, dan kan je constateren dat er veel meldingen zijn. Deze meldingen nemen overigens af, niet omdat de overlast is afgenomen, echter omdat bewoners murw zijn gemaakt. Je hebt geen zin om te blijven klagen tegen instituties die hun activiteiten toch voortzetten. En wat is er mis dat bewoners gaan voor kwaliteit van leven. Ik ben toevallig in Aalsmeer geweest dit jaar. Een wat oudere versie van Tom Tom stuurde me de verkeerde kant op, oftewel ik verdwaalde in de omgeving rond Schiphol. Ik heb me verbaast over het grote gapende maanlandschap dat de hele omgeving van Schiphol inmiddels geworden is. Ik begrijp heel goed wat je zegt. Ik ben het zelfs met je eens. Dat de politiek/overheid ons dit in Nederland aan doet. Ik heb er geen woorden voor.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@Anoniem.

Inderdaad is de burger murw gemaakt. Dat is een bewuste politieke keus die Den Haag uitvoert.
Ik heb de provincie Noord-Holland een email gestuurd om eens een keer op te komen voor haar inwoners omtrent de problematiek van Schiphol.
Het antwoord dat ik kreeg verbaasde me niet.
Standaard, met de mededeling dat je klachten bij Bas moet droppen.
En dat Schiphol o zo belangrijk is voor Nederland bedrijvenpark.

Zo word je als belasting betalende burger die met recht opkomt voor zijn / haar omgeving in de stront gedrukt door lieden die nota bene in dienst zijn van de bevolking!

Ik heb wederom een email gestuurd met de mededeling dat Bas een gepasseerd station is
omdat het principe ´de slager keurt zijn eigen vlees´ van toepassing is.
En dat de Nederlandse Staat in ernstige vorm artikel 21 van de Nederlandse grondwet aan haar laars lapt.

Persoonlijk word ik doodmoe van de constante herrie van vliegtuigen.
Verhuizen is helaas nog geen optie, financieel niet mogelijk.
Ik denk dat er vele mensen in een soortgelijke situatie zitten.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat we tegen de asociale Schiphol-group zouden kunnen doen. Zij hebben geld en geld is macht.
Zo wordt Nederland bedrijvenpark geregeerd door o.a. de Schiphol-group.

Geplaatst door anoniem uit Castricum

@ V.O.S. Ik schaam me dat ik niet onder mijn eigen naam post. Er komt een dag ik ik mijn huis zal moeten verkopen. Elke keer als ik een post van je lees, voel ik me gesteund. Ik ervaar vooral stress, niet van mijn fulltime baan maar van de constante herrie van vliegtuigen als ik thuis ben. Ik bezoek niet meer ons eigen strand, maar ga tegenwoordig naar het nieuwe strand dat aangelegd is bij Camperduin. Ik kan het je aanraden, het is daar heerlijk stil. Je hoort er alleen de zee. Ik klaag me suf op BAS, in de wetenschap dat ik in de statistieken verdwijn. Ik bekijk hoe lang ik dit nog vol wil houden. Beetje tegen beter weten in dus eigenlijk. Ik verwacht op dit punt niets meer van de lokale politiek, en de landelijke ook niet.

Geplaatst door Anoniem

Polderbaan dicht en alle vluchten komen keurig binnen op een baan.
Heel af en toe word de oost baan ingezet maar echt noodzakelijk is dat niet.
Het kan natuurlijk wel. Die hele polderbaan is gewoon luxe.
Sowieso een belachelijk idee om een baan te maken die maar in een richting gebruikt kan worden.
En dat allemaal voor de klm want dat levert zoveel op.
Klm draait echter al jaren geen winst en is niet eens meer voor 100% in nederlandse handen,
Kots misselijk wordt ik van die club.

Neem dan Dubai airport,2 banen. 1 baan gaat dicht voor onderhoud en ze hebben nog steeds 75% capaciteit. 60m+ passagiers per jaar met een baan is dus mogelijk.
Vraag me af waar het aan ligt bij Schiphol, is het onwil of is het onkunde? Waarschijnlijk een combinatie van beide.

Vroeg of laat komt het allemaal terug.

Geplaatst door Anoniem

De gemeente bergen heeft de volgende mededeling op haar website staan:
"De invloed die gemeente Bergen kan uitoefenen op Schiphol is zeer beperkt. Bergen valt buiten de geluidscontouren en kan daardoor geen lid worden van de Omgevingsraad Schiphol."
Om vervolgens door te verwijzen naar vlieghinder.nl

Is de gemeente Bergen van plan om actie te ondernemen om plaats te kunnen nemen in de omgevingsraad Schiphol? Met de wijziging van nachtelijke aanvliegroute vanuit het oosten kan de gemeente vast betogen dat zij nu wel binnen de geluidscontour valt (ik kan in ieder geval dagelijks vaststellen dat dit het geval is...)

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

@ anoniem:

Helaas is de ORS zo georganiseerd dat grote delen van de buitengebieden bewust uitgesloten zijn van deelname. Het gaat zelfs zo ver dat de gebieden in het verlengde van de beruchte Polderbaan niet eens in de adviesraad vertegenwoordigd zijn! Ze mogen aanschuiven bij het regioforum in de marge. Dit alles weer een slimme zet van almachtig voorzitter Hans Alders die nog steeds door de politiek in Den Haag, Haarlem (Provinciehuis) en vele gemeenten op handen wordt gedragen.

Zo verschuilt landelijke, lokale en provinciale politiek zich handig achter het bestuursplatform ORS dat een buffer vormt tussen de politiek en bewoners. De term struisvogelpolitiek dekt de lading volledig, Dit doorbreken is een lastige maar niet onmogelijke opgave mits voldoende bewoners zich hiervan bewust worden en zich krachtig genoeg organiseren.







Geplaatst door anoniem

LS, is er al meer bekend over de belofte dat over 5 tot 7 wkn de vliegtuigen 's nachts weer als vanouds zouden vliegen i.p.v. alles over Castricum?

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

Of er al iets bekend is ligt bij de wethouder Leo van Schoonhoven (Castricum) en Ymte van Gosliga (vz. PVRC) die zich hiermee intensief bezighouden.

Geplaatst door Ymte van Gosliga, voorzitter bestuur PVRC uit Castricum

Wie de radarplots van de afgelopen nachten ( 26 t/m 28 augustus) heeft bekeken, is het wellicht opgevallen dat een groot aantal vluchten uit het oosten over een korte route (Edam, Purmerend) is gegaan. Daarnaast is ook de lange route via Hoorn over zee naar Castricum gebruikt.
Nog opmerkelijker is dat een groot deel van de landingen over de Zwanenburgbaan is afgewikkeld. Voor deze baan zijn er echter - in tegenstelling tot de Polderbaan - in de nacht geen vaste naderingsroutes en geen glijvluchten.

Kennelijk is LVNL bezig met het vinden van mogelijke interim-oplossingen.
Hierbij worden ORS, gemeenten en bewonersorganisaties als PVRC niet actief betrokken!
Wat niet wegneemt dat er ‘achter de schermen’ de nodige druk wordt uitgeoefend.


Geplaatst door anoniem uit Castricum

Mooooooi, en als Schiphol Group dan ook voor overdag nog fraaie oplossingen verzint: spreiden over de hele regio en niet dwars over de plaats - maar tussen plaatsen in - .... Dan krijgen we misschien wat rust terug. Het is echt heel erg geweest, deze zomer.

Geplaatst door anoniem

Nog opmerkelijker is dat een groot deel van de landingen over de Zwanenburgbaan is afgewikkeld. Voor deze baan zijn er echter - in tegenstelling tot de Polderbaan - in de nacht geen vaste naderingsroutes en geen glijvluchten.


Ja dat is opmerkelijk, er is voor een aantal banen geen vast naderings patroon in de nacht.
Ik heb hierover contact gezocht met de overheid en de instanties die daar over gaan en men gaf aan dat er geen vaste naderings routes zijn omdat deze banen in principe snachts niet gebruikt worden.
Het laatste jaar zijn er echter veelvuldig uitzonderingen geweest en zijn er vaak banen gebruikt in de nacht waarvoor geen vaste naderings route is.
Het is van belang dat deze banen ook een vaste naderings route krijgen omdat het juist deze banen zijn die voor de meeste overlast zorgen (wat ook de reden is dat zij "in principe" snachts niet gebruikt worden) Aangezien deze banen steeds meer gebruikt worden,ook in de nacht,moeten hiervoor dan ook maar vaste naderings routes komen.

Geplaatst door anton uit castricum

"Het is van belang dat deze banen ook een vaste naderingsroute krijgen omdat het juist deze banen zijn die voor de meeste overlast zorgen" ..............

Net zoals boven Castricum zeker, waar nacht na nacht de vliegtuigen recht over de bebouwde kom heen denderen .............. Daar mogen de bewoners van Castricum elke nacht van "genieten", terwijl de rest van de regio lekker rustig kan slapen.

Ik vind het een prima uitgangspunt als iedereen mag/kan/moet meegenieten van de economische "zegeningen" van Schiphol, dag en nacht over onze hoofden. De lasten horen eerlijk verdeeld te worden
Vaste naderingsroutes is niets anders dan het dumpen van geluidsoverlast en uitstoot bij een vaste groep omwonenden. Die mogen dan als geluidspispaal fungeren ..........................

Geplaatst door anoniem

Nee,dat is natuurlijk niet de bedoeling,al zal dat soms helaas wel het geval zijn.
Als voorbeeld wil ik de afgelopen nacht nemen waarop geland is op de zwanenburg baan.
Als je de radar plots ziet dan zie je dat de vliegtuigen vanuit het oosten allemaal exact over Utrecht,leidse rijn,woerden en bodegraven vliegen. Dit terwijl er 5 kilometer noordelijk een vrijwel onbewoond gebied is waar ook overheen gevlogen had kunnen worden. Ik raad u echt aan de radar plots te bekijken,dan kunt u het zelf zien.
Het lijk wel alsof men expres over de bebouwing vliegt,een andere conclusive is haast niet mogelijk. In het beste geval kan het de verkeersleiding helemaal niks schelen.

Geplaatst door anoniem

Het bovenstaande is allemaal het gevolg van het verzamelpunt voor de laatste kilometers naar de zwanenburgbaan, dat punt licht vrijwel exact boven bodengraven, Dit verzamel punt is bijzonder slecht gekozen,als het 2 kilometer noordelijker zou liggen dan zou dat de overlast voor een groot aantal bewoners van diverse gemeenten aanmerkelijk kunnen verminderen zonder dat het nadelige gevolgen heeft voor andere gemeenten. Ook dit kan je zien op het kaartje met radar plots.

Geplaatst door anton uit castricum

Anoniem,
Ik begrijp uw reactie, en ben het er van harte mee eens dat, wat u aangeeft , mogelijk is. Dat Schiphol/LVNL geen zier om bewoners geeft blijkt o.a. uit het volgende. in Castricum was er, voorafgaand aan de opening van de Polderbaan, een informatiebijeenkomst, waar de nachtroute op getekend stond, keurig tussen twee woonkernen in (Castricum en Limmen). De praktijk is echter anders .............
Veel vliegtuigen vliegen 's-nachts ongeveer een kilometer naast deze lijn, recht over de noordelijke woonwijken van Castricum. Elke avond schijnen de koplampen van de vliegtuigen bij mij de badkamer in. Ik hoeft niet eens het licht aan te doen ......
Uit het feit dat ze allemaal dezelfde route vliegen blijkt dat ze dat vliegpaadje kennelijk heel nauwkeurig kunnen volgen. Dat het recht over de woonkern Castricum gaat kan ze kennelijk geen barst schelen.
Dus de enige oplossing, om het nog een beetje leefbaar te houden, is dan: Spreiden, dan heeft tenminste iedereen een beetje last. Aan theoretische oplossingen, waar men zich toch niet aan houdt, heb ik (en die duizenden mensen die ook bij mij in de buurt wonen) niks ................
De grootste boosdoener is "spitsbedrijf" KLM, die alle hinderbeperkende maatregelen van tafel veegt, om de maximale capaciteit te krijgen.
Ik hoop dat ze gauw failliet gaan, dan zijn we die onzinnige netwerkfunctie hopelijk snel kwijt, en wordt het weer wat rustiger in Noord Holland, Zuid Holland en Utrecht. Laat ze maar lekker bouwen en uitbreiden, in Turkije en Dubai, des te eerder valt het "aso"-vliegbedrijf air-france / klm om ................

Geplaatst door anoniem uit castricum

Vandaag heb ik mijn 38e melding/klacht ingediend bij Bezoek BAS, de maat is vol wat mij betreft. Ik ga de komende weken het huis opruimen en gereed maken voor verkoop met dank aan Schiphol. Ik kan hier niet meer wonen, het is gewoon niet te doen. Ik kom na een fulltime werkweek gewoon niet meer tot rust. Ik wens jullie allemaal heel veel succes met alle pogingen om een eind te maken aan de kolereherrie. Gaan is de enige optie.

Geplaatst door Anoniem uit Castricum

Het is zo langzamerhand onaanvaardbaar. Zelfs zogeheten stille nadering boven Castricum is niet mogelijk. Opmerkelijk is dat na 7uur wel noordelijker kan worden gevlogen. wat is eigenlijk het verschil tussen overlast aardbevingen in Groningen en vlieghinder onder geweld Schiphol? Geen: in beide gevallen terreur van een onverschillige organisatie ( Schiphol en Nam). Wanneer claimt de regio aandacht?

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

"ROMANTISCH WONEN AAN HET UITGEESTERMEER

Aan het Uitgeestermeer wil de Provincie NH , i.s.m. een project ontwikkelaar, in het buitengebied een zestigtal woningen (tot 12 personen!) bouwen met de functie "romantisch verblijven aan de plas". Over de daar bestaande contour wordt eenvoudigweg niet gesproken, dag en nacht heerst er een enorme vlieghinder, maar de financiele revenuen voeren eenvoudigweg de boventoon.

Dat de "Operatie Schoon Schip" nooit is afgemaakt blijkt o.a. uit dit soort dubieuze ontwikkelingen?

Het is intussen wel duidelijk dat de ORS door de BV Nederland is opgetuigd om een schijn van bewonersvertegenwoordiging op te houden. In de praktijk drukken professionele vergadertijgers uit tal van sector gelieerde bedrijven de paar bewonersvertegenwoordigers en Milieufederatie volledig aan de kant. Maar de politiek omarmt dit "bestuurlijk gremium" om rustig struisvogelpolitiek te kunnen bedrijven.

Met dank aan VNO /NCW

Geplaatst door BS uit Castricum

De nachtvluchten boven noordelijk -dorp- Castricum nopen langzamerhand tot het nemen van geluidsmaatregelen (drie-dubbel glas en een speciaal luchtrooster) in de slaapkamer. Met name als je een tijdje op een rustige plek hebt gezeten -bijv. in de vakantie- wordt duidelijk(er) wat die herrie s'nachts met je doet. Over de fijnstof en het gevaar van dat bochten draaien op 600 meter heb ik het maar even niet. Vandaag wordt ook anders weer duidelijk hoe het politieke systeem in Nederland werkt (en iedereen in de omgeving van de politiek doet aan dat spelletje mee). Resultaat is dat de Staat nergens op magere resultaten of misstanden kan worden afgerekend. Ze polderen op alle niveaus tot het land onder de compromissen is bedolven. Of er moet een keer een nauwelijks behoorlijk opgeleide piloot een bocht verkeerd nemen en op een woonwijk belanden. Of de stad Groningen 'verdwijnt' in een aardbeving. Wellicht is dat dan de wake up call.

Geplaatst door anoniem uit Castricum

De herrie overdag is (wat mij betreft) nog veel erger. Een fietsritje van Uitgeest/Vastricum naar Alkmaar en je wordt gedolven onder de herrie. Zelfs als vliegtuigen niet direct over de plaats vliegen hoor je de hele dag gegrom alsof het oorlog is. En het meest bevreemdend, iedereen is lovend over de waterkwaliteit, of de kwaliteit van landschap en beheer. NIEMAND vanuit de politiek hoor je over de overlast van Schiphol Group. Ook vanuit de gemeente - deze mensen horen de bewonersbelangen te vertegenwoordigen - hoor je NIETS. Leo van Schoonhoven, van de gemeente Castricum. Waarom lees ik niet elke dag verontwaardigde stukjes in de krant dat er nog geen oplossing is voor de herrie 's nachts? Al die mensen die meldingen maken bij BAS, zijn gewoon bekend. Waarom er er niet eens fatsoenlijk met de mensen gesproken i.p.v. die komedie waarbij je meldingen maakt die vervolgens in de statistieken verdwijnen. In Heiloo is twee keer nu het verzoek gedaan om meetpunten te krijgen. Er wordt daar nog gedacht dat dit iets uit gaat maken. Ook daar zullen legio betrokken bewoners in het moeras van teleurstelling geraken. Schiphol Group bouwt gewoon voort.

Geplaatst door BS uit Castricum

@ anoniem
Weet u, niemand in de politiek (lokaal, provinciaal en zeker niet landelijk) durft z'n vingers nog te branden aan Schiphol. Nu werkgelegenheid zo'n issue is gaat niemand zeggen dat er een beperking van de capaciteit van Schiphol moet komen. Nu er een bedreiging vanuit Dubai, Istanbul etc. zo reëel is komt niemand met restricties. Die strijd is verloren, Hans Alders heeft de boel vakkundig onder het tapijt gekeerd. Wat er wel gaat gebeuren is een 'organische' neergang van Schiphol (KLM / AirFrance issue, op termijn verliezen van de hub functie). Tot dan worden de nachtvluchten nog uitgebreid om Schiphol daar een voorsprong te geven. Dat alles duurt nog een paar jaren, en dat is te lang. Rest (een) juridische procedure(s) tegen de Staat. En dat zijn de lastigste die er zijn. Maar het moet wel.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Elders op deze website:

"De nachtelijke overlast voor omwonenden van Schiphol wordt blijvend beperkt. Een proef met de verlenging van het nachtregime is positief verlopen waardoor het kabinet vandaag besluit die strengere regels permanent in te voeren, aldus bronnen in Den Haag.

Voorheen gold het nachtregime van 23 uur 's avonds tot 6 uur in de ochtend. Vliegtuigen moeten gedurende die periode vaste routes nemen en zijn verplicht van grotere hoogte en als het kan via een glijvlucht te landen om de herrie zoveel mogelijk te beperken.

De afgelopen twee jaar is echter geëxperimenteerd met 'langere' nachten: al om 22.30 uur zijn vliegtuigen aan strengere landingsregels gebonden en pas om 6.45 uur gaat het dagregime weer in."

Commentaar:

Zo is het aan den volke verteld en in de ORS blijkbaar gepasseerd. Een kabinetsbesluit dat o zo redelijk klinkt en bindend lijkt. Dat de praktijk volledig anders uitvalt - zie de opmerkelijk reacties hierboven! - wordt door de lokale en regionale politiek nog volstrekt onvoldoende opgepakt. Angst regeert en dat zal omgebogen moeten worden wil de boven onze regio bestaande wantoestand concreet aan gepakt gaan worden.