Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nachtvluchten op Maastricht Airport in toekomst niet uitgesloten

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 314 
|
 De Limburger 
me_vliegtuig_IMG_0551.jpg

Vliegtuigen die tot 2.00 uur in de nacht en vanaf 5.00 uur landen en opstijgen vanaf Maastricht Aachen Airport. Dat is één optie die wordt beschreven in een toekomstverkenning voor de Nederlandse luchtvaart.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) werkt aan een Luchtvaartnota waarin ze de toekomst tot 2050 uitstippelt. Er moeten lastige knopen worden doorgehakt, onder meer of Schiphol verder mag groeien, of dat juist de regionale luchthavens de ruimte krijgen. Ook moet rekening worden gehouden met het klimaat, veiligheid, economie en de leefomgeving.

Drie uur gesloten


In een ambtelijke verkenning die in handen is van De Limburger worden vier ‘denkrichtingen’ uitgewerkt. De eerste mogelijkheid is doorgaan op de huidige manier, een tweede optie is klimaatregels handhaven en overlast verminderen. De derde richting is Schiphol verder laten groeien tot 800.000 vluchten. En de vierde vingeroefening: vluchten verdelen over de regionale luchthavens.

Schiphol moet zich dan beperken tot 500.000 starts en landingen, terwijl Eindhoven naar 70.000 vluchten mag groeien en Rotterdam, Eelde en Maastricht naar 30.000. Vliegveld Beek telde vorig jaar 15.000 starts en landingen, waarvan 7200 van grote toestellen. In dat scenario krijgt MAA capaciteit om vrachtvluchten uit verre streken af te handelen en mag weer de volledige baan van 2750 meter worden gebruikt. MAA hoeft dan alleen tussen 2 en 5 uur ’s nachts te sluiten.

Klap


De burgerinitiatieven Omwonenden MAA en Sjoen en Stil reageren onthutst op de uitgelekte ambtelijke conceptnotitie. ,,Dit is een klap in ons gezicht”, zegt Lou Wanten uit Geverik. „Hier wordt serieus geopperd om van MAA een grote vrachtluchthaven te maken, waarbij zware kisten weer de volledige baanlengte mogen gebruiken, en waarbij alleen in het holst van de nacht niet mag wordt gevlogen. Het is alsof alle bezwaarschriften, inspraaktafels en rechtszaken niets hebben uitgehaald.”

Lastig


De MAA-directie en de provincie kennen het stuk, maar willen er niet op reageren. Volgens een woordvoerder van gedeputeerde Joost van den Akker gaat het om een ambtelijke conceptnotitie, die geen enkele status heeft. „Het is ongelooflijk lastig daar als provinciebestuurder een mening over te geven.” Volgens MAA gaat het om ambtelijke vingeroefeningen waar het vliegveld niet bij is betrokken.

Bekijk bericht op "De Limburger"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Hoezo denkrichtingen, die lui in Den Haag leven in een geheel andere wereld. Al die denkrichtingen komen bij mij over als misdadige gedachten in een situatie die nu juist vraagt om een verantwoorde toekomstvisie. Maar nee hoor, we gaan gewoon door daar waar we gebleven zijn. Er is niks aan de hand in de wereld en Nederland. Het wordt tijd dat al dit idioten ter verantwoording worden geroepen. Wegens disfunctioneren van hun functies worden ontheven.

Geplaatst door Marc

Als de politiek zo met hun burgers omgaat, komen er harde acties. Die garantie durf ik wel te geven. Alsof alle burgerinitiatieven, adviezen en waarschuwingen vanuit milieuorganisaties, het RLI etc geen betekenis hebben gehad? De verantwoordelijken waaronder minister van Nieuwenhuizen dienen voor het gerecht te komen voor het financieren en aanmoedigen van 1 vd meest vervuilende industrieën, de luchtvaart.

Geplaatst door Frans

Eens met Marc, het gespuis moet voor het gerecht

Geplaatst door Sara

Weet je wat? Ze menen dat dit vooruitgang is. Voeg je maar naar deze waanzin. Ondertussen zit ik thuis op een willekeurige zomeravond. Misselijk van het geluid. Terwijl de buurman vind dat ik maar moet gaan verhuizen.

Geplaatst door Anoniem1

Politiek zit er niet voor de burger,dat zie je op elk gebied waar belang bedrijfsleven botst met belang burgers. Groning,tata,schiphol. Lokaal wel soms de politiek,als men zelf ook meemaak hoe erg het kan zijn dan protesteert men wel. Vanuit denhaag nooit,daar zit men niet voor de burger.

Zou willen dat dit dom cynisme was maar het is gewoon de realiteit. Politiek zou burger juist moeten beschermen tegen uitwassen kapitalisme en vernietiging woon omgeving en woongenot . Ze zitten er voor de burger met mandaat van de burger. Maar het tegendeel gebeurt. Politiek wordt volledig beheerst door de industrie en kapitaal belangen. Niet alleen de natuur is irrrelevant geworden. Ook de mens zelf is niet meer relevant in het systeem.
Met toename ongelijkheid word ook de macht en invloed van kapitaal nog stees groter,daar waar deze al heel erg groot was. Kapitaal heeft maar een belang en dat is zichzelf,gaat daarbij letterlijk over lijken. De uitwassen die gaan nog veel en veel erger worden in de toekomst,dat is de richting van de trend en er is een echte revolutie nodig om dat ooit om te draaien. Gaat ooit wel gebeuren,als we in een soort van hunger games achtige wereld leven. Dat is waar het gaat eindigen als je dit 200 jaar doortrekt. Een heel erg lelijke wereld. De christenen zouden eens goed na moeten denken of dat is wat god gewild heeft. De kapitalisten zijn vaak gewoon heel erg dom. Verwikkeld in een rat race naar de bodem om zo snel mogelijk zo veel mogelijk binnen te halen slachten zij de kip met gouden eieren. Het systeem is ook gedoemd om deze richting uit te gaan,het is inherent.

Voor gerecht ja,al kan men ontoerekeningsvatbaarheid claimen. Men weet vaak niet beter en men kan niet anders. De wereld draait op eigenbelang,de mens is geen collectieve soort. Competitie boven samenwerken.

Geplaatst door Bob

Een gang naar de rechter zal niets opleveren, helaas. Dat zien we recent met de casus Rotterdam. Waarom niet? Alles is keurig net in de wetten vastgelegd en men kan en zal zich blijven beroepen op de rekenmodellen en de zgn. handhaving. De Raad van State is gevuld met diegenen die het groeibeleid ondersteunen. Gaat dit goed komen? NEE! Dit beleid zorgt voor een verdere splijting in de samenleving. Eens zal dit tot en uitbarsting komen, vrees ik.