Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtverbod Schiphol? Het kan, maar maakt vakanties duurder en holt KLM-netwerk uit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1149 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Vakantievluchten vanaf Schiphol naar landen rond de Middellandse Zee worden duurder. Het netwerk van intercontinentale en Europese vluchten dat KLM heeft, wordt uitgehold. En pakjes komen later aan, wanneer er een totaal verbod op nachtvluchten zou komen.

Zelfs nu Schiphol door het coronavirus grotendeels is lamgelegd, zijn er nachtvluchten. Maandag waren er vier vertrekkende vluchten tussen 6 en 7 uur. Vakantievluchten van Transavia naar Palma, Bari, Ibiza en Valencia. Ook kwamen die nacht nog twee Transaviavluchten binnen uit Malaga en Oporto. Maar ook een Deltavlucht uit New York, net als zeven KLM-toestellen uit Tokio, Seoul, Osaka, Accra, Manilla, Atlanta en Singapore. En tot slot landden er vijf vrachtvliegtuigen en vertrokken er drie.

Het aantal nachtvluchten wordt beperkt, zo kondigde luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen vrijdag bij de presentatie van het steunpakket voor KLM aan. In de Tweede Kamer was daar eerder voor gepleit. Nog dit jaar gaat het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000 en in een later stadium naar 25.000.

Lees ook hier: Aantal nachtvluchten Schiphol van 32.000 naar 25.000. KLM/Transavia levert fors in. Milieugroepen teleurgesteld

Toch ging niet overal de vlag uit. Bewoners- en milieugroepen vinden deze stap van twintig procent minder vluchten te gering. Zij willen een verbod op nachtvluchten. In de Tweede Kamer werkt GroenLinks aan een initiatief wetsvoorstel voor een verbod op vluchten tussen 23 en 7 uur. Ook steeds meer gemeenten rond de luchthaven nemen dat standpunt in. Daarbij wordt verwezen naar internationale studies en rapporten van de GGD over het effect van nachtvluchten op de gezondheid. De nachtrust wordt immers verstoord. Ook wanneer je er niet van wakker schrikt, heeft het gevolgen voor de gezondheid.

Slaap
Officieel zijn er 28.700 slaapverstoorden, maar in werkelijkheid zijn dat er meer. De hele IJmond en de Leidse regio liggen net als delen van Haarlemmermeer onder de Polderbaan en Kaagbaan die in de nacht worden ingezet. Bij storm wordt regelmatig toch ook de Buitenveldertbaan gebruikt.

Op een totaal van 500.000 vliegbewegingen per jaar, zijn 32.000 vluchten niet eens zo veel. Kunnen we daar dan niet mee stoppen? Het bureau Adecs heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekeken naar de effecten van het verlagen van het aantal nachtvluchten naar 25.000. Een volledige nachtsluiting is niet onderzocht, maar aan de hand van dat rapport valt daar wel een conclusie uit te trekken.

Vracht
Wie vliegen er in de nacht? Voor acht procent zijn dat vrachtvluchten. Low cost is goed voor 49 procent, KLM en partners tekenen voor 36 procent en andere netwerkmaatschappijen voor acht procent. Twee derde van alle nachtvluchten wordt uitgevoerd door Transavia en moederbedrijf KLM.

Onder normale omstandigheden vervoeren vrachttoestellen in de nacht vooral bloemen (die nog snel naar de bloemenveiling moeten), groente- en fruit, pakjes en vracht uit het Verre Oosten en Afrika. Volgens de onderzoekers kunnen de meeste vrachtvluchten ook uitwijken naar de dag, alleen voor bederfelijke waar is dat lastig. Expresmaatschappijen zoals DHL en Europe Airport zullen naar buitenlandse luchthavens uitwijken en klanten krijgen hun pakje later.

Vakantie
Vakantievliegers Transavia, Corendon en TUI zijn sterk afhankelijk van de nacht. Na 23 uur komen nog heel wat vluchten binnen en vanaf 5 uur vertrekken er veel. Wanneer dat niet meer kan, moeten de toestellen al voor 23 uur binnen zijn en kunnen ze pas vanaf 7 uur vertrekken. Dat wordt een groot probleem. Het blok vanaf 7 uur zit nu al vol, zodat daar niet nog een hele serie vakantievluchten bij kan. Die moeten dan nog later op de ochtend vertrekken of zoals de luchtvaartminister wil, vertrekken vanaf Lelystad.

Bovendien kunnen deze bedrijven dan per dag minder vluchten maken. Om toch alle vakantiegangers te vervoeren, zijn extra vliegtuigen en personeel nodig. Daardoor zullen de prijzen voor tickets en vakanties omhoog gaan.

Overstappen
Tot slot zijn er de lijnvluchten van KLM en partners. Dat zijn hoofdzakelijk aankomsten van intercontinentale vluchten uit landen als China, Japan en de VS. Daarnaast zijn er enkele vroege Europese vluchten. Dit vroege tijdstip heeft als voordeel dat zakenreizigers al aan het begin van de dag in Nederland zijn of al heel vroeg kunnen overstappen op een aansluitende Europese vlucht. Wanneer die vluchten pas na 7 uur mogen arriveren, zal een streep door een deel van de dienstregeling worden gezet.

Tevens bestaat het gevaar dat passagiers dan voor andere overstapluchthavens kiezen zoals Frankfurt. Naar die luchthaven wordt vaak gewezen omdat daar al een nachtslot is. Alleen gaat Frankfurt om vijf uur al weer open en is er meteen een piek in aankomende en vertrekken vluchten.

Een nachtsluiting van 23 tot 7 uur op Schiphol kan. Vakanties worden duurder, het netwerk van KLM wordt uitgehold en vanaf 7 uur wordt het heel druk. Maar doorslapen kan weer.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Altijd maar die oude wijn in plastic vaten.
Ladingen bloemen elke nacht van de ene Metropool naar de andere en vice versa.
Pakjes wereldwijd en vaak maar weer retour, spotgoedkope mobiliteit door de lucht ten koste van gezondheid en onze woon- en leefomgeving.

Hoe lang blijven deze "luchtvaart journalist" en redactie deze grijsgedraaide plaat nog draaien?




Geplaatst door Rob uit Amsterdam

"Tevens bestaat het gevaar dat passagiers dan voor andere overstapluchthavens kiezen zoals Frankfurt. "

Hoezo gevaar. Alsof wij blij zouden moeten zijn met overlast.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Rozen uit Kenia, daar laat je gewoon zo,n vliegende klimaatsloper op los.
Suger snaps uit Nigeria , daar laat je gewoon zo,n vliegende klimaatsloper op los.
Druiven uit Chili, daar laat je gewoon zo,n vliegende klimaatsloper op los.
Een paar voorbeelden van producten die u en mijn nachtrust verstoren, een paar producten die Moedertje Aarde slopen.

Beste mensen lees eens het etiket. Dan pas weet u waar het product geproduceerd is.
Boycot ‘vliegende producten’..........

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

“Vakantievliegers Transavia, Corendon en TUI zijn sterk afhankelijk van de nacht. Na 23 uur komen nog heel wat vluchten binnen en vanaf 5 uur vertrekken er veel.” Lelystadters opgepast, want dat willen ze straks ook om hun ‘verdienmodel’ niet aan te tasten! Hetzelfde geldt voor de prijsvechters, die ook gaan eisen op Lelystad te mogen vliegen. U wordt straks ook gepakt net als wij!

Dit stuk laat zien hoever we heen zijn met de ‘economie’. Al deze activiteiten zouden afnemen als de echte prijs zou moeten worden betaald, en dit is nodig!