Nachtsluiting Schiphol ’oliedom plan’: ’Maakt leven Nederlander duurder’
Door Yteke de Jong en Mike Muller
Een nachtsluiting van Schiphol maakt het leven voor de Nederlanders duurder. Dat was de boodschap van een petitie die de pilotenvakbond VNV, cabinevakbond VNC en de Nederlandse vakbond van luchtvaarttechnici dinsdag hebben aangeboden in de Tweede Kamer. „Een oliedom plan.”
„Een nachtsluiting heeft invloed op Transavia, TUI, vrachtvluchten en daarmee uiteindelijk op de portemonnee van iedere Nederlander. Met een door nachtsluiting beperkter aanbod van vluchten vanaf Schiphol, zullen de ticketprijzen voor Nederlanders onherroepelijk stijgen”, zo meldt voorman Chris van Elswijk van de VNC. Demissionair minister Harbers (Infrastructuur) doet momenteel onderzoek naar de nachtsluiting.
Hoewel de luchthaven heel Nederland dient met alle directe verbindingen vanaf Schiphol, is een aantal Kamerleden aanwezig die zich richten op meer rust voor omwonenden in plaats van de boodschap van banen en verbindingen met de rest van de wereld.
Barricaden
Kamerlid Peter Grinwis (CU) zegt te snappen dat personeel van Transavia op de barricaden staat. „Er zijn veel meer omwonenden die ik nachtrust gun. Wij zijn voorstander van een nachtsluiting, maar hoe je die vorm geeft, daarover moeten we nog goed in gesprek.” GroenLinks-PvdA wil dat Schiphol snel krimpt naar 420.000 starts en landingen en ook dat de luchthaven in de nacht dichtgaat. „We moeten kiezen, wat is echt belangrijk voor Nederland?”, zegt Kamerlid De Hoop bij de aanbieding van de petitie. D66, de partij van demissionair minister Van Weyenberg (Financiën), die de belangrijkste aandeelhouder is van Schiphol, wil ’zo snel mogelijk’ van de nachtvluchten af, aldus Kamerlid Bamenga.
Kaartenhuis
De partijen die aan de onderhandelingstafel zitten voor een nieuw kabinet denken anders over de nachtsluiting. De PVV stelt vast dat een nachtsluiting Transavia raakt, maar ook diens moeder KLM. „Dan trek je een kaart uit het kaartenhuis en krijg je een neergaande spiraal. Aan de ene kant tuigen we een miljardenpakket op om ASML binnen Nederland te houden en aan de andere kant zeg je: zoek het lekker uit. Dat kan toch niet?”, aldus Kamerlid Willem Boutkan.
BBB’er Cor Pierik spreekt van een ’ware worsteling’ vanwege de tegenstrijdige belangen. „We zijn daar nog niet uit en we gaan daarover verder praten aan de onderhandelingstafel.” De partij van Pieter Omtzigt, NSC, vraagt zich ook af of een volledige nachtsluiting een goed idee is. „Je moet de belangen wegen van de sector. Als je kijkt naar een bepaalde stilteperiode, dat hoeft echt geen zes of zeven uur te zijn, dan kun je toch de hinder te beperken”, zegt Kamerlid Olger van Dijk.
„Veel mensen die in de luchtvaart werken, zijn zelf ook omwonenden van Schiphol. Zij verdienen ook een stem in de discussie over de toekomst van luchtvaart, maar hebben dat niet”, zegt Van Elswijk van de Vakbond Nederlands Cabinepersoneel. Uit onderzoek van SEO Economische Onderzoek blijkt dat 133.000 banen verbonden zijn met de luchtvaartsector. Sommige experts schatten dit zelfs hoger.
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan
Een oliedomme opmerking van de VNC dat stelt als de nachtvluchten stoppen op Schiphol, het leven van Nederlanders duurder wordt.
1) dat gebeurd toch wel, want een luchthaven dat ook nog eens s'nachts ellende veroorzaakt waardoor de ziektekosten de pan uitrijzen door slapeloze nachten van de omwonenden, dus moet je het omkeren.
2) eind jaren 40 van de vorige eeuw ging het gezegde ''Indie verloren, rampspoed geboren ''
toen Nederlands Indie, Indonesië werd, ging het met Nederland veel beter want de toenmalige kolonie slurpte ook enorm veel geld op, zeker in de laatste tijd.
Schiphol krimpt, veel minder aan ziekenzorg kwijt.
Schiphol krimpt, veel gezondere lucht is je deel.
De leden van de VNC zijn enkel bang dat ze minder kunnen graaien.
Zoek een andere baan en laat de andere mensen die gewoon s'nachts willen slapen, met rust.