Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtsluiting Schiphol ’oliedom plan’: ’Maakt leven Nederlander duurder’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 237 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

Door Yteke de Jong en Mike Muller

Een nachtsluiting van Schiphol maakt het leven voor de Nederlanders duurder. Dat was de boodschap van een petitie die de pilotenvakbond VNV, cabinevakbond VNC en de Nederlandse vakbond van luchtvaarttechnici dinsdag hebben aangeboden in de Tweede Kamer. „Een oliedom plan.”
„Een nachtsluiting heeft invloed op Transavia, TUI, vrachtvluchten en daarmee uiteindelijk op de portemonnee van iedere Nederlander. Met een door nachtsluiting beperkter aanbod van vluchten vanaf Schiphol, zullen de ticketprijzen voor Nederlanders onherroepelijk stijgen”, zo meldt voorman Chris van Elswijk van de VNC. Demissionair minister Harbers (Infrastructuur) doet momenteel onderzoek naar de nachtsluiting.

Hoewel de luchthaven heel Nederland dient met alle directe verbindingen vanaf Schiphol, is een aantal Kamerleden aanwezig die zich richten op meer rust voor omwonenden in plaats van de boodschap van banen en verbindingen met de rest van de wereld.

Barricaden
Kamerlid Peter Grinwis (CU) zegt te snappen dat personeel van Transavia op de barricaden staat. „Er zijn veel meer omwonenden die ik nachtrust gun. Wij zijn voorstander van een nachtsluiting, maar hoe je die vorm geeft, daarover moeten we nog goed in gesprek.” GroenLinks-PvdA wil dat Schiphol snel krimpt naar 420.000 starts en landingen en ook dat de luchthaven in de nacht dichtgaat. „We moeten kiezen, wat is echt belangrijk voor Nederland?”, zegt Kamerlid De Hoop bij de aanbieding van de petitie. D66, de partij van demissionair minister Van Weyenberg (Financiën), die de belangrijkste aandeelhouder is van Schiphol, wil ’zo snel mogelijk’ van de nachtvluchten af, aldus Kamerlid Bamenga.

Kaartenhuis
De partijen die aan de onderhandelingstafel zitten voor een nieuw kabinet denken anders over de nachtsluiting. De PVV stelt vast dat een nachtsluiting Transavia raakt, maar ook diens moeder KLM. „Dan trek je een kaart uit het kaartenhuis en krijg je een neergaande spiraal. Aan de ene kant tuigen we een miljardenpakket op om ASML binnen Nederland te houden en aan de andere kant zeg je: zoek het lekker uit. Dat kan toch niet?”, aldus Kamerlid Willem Boutkan.

BBB’er Cor Pierik spreekt van een ’ware worsteling’ vanwege de tegenstrijdige belangen. „We zijn daar nog niet uit en we gaan daarover verder praten aan de onderhandelingstafel.” De partij van Pieter Omtzigt, NSC, vraagt zich ook af of een volledige nachtsluiting een goed idee is. „Je moet de belangen wegen van de sector. Als je kijkt naar een bepaalde stilteperiode, dat hoeft echt geen zes of zeven uur te zijn, dan kun je toch de hinder te beperken”, zegt Kamerlid Olger van Dijk.

„Veel mensen die in de luchtvaart werken, zijn zelf ook omwonenden van Schiphol. Zij verdienen ook een stem in de discussie over de toekomst van luchtvaart, maar hebben dat niet”, zegt Van Elswijk van de Vakbond Nederlands Cabinepersoneel. Uit onderzoek van SEO Economische Onderzoek blijkt dat 133.000 banen verbonden zijn met de luchtvaartsector. Sommige experts schatten dit zelfs hoger.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Een oliedomme opmerking van de VNC dat stelt als de nachtvluchten stoppen op Schiphol, het leven van Nederlanders duurder wordt.
1) dat gebeurd toch wel, want een luchthaven dat ook nog eens s'nachts ellende veroorzaakt waardoor de ziektekosten de pan uitrijzen door slapeloze nachten van de omwonenden, dus moet je het omkeren.
2) eind jaren 40 van de vorige eeuw ging het gezegde ''Indie verloren, rampspoed geboren ''
toen Nederlands Indie, Indonesië werd, ging het met Nederland veel beter want de toenmalige kolonie slurpte ook enorm veel geld op, zeker in de laatste tijd.

Schiphol krimpt, veel minder aan ziekenzorg kwijt.
Schiphol krimpt, veel gezondere lucht is je deel.
De leden van de VNC zijn enkel bang dat ze minder kunnen graaien.
Zoek een andere baan en laat de andere mensen die gewoon s'nachts willen slapen, met rust.


Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het is nu al te zien waar het straks op gaat uitdraaien: geen krimp en geen nachtsluiting van Schiphol (ook al is dit slechts van 00-05 h!). De luchtvaartlobby draait weer stevig, gesteund door de rechtse politieke partijen, die als vanouds een broertje dood hebben aan omwonenden en het leefmilieu. Dit is volkomen voorspelbaar en altijd al zo geweest. De CU, GL/PvdA en D66 komen met goede argumenten, PVV, BBB slaan de plank volledig mis en NSC blijft een twijfelkont (jammer als je voor een betere bestuurscultuur staat!). De VVD is uiteraard als altijd al pro-luchtvaart. Ik geef ze mee: de vrijheid van de een mag niet ten koste gaan van de ander!

Nachtsluiting heeft gevolgen, dat wel, maar bestaat ook al zonder problemen in andere landen. De vrees voor een ‘neerwaartse spiraal’ is onterecht, wat vele studies laten zien. De belangen zijn zeker tegenstrijdig, maar het is nu hoog tijd dat aan de onrechtmatige situatie, die door de luchtvaart in dit land is gecreëerd, een definitief einde wordt gemaakt, en dat dus nu eens niet de belangen van de luchtvaart weer op één worden gezet. Dat is al teveel gebeurd.

De mensen die in de luchtvaart werken hebben juist wel altijd hun stem gekregen in de discussie. Nog steeds komt men met idioot hoge schattingen van het aantal mensen, die ermee verbonden zijn om de druk op te voeren. Als men zich bij de luchtvaart echt zorgen maakt over de toekomst, dan gooit men het roer om en kiest men voor een grootte ervan die past in dit land en waarvan niet vooral alleen Schiphol en KLM/Transavia profiteren. Dan houdt men op met sprookjes over ‘zuiniger en stiller’ die slechts gaan leiden tot meer continue herrie en vervuiling over een nog veel groter gebied. Dan gaat men wel voor krimp en een beter verdienmodel.

Weet u wat echt ‘oliedom’is? Voorbij gaan aan ieder fatsoen en de rechtspraak en op de oude voet doorgaan!