Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Nachtslot op luchthaven is in Europa niet ongewoon

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 832 
|
 krant.ad.nl 
countryside-384624_1280.jpg

Door Tom Kieft

Het nachtslot dat Schiphol wil invoeren, klinkt rigoureus, maar is lang geen unicum. Ook elders in Europa hebben luchthavens strenge beperkingen voor nachtvluchten. Het verschil is dat in andere landen, in tegenstelling tot in Nederland, er vaak ook meer luchthavens 's nachts wel open zijn.

Omwonenden van de luchthaven Frankfurt am Main konden hun geluk niet op in 2012. Na maanden van protest vanwege geluidsoverlast maakte de hoogste Duitse rechter het definitief: nachtvluchten werden voorgoed verboden van en naar luchthaven Frankfurt am Main.

Zo blij als omwonenden waren, zo kritisch was de Duitse luchtvaart- sector. Vergelijkbaar met de Nederlandse vliegbranche nu, waarschuwde die voor teruglopende reizigersaantallen en hogere prijzen. Toenmalig topman van Lufthansa Christoph Franz noemde het een 'gigantische klap voor Duitsland als zakenlocatie' en de president van de Duitse luchtvaartfederatie BDL Klaus-Peter Siegloch stelde dat de luchthaven door het nachtslot zijn concurrentiepositie zou verliezen.

Dat laatste bleek, in elk geval op het gebied van passagiersaantallen, uiteindelijk mee te vallen. Door de komst van een nieuwe landingsbaan nam het aantal passagiers dat via de luchthaven vliegt, sindsdien met 20 miljoen per jaar toe. Wel zakte de luchthaven één plek op de lijst van grootste luchthavens van Europa, naar de vierde plaats.

Dat Frankfurt am Main ook met het nachtslot onverminderd populair is gebleven, mag geen verrassing heten. Het nachtelijke vliegverbod van de Duitse luchthaven is weliswaar strenger dan dat op veel andere plekken, de enige Europese luchthaven waar 's nachts vliegen (vrijwel geheel) verboden is, is Frankfurt beslist niet. Onder meer de luchthavens van Zürich, Parijs (Orly), München en Boedapest hebben een vergelijkbare regeling.

En op de Londense luchthaven Heathrow, al vele jaren de drukste van Europa, mogen al zo'n veertig jaar 's nachts vrijwel geen vliegtuigen opstijgen en landen. Op andere Londense luchthavens wordt 's nachts wel nog gevlogen. Zo vertrekken en landen er 's nachts vluchten op de tweede luchthaven van Londen, Gatwick, net als op Easyjetbasis Luton, nummer vier Stansted, en zelfs op stadsvliegveld London City. Ook andere internationale luchthavens in het Verenigd Koninkrijk, waaronder die van Manchester, zijn 's nachts open.

Daarin schuilt volgens critici van de plannen van Schiphol dan ook een belangrijk verschil: waar in andere landen voldoende alternatieven zijn voor nachtelijke vluchten, is Schiphol de enige luchthaven in Nederland waar nu 's nachts gevlogen kan worden. Als ook Schiphol wegvalt, moeten nachtelijke vluchten gaan uitwijken naar België of Duitsland.

Bekijk bericht op "krant.ad.nl"

Reacties op dit bericht