Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Naar het zuiden is de trein pas echt snel en een concurrent voor het vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 112 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 17-10-2019 
hs.png

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Wie naar het zuiden reist, merkt dat de trein opeens wel een serieuze optie is. Met dank aan de aansluiting op het hsl-netwerk. Maar ook daar valt nog wat verbeteren, zo blijkt uit deel drie van onze serie over de Luchtvaart op de rails.

Parijs, Brussel en Antwerpen zijn prima met de Thalys te doen en dat blijkt ook wel uit het stijgende gebruik van deze lijn. In een paar uur ben je in het hartje van de stad waar je moet zijn. Niet eerst door veiligheidscontroles op de luchthaven, wachten bij de gate en na aankomst nog eens naar het stadscentrum.

Logisch ook dat er geen vluchten zijn van Schiphol naar Antwerpen. KLM biedt hier combinatietickets aan. Dat is op de route naar Brussel pas sinds kort mogelijk. Mede onder druk van de Tweede Kamer en het feit dat Schiphol vol zit, gaat KLM gefaseerd de vijf dagelijkse vluchten afschaffen. Passagiers worden dan op de Thalys gezet.

Overstappers
Overigens zitten er vrijwel geen Nederlanders in die vluchten naar Brussel, of Belgen die naar Amsterdam willen. „Dat zijn allemaal overstappers. Mensen die vanaf Schiphol doorvliegen naar een andere bestemming. En andersom, mensen die via Schiphol naar Brussel reizen”, legt Pieter Cornelisse van KLM uit.

Moederbedrijf Air France vliegt al jaren niet meer tussen Parijs en Brussel. Passagiers van en naar Brussel kopen dan zo’n air-rail-ticket. „Die hebben daar al veel ervaring mee en goede afspraken gemaakt met de spoorwegen. Hun passagiers checken al op het treinstation van Brussel hun koffer in. Die koffers gaan in een bagagekar, die is geseald. In de TGV is een plek waar die bagagekar kan staan. Op Parijs gaat die bagage zo het bagagesysteem in en de reiziger ziet de koffer pas weer bij aankomst op de eindbestemming. Dat is ideaal en dat willen wij op termijn ook.”

KLM voert daarover gesprekken met Thalys. „Voor een bagagewagen is in de Thalys nog geen plek. Maar dat is van essentieel belang om de reistijd verkort te krijgen. Nu houden we nog een overstaptijd van anderhalf uur aan, maar we willen naar zeventig minuten. Anders krijg je passagiers niet in de trein. Het moet wel snel en soepel verlopen. Het gevaar is anders dat reizigers voor een andere overstapluchthaven als Frankfurt kiezen en van daar naar Brussel vliegen.”

Sneller
Overigens is voor KLM de treindienst van Thalys het enige alternatief naar Brussel. „De NS rijdt daar ook en neemt in de toekomst snellere treinen in gebruik, maar dan nog is die reistijd veel te lang. Die treinen rijden helemaal om via Breda”, klaagt Cornelisse. Overigens zal het wel iets sneller gaan wanneer de NS de komende jaren nieuwe treinen gaat inzetten op de route naar Brussel. Aan een ander probleem wordt nog gewerkt: het geboemel tussen Antwerpen en Brussel. Bij Mechelen wordt gewerkt aan extra sporen, zodat vanaf eind 2020 de treinen (ook de Thalys) daar met 160 in plaats van 100 kilometer per uur kunnen doorrijden.

Verder naar het zuiden is Parijs al een aantrekkelijke bestemming per trein. Thalys rijdt al veertien keer per dag en steeds vaker zelfs met twee gekoppelde treinstellen. In drie uur en 18 minuten sta je in Parijs. Dat toch nog veertien keer per dag wordt gevlogen, is vooral het gevolg van de twee hubs van Air France-KLM: Schiphol en Parijs. Veel passagiers gaan vanuit Parijs naar Schiphol voor een specifieke KLM-vlucht en andersom. Dat zal niet veel minder worden. Alleen de twee Transavia-vluchten kunnen overbodig worden wanneer die toeristen de trein kiezen.

Luxemburg
Binnen de 750 kilometer cirkel liggen verder nog Luxemburg en vijf Franse steden. Luxemburg per trein kost minimaal 5,5 uur met twee keer overstappen. Clermont-Ferrand vergt bijna 8,5 uur, Nantes en Rennes minimaal zes uur, Lyon blijft onder die zes uur. Lyon heeft als voordeel dat je in Brussel de TGV naar Lyon kan nemen. Bij de andere bestemmingen moet je binnen Parijs eerst met de metro naar een ander treinstation.

Deel 1 van een vijfdelige serie. Veertig procent van de vluchten vanaf Schiphol binnen 750 kilometer. Lees hier.

Deel 2 uit een vijfdelige serie. Treinen naar Duitsland en Scandinavië zijn te lang onderweg. Lees hier.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 17-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Veel passagiers gaan vanuit Parijs naar Schiphol voor een specifieke KLM-vlucht en andersom. Dat zal niet veel minder worden

Dit is een beetje het probleem met de trein als alternatief op kortere afstanden. Het werkt prima voor enkele reizen en terug maar het zal niet gaan werken voor de vluchten van AFKLM die de overstappers vervoeren.
Bij het overstappen word een deel van de reis met de trein als ernstig nadeel ervaren door de consument. Het is teveel gedoe,al dan niet terecht.
Het netwerk van AFKLM is al niet bijzonder concurerent en een deel van de reis met de trein zal de concurentie positie nog verder verzwakken.
Misschien als de treinverbinding direct tussen de luchthavens zelf is dat het kan werken. Dan blijft het mogelijke tijdverlies en extra rompslomp voor de reizigers beperkt.

Azie->charles de gaule->treinstation parijs->treinstation amsterdam->schiphol->amerika
Azie->charles de gaule_>schiphol->amerika

Een begin zou moeten zijn een directe hogesnelheids verbinding tussen schiphol en charles de gaule. Voor combineren luchtvaart met trein is een directe en snelle verbinding met de trein tussen de luchthavens zelf en niet via de hoofdsteden essentieel denk ik.
Zelfde met trein en bus,alle grote bus stations bevinden zich op zelfde locatie als het treinstation. Stel dat je eerst nog stuk met de tram zou moeten om naar bus station te gaan. Dat gaat niet werken ook niet als de rit zelf niet veel tijd kost. transport moet je in een hub doen. Zoveel mogelijk verschillende manieren van transport bij elkaar. Dan bereik je de grootste synergy.

Geplaatst door anoniem1

Maar stel nu dat het netwerk van de klm het toch niet vol kan houden. Dan zit je met een dure hogesnelheids verbinding tussen schiphol en charles de gaule,die dan vanuit concurentie oogpunt trein eigenlijk beter tussen amsterdam en parijs zelf had kunnen zijn.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.