Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Mondjesmaat’ KLM-tickets voor Schipholvluchten, luchthaven komt met actieplan

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 211 
|
 NOS 
hvs_aerlingus_DSC_2536.jpg

KLM biedt minder tickets aan voor vluchten die de komende dagen vanaf Schiphol vertrekken, vanwege aanhoudende problemen met grote drukte op de luchthaven. Schiphol zelf presenteerde eerder vandaag een plan van aanpak om de zomerdrukte in goede banen te leiden.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat KLM de verkoop volledig stillegt voor vluchten vanaf Schiphol tot en met komende zondag, maar het blijkt te gaan om een beperking. Er kunnen voor de komende dagen "slechts mondjesmaat" reizen worden geboekt die vertrekken vanaf Schiphol, licht een woordvoerder toe. Daarvoor zijn alleen de duurdere tickets beschikbaar.

Afgeschrikt door lange wachtrijen


KLM neemt de maatregel om ruimte te maken voor omboekingen. Als bijvoorbeeld iemand zijn of haar vlucht mist als gevolg van lange wachttijden, kan die persoon met een volgende vlucht mee. Sommige reizigers willen zelfs preventief een andere vlucht nemen, legt de KLM-woordvoerder uit.

"We krijgen veel vragen van klanten die de rijen vanwege de security hebben gezien en het niet aandurven om vanaf Schiphol te vertrekken. Aan hen bieden we een omboekingsregeling aan", meldt de luchtvaartmaatschappij. Passagiers die zich melden kunnen een andere vliegdatum krijgen aangeboden.

Meer personeel, hoger loon


Schiphol zelf heeft een plan van aanpak gepresenteerd om de zomerdrukte in goede banen leiden. De luchthaven gaat meer medewerkers aantrekken en hen beter belonen dan nu het geval is. Verder wil Schiphol in het algemeen de doorstroom van reizigers verbeteren.

Gisteren werd al bekend dat Schiphol komende zomer tijdelijk andere regels voor de start- en landingsrechten invoert. Daardoor raken luchtvaartmaatschappijen hun 'slots', de tijdstippen waarop vluchten mogen opstijgen en landen, niet kwijt aan een concurrent als ze er geen gebruik van maken. Dat moet ertoe leiden dat ze minder vluchten uitvoeren.

Om beter te anticiperen op drukte wil Schiphol samen met de luchtvaartmaatschappijen ook komen tot een betere planning van de vluchten en vluchten verplaatsen naar regionale luchthavens.

Slotcoördinator Hugo Thomassen, die onafhankelijk van Schiphol opereert, en de luchthaven gaan ervan uit dat de luchtvaartmaatschappijen vrijwillig vluchten zullen schrappen. Als laatste redmiddel kunnen vluchten worden aangewezen voor annulering, maar volgens Thomassen is dat nog niet aan de orde.

Hoeveel vluchten Schiphol of de maatschappijen moeten annuleren om de drukte te beperken is vooralsnog onduidelijk en hangt mede af van hoeveel personeel er wordt aangetrokken.

Wervingscampagne


Om personeel aan te trekken lopen er nu al verschillende wervingscampagnes, zegt de luchthaven. Volgende maand start ook een landelijke campagne om personeel in de beveiliging, bagageafhandeling en schoonmaak te vinden. En op 11 juni is er een banenmarkt op Schiphol voor werkzoekenden.

Om de doorstroom in de vertrekhal te verbeteren gaat Schiphol gebruikmaken van zogenoemde securitycoaches, die reizigers zo snel mogelijk door de veiligheidschecks moeten leiden. En de luchthaven wil met de maatschappijen een aanpak bedenken om tot minder handbagage te komen. Om alles vlot te laten verlopen kunnen zo nodig extra medewerkers als kantoorpersoneel en gepensioneerde collega's worden ingezet.

Schipholbaas Dick Benschop zegt dat met dit pakket maatregelen de wachtrijen niet zullen verdwijnen, maar hij belooft desalniettemin een "voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring" voor reizigers.
Kritische reacties op nieuwe aanpak slots

KLM liet zich eerder vandaag kritisch uit over het plan om de start- en landingsrechten aan te passen. De luchtvaartmaatschappij wil dat er eerst gewerkt wordt aan andere maatregelen dan het annuleren van vluchten. Het spreiden van vluchten en het gebruik van andere luchthavens zijn volgens KLM effectievere maatregelen.

"Schiphol zit nog niet op het niveau van 2019, het is zorgwekkend dat dit nu al zulke problemen oplevert door tekorten bij de Schipholsecurity", aldus een KLM-woordvoerder.

Corendon laat in een reactie weten dat het verminderen van het aantal vluchten lastig wordt "omdat verreweg het grootste gedeelte van onze vakanties voor het hoogseizoen al is verkocht". Een woordvoerder zegt dat het verplaatsen van vluchten ook niet zomaar kan "omdat onze vliegtuigen en bemanningen gebaseerd zijn op Schiphol". En Rotterdam-The Hague, de enige regionale luchthaven in de buurt, heeft volgens Corendon niet voldoende capaciteit om de vluchten over te nemen.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Uden uit Veghel

Wat ik niet snap dat er niemand in het publieke debat praat over krimp: beter voor het milieu, beter voor de arbeidsmarkt, beter voor de omgeving, kunnen er weer huizen gebouwd worden, minder geld kwijt aan subsidie. Voer gewoon een flinke kerosine tax in, los je ook meteen het staatsschuld probleem op. Ik snap echt niet dat uitgerekend D66 aandelen KLM gaat kopen. Heel raar. We doen juist precies het verkeerde. Nederland moet nadenken waar we echt geld mee verdienen. Dit is low tech, low coat. Net zoals die blokken dozen. De mensen zijn er toch niet voor...

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Het komt in de berichtgeving in de media (die de schuld vooral bij schiphol leggen) niet echt naar voren maar de vakbonden zeggen het nu ook. De problemen op schiphol zijn grotendeels aan KLM zelf te wijten. Daarom is het ook KLM die maatregelen moet nemen als terugvliegen met lege vliegtuigen en niet de andere maatschappijen.

Als het probleem niet benoemt word,als dat een taboe is. Dan wordt een oplossing ook lastig.

Er is geen enkele kritiek op KLM mogelijk in de mainstream media. Ook yteke had het vooral weer over schiphol zelf als oorzaak van alle problemen. De leiding van KLM faalt hopeloos in het oplossen van de problemen. In het bedrijfsleven zou je daar nooit mee weg komen maar bij KLM is niks te gek.
Op deze manier wordt het nooit meer de concurerende maatschappij met een goed imago die het in een ver verleden nog wel was.
Dit is toch geen VOC mentaliteit waar wij ons zo graag op laten voorstaan?

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De argumenten worden ook steeds vreemder en zijn moeilijk te begrijpen.
Nu geeft men baanonderhoud als oorzaak van alle problemen. Het baanonderhoud nu geeft inderdaad grote beperkingen maar de vliegtuigen kunnen wel leeg terugvliegen en landen.
Dan zit het probleem toch niet in de baancapaciteit?

Nu zegt men daarop:maar die vliegtuigen landen nu later dus dat geeft meer ruimte in de piek.
Dat kan wel zo zijn maar is het dan toch niet beter om die vliegtuigen vol te laten terugvliegen op een later tijdstip ook als de passagiers dan de directe aansluiting missen? Dan kan men op schiphol een overnachting regelen. Een vertraging van 5 uur is nog altijd beter dan een anulering en misschien 24 uur later terugvliegen of zie ik dat verkeerd?
(heb hier eerlijk gezegt geen idee van. Misschien is er inderdaad een heel erg goede reden maar zo op het eerste gezicht komt het niet logisch over).

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Elke dag 3-4 nieuwsberichten over schiphol en KLM. Misschien dat daar mijn inspiratie tot commentaar vandaan komt.

Het baanonderhoud komt ook niet onverwacht. Vorig jaar stond het al keurig in de planning op de website van bas ruim voordat de tickets voor deze vluchten zijn verkocht. Daar kan je dan in je planning rekening mee houden.

De prioriteit bij KLM ligt bij sales. Het verkopen van zoveel mogelijk tickets en hoe de vluchten uit te voeren dat lossen we wel op als het moment daar is.
Dat is op zich geen verkeerde benadering,geheel volgens de in het westen meest populaire bedrijfskundige inzichten.
Maar dan moet je het als het moment daar is in de uitvoering ook wel waar kunnen maken.
Dat dit af en toe fout loopt is onvermijdelijk en ook niet het einde van de wereld. Maar als het een structureel probleem wordt dan zit er iets niet goed in het bedrijf.