Mogelijk rekenfout in milieurapport MAA
Het lijkt een simpele rekenfout, maar eentje met mogelijk een groot effect. In een milieurapport over Lelystad Airport ontdekte een ingenieur een onjuiste berekening van de stikstofneerslag. Dezelfde fout is wellicht ook gemaakt in het milieurapport van Maastricht Aachen Airport. Dat meldt krant De Limburger.
Tegen het advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in, gaan de rapporten uit van een hoge warmte-uitstoot van vliegtuigen. In dat geval stijgt de stikstof op, verdunt, en komt terecht op een groter oppervlak. Dat betekent een lagere concentratie stikstof in de omliggende gebieden. De luchthavens van Lelystad en Beek hebben daarom geen natuurbeschermingsvergunning nodig.
Nieuwe berekeningen, aan de hand van het advies van het RIVM, laten zien dat Lelystad Airport boven de norm van de vergunning uitkomt.
Voor Maastricht Aachen Airport is er wat betreft de stikstofuitstoot nog geen duidelijkheid, maar mogelijk is de stikstofconcentratie in de Natura 2000-gebieden rondom het vliegveld dus hoger dan gedacht.
Geplaatst door Wim uit Castricum