Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Mogelijk rekenfout in milieurapport MAA

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 442 
|
 rtvmaastricht.nl - 10-12-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Het lijkt een simpele rekenfout, maar eentje met mogelijk een groot effect. In een milieurapport over Lelystad Airport ontdekte een ingenieur een onjuiste berekening van de stikstofneerslag. Dezelfde fout is wellicht ook gemaakt in het milieurapport van Maastricht Aachen Airport. Dat meldt krant De Limburger.

Tegen het advies van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in, gaan de rapporten uit van een hoge warmte-uitstoot van vliegtuigen. In dat geval stijgt de stikstof op, verdunt, en komt terecht op een groter oppervlak. Dat betekent een lagere concentratie stikstof in de omliggende gebieden. De luchthavens van Lelystad en Beek hebben daarom geen natuurbeschermingsvergunning nodig.

Nieuwe berekeningen, aan de hand van het advies van het RIVM, laten zien dat Lelystad Airport boven de norm van de vergunning uitkomt.
Voor Maastricht Aachen Airport is er wat betreft de stikstofuitstoot nog geen duidelijkheid, maar mogelijk is de stikstofconcentratie in de Natura 2000-gebieden rondom het vliegveld dus hoger dan gedacht.

Bekijk bericht op "rtvmaastricht.nl - 10-12-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een rekenfout? Aan me hoela!

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Een ander uitgangspunt hanteren is geen rekenfout, maar een bewuste keuze. Vraag is of die keuze zo gemaakt mag worden.

Geplaatst door gerard

Hallo Gerard, ik het al eerder gevraagd, maar misschien is het een goed idee om niet als 'Gerard' een bericht te plaatsen. Dan wordt het verwarrend omdat ik al jaren berichten onder de naam Gerard plaats.