Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Mogelijk gedwongen vliegroutes naar Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1668 
|
 destentor.nl 
hvs_lvnl_DSC_2529.jpg

LELYSTAD/DENHAAG - Mochten er geen luchtvaartmaatschappijen vanaf Lelystad Airport willen vliegen dan kan het kabinet bepaalde vliegroutes van Schiphol naar de polder verplaatsen. Juridisch lijkt dat mogelijk, zo blijkt uit de Actieagenda Schiphol die vrijdag is gepresenteerd. Het gaat om routes met minder dan 10.000 zakelijke passagiers per jaar.

Het is aan de exploitant van Lelystad Airport, de Schiphol Group, om luchtvaartmaatschappijen te interesseren voor het vliegveld, schrijft het kabinet. Het gedwongen verplaatsen van vliegroutes is een 'extra instrument' dat achter de hand wordt gehouden.

Bedoeling is dat Lelystad Airport vanaf april 2018 stapsgewijs vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen. Tot dusver heeft slechts een luchtvaartmaatschappij concrete interesse om vanaf Lelystad Airport te vliegen: AIS Airlines, dat al lijnvluchten verzorgt in Duitsland, Zweden, Engeland en Kroatië. Ryanair heeft belangstelling, zei een topman vorig jaar in een interview.

Verder staat in de Actieagenda Schiphol dat de uitbreiding van het spoor tussen Lelystad en Schiphol in 2022 klaar moet zijn.

Bekijk bericht op "destentor.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

Alleen al Ryanair kan de capaciteit van Lelystad makkelijk meer dan vullen. Er is veel vraag naar goedkoop vliegverkeer. Veel uitplaatsing zal niet plaatsvinden vanuit Schiphol. Zowel op Schiphol als Lelystad gaat het low cost verkeer flink groeien.

Geplaatst door anoniem

Zou mooi zijn als we nu al vast de toekomstige vliegroutes te zien krijgen.
Dan kunnen we daar bij het uitzoeken van een woning in elk geval rekening mee houden en dan hoeven we ook niet meer zo te klagen.

Zo komt er een drukke vliegroute over leidse rijn over een aantal jaren. Het is een route die nu alleen in het weekeinde gebruikt word maar dat gaat veranderen op termijn.
De overlast word dan vergelijkbaar met plaatsen als Hilversum en Amersfoort,die ook onder een drukke uitvliegroute liggen. Nooit meer een stil moment buiten, permanent het gebulder op de achtergrond,en steeds vaker ook op de voorgrond.
Maar de mensen die in leidse rijn willen kopen of huren,die word dit niet verteld.
Het word aangeprijst als een bijzonder rustig gebied, Boomgaarden en zo,je kent het wel.
Maar die krijgen dus op termijn met een aanzienlijke verslechtering van de leefomgeving te maken. Het aantal klagers loop al langzaam op. Een jaar geleden was het 1-2 klachten per periode, nu zijn het er rond de 10-20 en straks over 5 jaar zullen het er 100+ zijn.
Maar dan zijn de huizen al verkocht en kunnen de bewoners niet meer terug.

Geplaatst door anoniem

Zoveel dingen zijn ook onbegrijpelijk,
Neem nu,dinsdag ochtend 8.10 er zitten op dit moment 10+ vliegtuigen in een wacht loop.
Dat is gewoon slechte planning, en het is structureel.
Dat er eens een vliegtuig,of zelfs 5 in een loop zitten ok,soms zit het weer tegen of mee. Maar structureel 10+ vliegtuigen in een wacht loop elke dag tijdens de ochtend spits, dan zijn er gewoon meer slots uitgegeven dan er capaciteit is.
En al die wacht loops vertalen zich in lange slierten bochten makende vliegtuigen op 1000 meter hoogte over de hele randstad en noordholland,hetgeen zeer veel overlast geeft.

Geplaatst door Ruud

"Zou mooi zijn als we nu al vast de toekomstige vliegroutes te zien krijgen.
Dan kunnen we daar bij het uitzoeken van een woning in elk geval rekening mee houden en dan hoeven we ook niet meer zo te klagen "

De gemeenten houden er rekening mee is nu de redenering om bouwen toe te staan direct buiten het meest zwaar belaste gebied (niet klagen zone). Maar er staan nog heel wat wijzigingen op stapel waardoor het steeds weer zal wijzigen (4e fix, groei an sich, 2e Kaagbaan, vaste aanvliegroute's, .......). Bouwen en vliegen gaat nu eenmaal niet goed samen in een dichtbevolkt gebied. Politiek wil echter geen keuze maken en wil doen geloven dat het wel samengaat.