Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Moeten Nederlanders ook een klimaatzaak tegen de luchtvaart aanspannen?

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 239 
|
 bnnvara 
honderde_mensen_protestival.jpg
Honderden mensen die van vervuiler Schiphol klimaatactie eisen
Credit: Ellen

Een Britse rechter heeft donderdag een streep gezet door uitbreidingsplannen van London Heathrow. Een zaak die werd aangespannen door milieuorganisaties en bewoners van de stad.

Er wordt per jaar zo’n 4,8 miljard liter kerosine getankt en dat is goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2, meldt Joop in juli vorig jaar. Dat staat gelijk aan 17 miljoen keer op en neer naar Bali. En dat heeft zo zijn effect op ons klimaat. Een vakantie voor twee personen naar Bali staat bijvoorbeeld gelijk aan 8000 kg CO2-uitstoot. En sterker nog: als de luchtvaart een land zou zijn, zou het in de top tien komen van meest vervuilende landen ter wereld. Om die reis naar Bali te compenseren moet je samen ruim acht jaar lang vegetarisch eten. En toch blijven luchthavens maar uitbreiden, om zo het aantal vluchten te blijven opschroeven.

Protestival Schiphol
In december is door een grote groep klimaatactivisten al gedemonstreerd op het plein voor Schiphol Plaza. Omdat 'grote vervuiler Schiphol ruim baan krijgt om door te groeien en nóg meer te vervuilen, terwijl wij midden in een klimaatcrisis zitten'. Het doel van deze actie van Greenpeace was om een klimaatplan van de luchthaven af te dwingen. Ze willen dat Schiphol verantwoordelijkheid neemt door minder vluchten te plannen, korteafstandsvluchten te vervangen door treinen, de opening van Lelystad Airport te stoppen, en een eerlijke prijs voor vliegen te berekenen, zo meldt Vroege Vogels eind vorig jaar.

Adviescommissie
De luchtvaart moet aan banden worden gelegd. Dat vindt ook adviescommissie-Remkes, meldt Joop begin dit jaar. Deze stelt dat de luchtvaartsector niet verder kan groeien als ze de stikstofuitstoot niet terugdringt. Daarmee komt de uitbreiding van Lelystad Airport op losse schroeven te staan. Toch laat Remkes nog steeds ruimte voor Schiphol om uit te breiden. Bijvoorbeeld wanneer ze overgaan tot elektrisch taxiën of het inzetten van meer elektrische bussen.

'Lelystad Airport blijft een luchtkasteel'
En daar zijn Natuur & Milieu, Greenpeace en de Noord-Hollandse Natuur- en Milieufederatie niet blij mee. ‘Een pas op de plaats is nu geboden. De onzinnige groeiplannen in de luchtvaart waren al een ramp voor het klimaat en omwonenden, maar na dit advies is het helemaal duidelijk dat die groeiplannen doorzetten echt niet kan. Lelystad Airport is en blijft dan ook een luchtkasteel.’

1 procent
Volgens de commissie-Remkes, die het kabinet adviseert over het terugdringen van de stikstofuitstoot, is de luchtvaart verantwoordelijk voor ongeveer 1 procent van de stikstofdepositie in Nederland. Desondanks is ingrijpen noodzakelijk.

Klimaatakkoord is bindend
Het Brits beroepshof laat nu zien dat ingrijpen kan. ‘Dit heeft wereldwijde gevolgen’, aldus Margaretha Wewerinke-Singh, specialist internationaal klimaatrecht aan de Universiteit Leiden. ‘Voor het eerst heeft een rechtbank bevestigd dat de temperatuurdoelstelling uit het Klimaatakkoord van Parijs bindend is’, zo meldt Joop.

Bekijk bericht op "bnnvara"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Deze vraag kan beantwoord worden met JA, ABSOLUUT!!! Waarom moet in het kleine en zeer dichtbevolkte Nederland het op drie na grootste vliegveld van de EU zijn gesitueerd? Volkomen absurd en ongewenst. Alle klimaatruimte, als die er al zou zijn (wat eigenlijk niet zo is), zal door India en China worden opgesoupeerd door een idiote groei aldaar. In de EU NUL ruimte!!!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ik zeg volmondig JA!

Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum

Ik zeg ook ja!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Veel mensen zeggen 'ja' (behalve hier ook in het werkelijke leven). Maar een rechtszaak kost geld. En als er aan fondsenwerving wordt gedaan, dan wordt het opmerkelijk stil......