’Moet ik dan weer verhuizen? Dat trek ik niet’. Assendelver wordt gek van de vliegtuigen

Door Frans van den Berg
Hij verhuisde vijf jaar geleden van Oostzaan naar Assendelft. Maar vooral de laatste maanden wordt hij gek van het vliegtuiglawaai. ,,Moet ik dan weer verhuizen? Dat trek ik niet.’’
De tuin achter zijn nieuwbouwwoning nabij De Blauwe Ring in Assendelft-Noord is deze zomer een ideale verblijfplaats. Lekker op het terras genieten van de zon. De hond scharrelt rond. En vrij uitzicht over de sloot en een veldje waar af en toe wat geiten lopen. Het gesprek wordt deze donderdagochtend opeens ruw verstoord door een vliegtuig dat pal over het huis komt. Volgens de website een toestel dat gaat landen op de Zwanenburgbaan. ,,Kijk, daar nog een, die gaat naar de Polderbaan. Twee banen tegelijk en dat gaat maar achter elkaar door’’, verzucht hij.
Met zijn naam wil hij niet in de krant, al heeft hij wel al een noodkreet geschreven aan alle raadsleden. ,,Ik heb er geen zin om met mijn naam en foto in de krant te komen. Dat levert alleen maar negatieve reacties op’’, legt hij uit. Daar komt bij dat hij al anderhalf jaar overspannen thuis zit en zijn werk als bouwkundige heeft moeten neerleggen. Tel daarbij de vliegtuigen die af en aan vliegen. ,,Dit heeft echt een hele grote impact op mij. Het wordt ondoenlijk. De hele dag vliegtuiglawaai. Ik hoor geen vogeltje meer. Ik heb er geen zin meer in. Dit hou ik niet vol.’’
Oostzaan
Verhuizen dan? ,,Nee niet weer. Dat trek ik niet. En waarheen dan? Ik heb hier in de buurt familie, dus Drenthe of zo is geen optie. Ik had achteraf gezien beter niet vijf jaar geleden kunnen verhuizen’’, doelt hij op zijn woning aan de Kerkstraat in Oostzaan. ,,Toen ik daar ging wonen, was er niets aan de hand. Je hoorde de snelweg wel, maar dat is een achtergrondgeluid waar je aan went. De hoogspanningsmasten waren toen geen probleem. Maar een paar jaar later ontstond toch twijfel over het effect van de straling en werd het aanbod gedaan om het huis aan de overheid te verkopen. Alleen gold dat aanbod maar voor vijf jaar jaar. Uiteindelijk heb ik dat toch gedaan, al had ik daar een enorme tuin van 2.350 vierkante meter.’’
Het liefst zou hij terugkeren naar zijn huis in Oostzaan, maar dat kan niet meer. De woonbestemming wordt daar vanaf gehaald door de gemeente. ,,Maar vijf jaar geleden kwamen er niet zoveel vliegtuigen over. Enkele ochtenden in de week. Maar het laatste halfjaar zijn het er wel honderd per uur. Die toestellen even verderop voor de Polderbaan geven net zoveel herrie. Ik hoop dat de gemeente iets kan doen aan de overlast’’, verklaart hij waarom hij een brief heeft geschreven.
Hij benadrukt dat hij echt niet de enige is die zich stoort aan ieder vliegtuig dat over Assendelft komt. In de buurtapp wordt ook veel geklaagd, met name over de intensiteit en de geringe hoogte van de toestellen. Inmiddels heeft hij ook contact met SOS Zaanstreek, waar Winnie de Wit uit Assendelft-Zuid al veertig jaar strijd voert tegen de luchthaven Schiphol. ,,De overlast is al jaren gaande en inderdaad zitten we met het aantal vluchten nog niet eens op het niveau van voor corona. Maar de overlast is de laatste maanden absoluut toegenomen. Ik krijg dat van meer mensen te horen. Ik kan er nog geen vinger achter krijgen waardoor dat komt. Het lijkt wel of de toestellen eerder de flappen uitzetten en soms al het landingsgestel. Dan krijg je meer herrie.’’
Nacht
Daarnaast wordt vanuit Assendelft en zeker ook Krommenie geklaagd over de nachtelijke vluchten.
Lees ook hier: Assendelft en Krommenie liggen wakker van nieuwe aanvliegroute [update]
Die landen in de nacht op de Polderbaan en vlogen voorheen over de IJmond. Maar om de IJmond te ontzien, is de route verschoven richting Assendelft. Het bekende waterbedeffect: minder herrie op de ene plaats betekent meer herrie op een andere plek. ,,We zitten nu op honderd vliegtuigen in de nacht, met laatst een uitschieter naar 161. Daarvan waren er 114 tussen 5 en 7 uur in de ochtend. Dan ben je meteen vroeg wakker. Vast veel vakantievluchten. Maar probeer maar eens iets te ondernemen tegen het machtige Schiphol, dat wordt gesteund door het ministerie en andere instanties en overheden. Dat is bijna onbegonnen werk.’’
De briefschrijver uit Assendelft krijgt binnenkort antwoord van de gemeente Zaanstad. Maar nu al is duidelijk dat de gemeente weinig kan uithalen. Zo stemde wethouder Breunesse in het Schipholoverleg tegen het verleggen van de nachtelijke vliegroute, maar werd dat toch doorgevoerd.
Lees ook hier: Worden Assendelft en Krommenie de dupe van een andere aanvliegroute? LVNL dacht van niet, maar volgens politici is dat wel het geval