Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Moet de nieuwe Schiphol-baas zelf in de herrie wonen? ‘Ze zitten op ramkoers, dat kan zo niet doorga

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 180 
|
 ad.nl - 24-09-2022 
DSC_3249.JPG

Door Jan Belt

Dick Benschop vertrekt, dus is een nieuwe Schiphol-baas nodig. Welke eisen moet je aan die persoon stellen? Wij vroegen het voor- én tegenstanders van minder vliegen.

Michiel van Parreeren was er als de kippen bij. De inwoner van Burgerveen, bij Leimuiden, tweette na het nieuws over Benschop dat zijn opvolger ergens moet wonen waar veel vliegtuigen over komen. Dan snapt hij of zij wat Van Parreeren en duizenden anderen meemaken. ,,Vaak barst dagelijks na 05.00 uur de hel los.” Hij doet oordopjes in, maar slaapt amper.

Ramkoers
Nú moet je iemand aanstellen die werk maakt van krimp in de luchtvaart, vinden Van Parreeren en Harmen Bos. Beiden zitten bij Krimp Luchtvaart, de website van 35 organisaties, zoals milieuclubs, Greenpeace en bewonersgroep Vlieghinder Nieuwkoop. ,,Qua herrie en uitstoot van gevaarlijke stoffen zit Schiphol op ramkoers met omwonenden. Dit kan zo niet doorgaan”, vindt Van Parreeren.

Als ludieke actie zochten hij en anderen alvast een ‘dienstwoning’ voor de nieuwe Schiphol-baas. Zoals enkele huizen aan de Leimuiderdijk die nu te koop staan. Ook opvallend: de Partij voor de Dieren schreef een denkbeeldige vacaturetekst. Enkele ‘eisen’:

- ‘Je herkent een verloren zaak, gezondheid en veiligheid zijn voor jou geen loze woorden, je kent het begrip valse beloftes niet.’

- Als ‘bonus’ krijgt de nieuwkomer een ultrafijnstofmasker, ‘mocht u Schiphol eens bezoeken’.

Schiphol is een mythisch sprookjes­boek. Wat hebben we er écht aan?!
Annette Pietersen


Geen oud-politicus
Laat Benschops opvolger géén oud-politicus zijn, zegt Maria Horfärter van Vlieghinder Nieuwkoop. ,,Die zijn al ingekapseld.” Ze bedoelt: gewend te horen dat Schiphol cruciaal is voor onze economie, een ‘banenmotor’. Dus zou minder vliegen geen optie zijn. ,,Terwijl Schiphol een bedrijf is dat zich gewoon aan regels moet houden.” De luchthaven heeft al jaren geen geldige (milieu)vergunning.

Schiphol is zo ingewikkeld dat het nieuwe boegbeeld ‘het schaap met vijf poten’ moet zijn, zegt Annette Pietersen uit Nieuwkoop. Ze werkt aan een systeem waarmee omwonenden het vliegtuiglawaai zelf kunnen meten (en aan de bel kunnen trekken). ,,Schiphol is een mythisch sprookjesboek. Wat hebben we er écht aan?! Ook de nieuwe Benschop werkt voor aandeelhouders, het Rijk heeft 70 procent. Ik hoop dat zij gaan voor gecontroleerde krimp.” Minister Harbers zei al dat Schiphol terug moet naar maximaal 440.000 vluchten per jaar (nu 500.000).

Vliegen moet duurzamer, snappen Erwin Hoogland en Peter van Waaij van de VVD-fractie in Zuid-Holland. Die is niet voor krimp van Schiphol. Hoogland ‘doet’ de regio Gouda. Die gemeente klaagde vorig jaar dat 4500 Gouwenaars in de herrie zitten, die maar niet minder wordt. ,,Vliegen op waterstof is veelbelovend”, zegt Hoogland. ,,We leven hier met veel mensen op een postzegel. Er is herrie, maar als Alphenaar vind ik die binnen de perken”, zegt Van Waaij.

Ze hebben sommige plaatsen al opgegeven. Als je er woont, ben je al ten dode opgeschre­ven
Harmen Bos


Minder vliegen
De enige optie, countert Harmen Bos, is minder vliegen. ,,Want een vliegtuig moet veel herrie maken om vooruit te komen.” Van Parreeren: ,,Ik keek laatst het luchtvaartdebat in de Tweede Kamer. GroenLinks had het over 60 procent minder stikstofuitstoot. Dat wil Schiphol echt niet. Ze hebben sommige plaatsen al opgegeven. Als je er woont, ben je al ten dode opgeschreven.”

De nieuwe Schiphol-baas moet (vaker) met omwonenden gaan praten, vindt Van Waaij. ,,Ga niet in een ivoren toren zitten. Maar deze persoon hoeft niet daar te wonen waar velen klagen, al snap ik die oproep.” Van Parreeren reageert: ,,Laat die nieuwe baas een weekje bij mij logeren. Kijken hoeveel-ie slaapt. We hebben geen rasbestuurder, maar vooral een mens nodig op deze post.”

Bekijk bericht op "ad.nl - 24-09-2022"

Reacties op dit bericht