Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

MOB start crowdfunding voor bezwaar handhavingsverzoek

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 305 
|
 schipholwatch.nl 
Schiphol_klimaatactie_191214_WP_7632.JPG

Donderdag jongstleden wees verantwoordelijk minister Carola Schouten het handhavingsverzoek af op de ontbrekende natuurvergunningen van de Nederlandse vliegvelden. MOB dient een bezwaar in en voorziet een gang naar de rechter.

Vliegtuigen naar en vanaf Schiphol dumpen teveel stikstof op grote natuurgebieden (foto: Jan Arkesteijn via Wikimedia)
Het handhavingsverzoek werd medio vorig jaar al ingediend door MOB. Schiphol en de andere vliegvelden in ons land krijgen nu tot 1 oktober te tijd om zo’n vergunning alsnog aan te vragen. Tot die tijd handhaaft Schouten niet, en het is evenmin onduidelijk of na die datum de vliegvelden alsnog aan de wet zullen worden gehouden.

MOB is de afkorting van Mobilisation for the Environment, een stichting onder voorzitterschap van Johan Vollenbroek. Hij werd bekend doordat hij met succes de PAS-wetgeving wist aan te vechten bij de Raad van State. Het gedogen van stikstof dumpen op krediet kwam hiermee in ons land tot een einde.

Niet eens aangevraagd
Vorig jaar ontdekte MOB dat de meeste Nederlandse vliegvelden niet beschikten over een wettelijk verplichte vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. Schiphol reageerde in eerste instantie laconiek door te stellen dat het al zó lang bestaat, dat het geen vergunning nodig zou hebben. Dat wordt nu weersproken door de minister.

Het ontbreken van de vergunning vertaalt zich in een forse daling van het aantal vluchten dat vanaf zo’n vliegveld mag worden uitgevoerd.

Nu Schouten heeft gesteld voorlopig niet te gaan handhaven, wil Vollenbroek bezwaar maken tegen deze beslissing. Als zo’n bezwaar ongegrond wordt verklaard, stapt MOB naar de rechter. “De minister is verplicht te handhaven, maar geeft de luchtvaart opnieuw een voorkeurspositie”, aldus Vollenbroek.

Advocaat noodzakelijk
Hoewel MOB beschikt over een getalenteerd team van jonge juristen, is voor de nieuwe stappen in deze procedure een heuse advocaat noodzakelijk. Zo’n advocaat is niet goedkoop en Vollenbroek vraagt dan ook het grote publiek om steun.

“Het geld wordt niet besteed aan de activiteiten van MOB, maar alleen gebruikt om de advocaat te betalen”, aldus de stikstof-bestrijder. “We beschikken zelf over onvoldoende middelen om het zelfstandig op te pakken.”

Op de site Go Fund Me (zie hier) is dan ook een pagina aangemaakt, waarop iedereen geld kan doneren dat MOB alleen gaat inzetten in deze procedure. Vollenbroek wil bereiken dat de minister alsnog het maximaal aantal vliegbewegingen op de vliegvelden gaat handhaven. In het geval van Schiphol gaat het om maximaal 400.000 bewegingen per jaar, 20 procent minder dan nu is toegestaan.

Doneer hier aan MOB

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

Sympathieke actie die ik van harte financieel ondersteun.
Alle lof voor de heer Vollenbroek die voor NL- en met name de bewoners rondom de overlastgevend vliegvelden- een forse financiële bijdrage waard is.

Geplaatst door Gerbrandt Wassink uit Twente

Prima actie weer van MOB, de vlieghaven Schiphol is een overstapplaats voor intercontinentale vluchten , vakantievluchten en korte vluchten binnen Europa .
De laatste twee zijn overbodig , de trein is een prima alternatief , zeker wanneer de elektriciteit milieuvriendelijk wordt opgewekt en de landbouw en veehouderij krijgt meer tijd voor een milieu vriendelijke omschakeling .