Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ministerie worstelt met rekensommen hinderbeperkende maatregelen voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 188 
|
 rtlnieuws.nl 
calculator-385506_1920.jpg
Sjoemelberekening: 'Can we do this?"

Hoeveel vluchten zijn er mogelijk vanaf Schiphol als het aantal ernstig gehinderde omwonenden met 17 procent omlaag moet? Het lukt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) maar niet om deze vraag beantwoord te krijgen. Ondanks toezeggingen van minister Barry Madlener aan de Tweede Kamer.

Er moet een nieuwe balans komen tussen de hinder die Schiphol oplevert voor omwonenden en de bijdrage die de luchthaven levert aan de Nederlandse economie. Het aantal ernstig gehinderden – 113.862 volgens berekeningen van Schiphol zelf – moet daarom per november 2025 met 17 procent omlaag, heeft het kabinet Schoof I zich voorgenomen.

Pakket maatregelen
Er is een reeks maatregelen die daarvoor moet zorgen. Zo is het de bedoeling dat KLM – grootgebruiker van Schiphol – hun stilste toestellen inzet in de nacht. En dat eigenaren van lawaaiige vliegtuigen meer gaan betalen voor het gebruik van de luchthaven. Ook wordt het aantal mogelijke nachtvluchten verlaagd, van 32.000 naar 27.000.

KLM en easyJet: vliegen vanaf Schiphol wordt duurder door hogere havengelden
Omdat deze maatregelen nog niet leiden tot het halen van de 17 procent, blijft een restopgave over. Die zal worden ingevuld door het schrappen van 15.000 tot 25.000 vluchten, liet Madlener de Tweede Kamer eerder weten. Sindsdien is de vraag: worden het 15.000 of 25.000?

Madlener beloofde de Tweede Kamer op 25 oktober zo veel mogelijk transparantie. "We verwachten nu over twee weken", zei hij. Om daaraan toe te voegen dat 'het wel zo netjes is om eerst de ministerraad te informeren'.

Niet op de agenda
De eerste ministerraad twee weken na 25 oktober vond plaats op maandag 11 november. De agenda daarvan kende een twintigtal punten, maar Schiphol was daar geen van.

Op vrijdag 15 november stond Schiphol wel op de agenda, maar het hamerstuk 2b: het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol, werd 'aangehouden tot een volgende vergadering'. Dat was vanwege het opstappen van staatssecretaris Nora Achabar (Toeslagen en Douane) en de crisis die daarop volgde.

Lees ook hier: Stillere toestellen KLM en Transavia: minder lawaai, maar geen einde aan vliegtuighinder

Stillere toestellen KLM en Transavia: minder lawaai, maar geen einde aan vliegtuighinder
Gisteren stond het ontwerpbesluit alsnog op de agenda, maar volgens een woordvoerder van het ministerie 'gaat dat niet over de berekeningen'. Het ministerie zit in 'de afrondende fase daarvan'. Ze zijn 'ingewikkeld' en 'het is belangrijk om alles goed te controleren'.

Volgens een goed ingelichte bron worstelt IenW vooral met de manier waarop berekend kan worden hoe tariefdifferentiatie leidt tot minder ernstig gehinderden. Tariefdifferentiatie is de maatregel waarbij Schiphol lawaaiige vliegtuigen meer laat betalen als ze landen of vertrekken vanaf de luchthaven.

Lawaaiige toestellen
Probleem daarbij is dat niet van tevoren is vast te stellen of en hoeveel lawaaiige toestellen dit scheelt. Want luchtvaartmaatschappijen kunnen er ook voor kiezen om de hogere tarieven te betalen om zo door te blijven vliegen met hun huidige toestellen. En dan is van gehinderdenreductie geen of minder sprake dan aangenomen.

En als dat gebeurt, wordt de restopgave die moet worden ingevuld door vluchten te schappen groter. Luchtvaartmaatschappij KLM maakt zich daar grote zorgen over, zo blijkt uit een bericht dat CEO Marjan Rintel deze week plaatste op LinkedIn.

Schiphol dreigt: zonder vakantievluchten heeft vliegveld Lelystad geen toekomst
"Als het ministerie inzet op 466.000 vliegbewegingen is dat heel erg zorgelijk", reageerde Rintel op berichten in De Telegraaf. Die krant noemde dit aantal als onderkant van een nieuwe bandbreedte. En dat zou betekenen dat niet maximaal 25.000 vluchten geschrapt zouden moeten worden, maar 34.000.

Nieuwe ruzies over slots
Daarmee zouden nieuwe ruzies met andere landen op de loer liggen. Eerder roerden landen als Canada en de Verenigde Staten zich, omdat het schrappen van meer dan 17.000 vluchten ten koste zou gaan van historische rechten die luchtvaartmaatschappijen uit die landen hebben om Schiphol aan te doen. Als deze rechten worden afgenomen, loopt KLM het risico slachtoffer te worden van vergeldingsacties.

Het ministerie van IenW durft geen datum te noemen waarop de berekening gereed zullen zijn. En ook inhoudelijke vragen worden verder niet beantwoord.

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Ik heb wel een aantal suggesties voor een effectief beleid tot hinderreductie.
1. Nachtvluchten in 2025 naar 25000, met mogelijk verdere afname later.
2. Tarieven voor lawaaiige toestellen instellen voor 2025 met jaarlijkse verhoging in de jaren daarop, zodat men niet kan blijven doorvliegen met lawaaikisten.
3. Alle Lden en Lnight in de handhavingspunten voor 2025 3 dB(A) verlagen, zodat er een duidelijk incentive is om met minder lawaaiige toestellen te gaan vliegen. Verder reducties overwegen in de jaren daarop.
4. Etmaalweegfactoren voor de vroege ochtend en de late avond verdubbelen (3.16 is te laag).
5. Ticketprijzen aanpassen aan de huidige realiteit (denk ook aan klimaat, stikstof, UFP en ZZS) en ca. 50-100% verhogen (ook internationaal).
6. Krimp inzetten op grens van 400000 op Schiphol in 2025, daarna kijken naar de behoefte van NL. Eventueel luxe bestemmingen (alleen gunstig voor KLM) eruit gooien.

Geplaatst door Gewoon een inwoner uit Castricum

Pleidooi: Vluchten Afstemmen op Bewoners Consent

Geachte minister, dames en heren van ministerie van IenW ,

In de discussie over het aantal vluchten vanaf luchthaven Schiphol wordt de balans tussen economische belangen en het welzijn van de omwonenden steeds pregnanter. Te midden van groeiende zorgen over geluidsoverlast, milieu-impact en leefbaarheid, pleit ik voor een beleidskeuze die recht doet aan de meest fundamentele belanghebbenden: de mensen die dagelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van het luchtverkeer. Laten we het aantal vluchten laten afhangen van het daadwerkelijke consent van de omwonenden.

Waarom consent de sleutel is

Consent betekent instemming, en instemming kan alleen bestaan als er sprake is van begrip, transparantie en rechtvaardigheid. De hinder die het luchtverkeer veroorzaakt – in de vorm van geluidsoverlast, slaapverstoring, gezondheidsproblemen en vermindering van leefkwaliteit – treft de directe omgeving van Schiphol op een onevenredige manier. Door het aantal vluchten af te stemmen op de mate waarin omwonenden daadwerkelijk akkoord gaan met de hinder, zorgen we voor een eerlijker en duurzamer luchtvaartbeleid.

Belangrijke argumenten voor beleid op basis van consent

1. Gezondheid en welzijn als prioriteit
Onderzoeken tonen aan dat langdurige blootstelling aan geluidsoverlast leidt tot stress, slaapproblemen en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Het welzijn van burgers moet altijd zwaarder wegen dan economische groei. Door het aantal vluchten te koppelen aan de grens van aanvaardbare hinder, stellen we de gezondheid van onze bevolking centraal.

2. Rechtvaardigheid in verdeling van lasten
De baten van de luchtvaart worden op nationaal niveau gevoeld, maar de lasten zijn onevenredig geconcentreerd bij omwonenden. Dit is moreel onrechtvaardig. Een beleid op basis van consent geeft deze groep een stem en voorkomt dat ze gedwongen worden te leven met ongewenste overlast.

3. Duurzaamheid en toekomstbestendigheid
De luchtvaartsector staat onder druk om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Door het aantal vluchten te beperken tot een niveau dat door omwonenden wordt geaccepteerd, creëren we een prikkel voor innovatie. Alternatieven zoals stillere en schonere vliegtuigen krijgen zo de kans om te gedijen.

4. Sociale cohesie en vertrouwen
Een luchtvaartbeleid gebaseerd op consent versterkt het vertrouwen tussen burgers en overheid. Het laat zien dat de regering bereid is de belangen van haar burgers serieus te nemen. Dit bevordert sociale cohesie en vermindert polarisatie rondom Schiphol.

Hoe consent in de praktijk kan werken

1. In kaart brengen van hinderbeleving
Gebruik geavanceerde meetmethoden en burgerparticipatie om nauwkeurig vast te stellen hoeveel en welke omwonenden hinder ondervinden.

2. Vaststellen van hinderlimieten
Bepaal via overleg met bewonersgroepen, onafhankelijke experts en beleidsmakers wat als acceptabele hinder kan worden beschouwd.

3. Dynamisch beleid op basis van feedback
Evalueer regelmatig de hinderbeleving en stel het aantal vluchten bij waar nodig. Maak gebruik van transparante rapportages om vertrouwen te waarborgen.

Conclusie:
Een luchtvaartbeleid dat gebaseerd is op consent geeft prioriteit aan de mensen die het meest te maken hebben met de gevolgen van onze keuzes. Het biedt een eerlijke, duurzame en toekomstgerichte oplossing voor de complexe uitdagingen rondom Schiphol. Laten we kiezen voor een beleid dat niet alleen winstgevend is voor de economie, maar ook recht doet aan de leefbaarheid van onze samenleving.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.