Ministerie wist niet van huwelijk ‘onafhankelijke’ vliegveldexperts
Door Paolo Laconi
Ambtenaren op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waren niet op de hoogte van het huwelijk tussen mer-deskundige Stefan Morel en de directeur van de commissie-mer, Veronica ten Holder. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer.
De minister reageert naar aanleiding van onthullingen in de Stentor over de schijn van belangenverstrengeling rond het milieurapport over Lelystad Airport. Morel moest als deskundige voor het ministerie de fouten in het milieurapport over het vliegveld herstellen. Zijn echtgenote Veronica ten Holder is directeur van de commissie-mer, die het gerepareerde rapport moet beoordelen.
Na een gesprek op het ministerie heeft Morel volgens Van Nieuwenhuizen op 1 februari op eigen initiatief zijn taken neergelegd. Morel werd ingehuurd door het bureau To70, dat op zijn beurt weer door het ministerie wordt ingehuurd om het milieurapport van vliegveld Lelystad te herstellen. Daarin zitten fouten die door actiegroep HoogOverijssel zijn blootgelegd.
Adequaat
Volgens Van Nieuwenhuizen is door haar ambtenaren adequaat opgetreden. 'Ik kom tot de conclusie dat op het moment dat de schijn van belangenverstrengeling op mijn ministerie bekend werd, dit feit aan de orde is gesteld en dat vervolgens de door To70 ingehuurde medewerker de betreffende werkzaamheden heeft beëindigd.'
De beoordeling van het nieuwe milieurapport over Lelystad Airport is een cruciale taak, waar politiek gezien veel van afhangt.
Uit de beantwoording van de minister blijkt dat de omstreden deskundige al vanaf 2 november voor het ministerie betrokken was bij de mer-reparatie. 'De heer Morel heeft inmiddels aangegeven zijn betrokkenheid bij alle luchthaven- en mer-projecten te beëindigen. Op dit moment wordt nagegaan welke projecten dit exact betreft', schrijft de minister.
Bekend
In een schriftelijke verklaring aan EenVandaag stelt Morel dat hij al 11 jaar opdrachten uitvoert voor het ministerie en dat hij er vanuit ging dat zijn relatie met Ten Holder breed bekend was. Hij heeft het niet expliciet gemeld. 'Ik heb de fout gemaakt deze melding niet te doen aan de betrokken medewerkers bij de start van dit project', aldus Morel.
Van Nieuwenhuizen benadrukt dat door de overheid ingehuurde adviesbureaus worden gewezen op 'de plicht naar belangenverstrengeling onderzoek te doen'. De afspraken daarover in contracten tussen het ministerie en ingehuurde bureaus moeten wat de minister betreft opnieuw worden bekeken. Ze vraagt het kabinet dat te doen.
PVV'er Dion Graus heeft vanwege de zaak-Morel een debat over vliegveld Lelystad aangevraagd. Dat gaat er komen, mogelijk al volgende week. ,,Dankzij het verhaal in de Stentor is het eindelijk gelukt. Er is unaniem steun voor een debat."
Volgens VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is dat een goede zaak. ,,Dit helpt niet bij het herstel van vertrouwen. Als er sprake is van belangenverstrengeling moet dat snel uit wereld. We moeten er als Kamer op kunnen vertrouwen dat de mer onafhankelijk wordt beoordeeld door de commissie."
Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks is niet tevreden met de antwoorden van de minister. Ze heeft nieuwe schriftelijke vragen gesteld. Zo wil ze bijvoorbeeld weten of Morel ook wordt ingehuurd door Schiphol, de eigenaar van Lelystad Airport.
Dankzij het verhaal in de Stentor krijgen we eindelijk een Kamerdebat