Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ministerie: vliegroutes Lelystad vaak hoger dan 1800 meter boven Zuid-Friesland

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 70 
|
 .lc.nl/friesland - 23-01-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png


Door Robert Jan Speerstra

Vliegtuigen van en naar het vernieuwde Lelystad Airport zullen boven Zuid-Friesland geregeld hoger vliegen dan de eerder aangekondigde 1800 meter.

Dat benadrukken het ministerie van Infrastructuur, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de leiding van Lelystad Airport. Medewerkers van deze drie organisaties waren dinsdagavond aanwezig bij een informatiemarkt over het vliegveld in het Abe Lenstra-stadion in Heerenveen. De markt, georganiseerd door het ministerie, werd mede vanwege de sneeuwval matig bezocht.

De opening van ‘Lelystad’ staat gepland voor april 2020. Uitstel dreigt echter. Na de opening gaan over het zuiden van Friesland twee belangrijke vliegroutes: één met vertrekkende toestellen (over onder meer Sloten en Joure) en één met landende toestellen (over Bantega, Echtenerbrug en Munnekeburen).

Waar mogelijk hoger
De minimale vlieghoogte van deze toestellen is 1800 meter. Waar mogelijk is dit (veel) hoger, aldus de drie organisaties. Boven Bantega en Echtenerbrug zouden de dalende vliegtuigen bijvoorbeeld op zo’n 2500 meter kunnen zitten.

,,De routes zijn ontworpen voor alle mogelijke omstandigheden qua weer en verkeer’’, zegt Richard Versteegh van LVNL. ,,Dit is de minimale hoogte, ook bij bijvoorbeeld slecht weer. Waar het veilig kan en geen ander verkeer is, zitten de vliegtuigen straks hoger.’’

Gevoelig, raar
Opvallend was dat veel andere medewerkers niet met naam in de krant willen, onder meer vanwege de gevoeligheid van het ‘dossier’. Er was tevens een beveiliger present, waarschijnlijk om dezelfde reden. Deze had niks te doen.

Behalve wethouders Durk Durksz van De Fryske Marren en Hanneke Zonderland van Weststellingwerf kwam ook Henk Nauta (65) uit Heerenveen een kijkje nemen. ,,Ik vind het wel best dat dit vliegveld er komt. Wel is het slordig dat het ministerie eerst met verkeerde geluidsgegevens kwam. En het is raar dat de vliegtuigen straks zo dicht langs natuurgebied De Weerribben gaan. Maar verder ben ik voor.’’

Bekijk bericht op ".lc.nl/friesland - 23-01-2019"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.