Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Ministerie van Infrastructuur vond ‘topprioriteit’ Lelystad Airport belangrijker dan woningbouw

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 409 
|
 eenvandaag.avrotros.nl - 21-07-2021 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Jan Salden

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft vorig najaar grote druk uitgeoefend om Lelystad Airport een vergunning te geven. Het ministerie wilde zelfs dat de luchthaven prioriteit kreeg boven woningbouw.

En dat terwijl binnen het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) twijfels bestonden over of de stikstofberekeningen van het vliegveld wel klopten. Dat blijkt uit documenten die EenVandaag in handen kreeg na een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

In overtreding
Lelystad Airport is één van circa 3.500 ondernemingen die onder het oude stikstofbeleid geen vergunning hoefde te hebben, vanwege hun relatief beperkte stikstofneerslag op de natuur. Maar de Raad van State haalde dat beleid 2 jaar geleden onderuit.

Daardoor zijn al deze bedrijven - in meerderheid boeren - nu in overtreding. Het kabinet beloofde ze te legaliseren, maar daarvoor moet eerst voldoende stikstofruimte worden gecreëerd. Dat kan alleen door maatregelen te nemen, waardoor de uitstoot van stikstof door andere bedrijven afneemt.

'Topprioriteit'
Het uitkopen van varkensboeren zou voldoende ruimte moeten opleveren om een eerste deel van de 3.500 bedrijven alsnog een vergunning te geven. Uit de openbaar gemaakte documenten blijkt dat het ministerie van Infrastructuur wilde dat vliegveld Lelystad met 'topprioriteit' zou worden gelegaliseerd.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur stelde in augustus vorig jaar 'tijdige legalisatie van Lelystad Airport' zelfs als harde eis aan haar instemming met andere plannen van haar Landbouwcollega Carola Schouten. Terwijl de luchtvaart door corona werd geraakt en Schiphol minder dan de helft van het reguliere aantal vluchten uitvoerde, zou Lelystad Airport volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voorrang moeten krijgen boven woningbouw, wegprojecten en het legaliseren van andere ondernemers zonder vergunning.

Protest
Uit de documenten blijkt hoe ver de ministeries wilden gaan om de vergunning voor Lelystad te regelen. Wanneer het voorstel op tafel komt om een deel van de stikstofruimte uit de vergunning van Schiphol over te hevelen naar Lelystad, stelt een ambtenaar voor om af te wijken van de regels.

Die schrijven immers voor dat bij dit soort deals 30 procent van de vergunde uitstoot moet worden afgeroomd en ten goede moet komen aan de natuur. "U heeft de bevoegdheid om deze bijdrage van 30 procent niet toe te passen", schrijft een Landbouwambtenaar aan minister Schouten.

Discussie bij ministerie van Landbouw

Toch ontstaat er op het ministerie van LNV ook discussie over Lelystad Airport. Zo wil een deel van het ministerie meegaan in het standpunt van IenW, dat de luchthaven voorrang moet krijgen. Wel hebben ze het over de beeldvorming. 'In de media kan het beeld ontstaan dat ruimte uit de landbouw naar de luchtvaart gaat. En dat terwijl de luchthavens niet op volle capaciteit opereren', staat in een notitie van de zomer van vorig jaar.

Maar in een e-mail op 19 augustus 2020 protesteren andere ambtenaren van LNV tegen het standpunt van hun collega's. Zij plaatsen vraagtekens bij de juistheid van de berekeningen. "Het is aan het bevoegd gezag om dat te beoordelen en wij zijn er nog niet aan toe om die conclusie te trekken."

Ophef over fouten
Over de stikstofberekeningen van Lelystad Airport , nadat Leon Adegeest van actiegroep SATL fouten ontdekte. Een onafhankelijke milieucommissie gaf hem gelijk en oordeelde dat de berekeningeontstond eind 2019 ophefn niet klopten.

Als de berekeningen wel correct waren uitgevoerd, had Lelystad Airport al jaren eerder een vergunning moeten aanvragen. Uit chatberichten tussen ambtenaren blijkt dat tot afgelopen maart is gediscussieerd over de verwijtbaarheid van die fouten.

Opening steeds uitgesteld
Lelystad Airport vroeg eind vorig jaar alsnog een vergunning aan voor haar stikstofuitstoot. Het ministerie van LNV moet daar nog over beslissen. De opening van het vliegveld is al meerdere keren uitgesteld. In het voorjaar van 2020 gebeurde dat voor het laatst.

Minister Van Nieuwenhuizen beloofde toen dat Lelystad in november 2021 open zou gaan. Maar ook dat is inmiddels niet meer aan de orde. Lelystad Airport is door de Tweede Kamer controversieel verklaard. Aan de formatietafel zal over het lot van de luchthaven worden besloten.

BEKIJK OOK
Minister Van Nieuwenhuizen houdt zich niet aan de uitspraak van de Raad van State over het stikstofbeleid

Bekijk bericht op "eenvandaag.avrotros.nl - 21-07-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door H.J. Klok uit Ede

Onwaarschijnlijk slechte bewindspersoon. Lelystad moet open, ondanks alle vlieg hinder boven midden Nederland. Corona regels minder streng, we vliegen weer. Het is boven Ede al dagen niet meer stil. Constant lawaai van de vele vliegbewegingen en dat gaat nog verder toenemen.
Rekening houden met wat de burgers willen is er bij deze demissionair minister nimmer geweest.
Publieke Omroep kom in aktie luidt mijn noodkreet.
Ik weet ik reageer op een bericht betreffende Kennemerland, daar moet het wel helemaal onacceptabel zijn.
Milieu, klimaat, doelstellingen worden volledig genegeerd

Geplaatst door Marc B uit Almere

Cora v N denk in haar tunnelvisie maar aan 1 ding, en dat is haar carrière na de politiek. Bizar hoeveel macht 1 persoon heeft over het lot van nederlanders. Beter gezegd, hoe Cora haar macht misbruikt voor haar eigen belang....

Geplaatst door C. uit Amsterdam

Schiphol en wijde omgeving drukke stad in nabijheid is het niet te harden en barst uit z'n voegen. Terwijl men in omgeving Lelystad heerlijk rustig in villas in het groen woont. En uiterste best wordt gedaan om de kleine veel minder overlast van 40 000 vakantievluchten op alle mogelijke manieren buiten de deur te houden. Ja hallo! Zal het wel verkeerd zien maar toch, ontlast Schiphol en verplaats vluchten naar elders. O.a. Lelystad! Bedankt.

Geplaatst door Marc uit Almere

Beste C uit Amsterdam,

Hoezo Schiphol ontlasten? Realiseer je dat zodra kleine (vakantie) vliegtuigen naar Lelystad verhuizen, jij daar grotere herriebakken voor terug krijgt, nl 40dznd intercontinentale vluchten. Is dat waar je voor pleit??? Ik zou maar bidden dat Lelystad nooit open gaat!

Geplaatst door C. uit Amsterdam

Beste Marc,

Ja dat kunt u wel mailen, maar dat moet ik nog zien gebeuren. Schiphol en omgeving Amsterdam amstelveen etc.zit nu al ver boven elke leefbare maat en Schiphol veroorzaakt gigantisch veel overlast. Voller kan niet.
Minister Nieuwenhuizen behoort waarschijnlijk ook tot de groep mensen die in betrekkelijke rust met fijne tuin, twee autos voor de deur en nooit of hooguit 3 keer per week eens het geluid van een vliegtuig in de verte. Daar kan ze rustig plannen maken om de infrastructuur en mobiliteit van Nederland te vergroten. Maar geachte minister Schiphol zit vol! Genoeg is genoeg!

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Helemaal mee eens C uit Amsterdam !
Lelystad zo gauw mogelijk open om in ieder geval de eerste 40000 vliegbewegingen op te vangen.
Er mag van mij wel een tweede baan bij !

Geplaatst door Marc B uit Almere

@Baard
En dan snel 40dznd grote vliegtuigen er bij op Schiphol. Slim plan hoor! Nog meer goede suggesties???

Geplaatst door C. uit Amsterdam

Een tweede baan erbij daar Baard uit Heilo, mijn idee laten ze eerst maar eens Lelystad open zien te krijgen om wat vakantie vluchten uit te plaatsen. Volgens mij is het daar in Lelystad en ook Almere overweldigend rustig en zij mogen toch ook wel een heel klein beetje overlast ervaren als ze koffie drinken in hun tuinen ? maar toch goed voor de economie. Waarschijnlijk woont daar een groep mensen zeer rustig omringd door natuurschoon en groen,
Schiphol niet groter, maar wel efficienter. Schiphol minder!!! Donatie doen aan milieudefensie.... Niet meer! De stikstofuitstoot is hier vele malen groter, auto's bussen en dan ook nog eens vliegtuigen.


Geplaatst door Marc uit Almere

C uit Castricum
In Almere rustig??? Wij liggen onder 1 van de drukste aanvliegroutes van Schiphol. Wellicht eerst verdiepen in de materie voordat je onzin roept. Almere gaat gebukt onder de honderden vliegtuigen per dag. Alleen als het wind uit het zuiden komt is het rustig. Alle andere dagen terreur!

https://www.google.com/search?q=overlast+schiphol&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=insv&sxsrf=ALeKk03FNCcY9P-W9xOAUV_nFQH_HLAaIA:1627284933645&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiF4avjnIDyAhWLhP0HHRTpD6QQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=722&dpr=2.63#imgrc=0TF-_zz80IdCtM

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Misschien ook eens naar de verschillende aanvlieghoogte,s kijken Marc ! .


Geplaatst door Marc uit Almere

@Baard
De aanvlieghoogtes boven Almere liggen rond 1250 - 1750m en is voldoende voor flinke geluidsoverlast, waarbij metingen met gemak 65 a 70dB aangeven.

Wellicht moet jij je energie richten tegen de luchtvaart, ipv burgers dezelfde ellende wensen als jij nu ervaart. Hiermee verdien je geen empathie van anderen.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Meneer baard en meneer c,

Ga u eerst eens verdiepen in de materie en wat u te wachten staat als dat vliegveld open gaat.
Het staat een ieder vrij om mee te doen aan een discussie maar blijf dan wel bij de realiteit aub.
Menigmaal is aan baard al uitgelegd wat er ons dan te wachten staat.

Beiden denkt u uw eigen tuintje schoon te maken en het vuil bij een ander achter te laten, beiden heeft u gebrek aan enige sociale cohesie.

Rest mij dit nog te vermelden, Krimp is de enige optie.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1881495886/klm-schiphol-wordt-luchthaven-prijsvechters-bij-krimp

Geplaatst door baard uit heiloo

Droom maar lekker Michel !
Ik krijg echt geen gewetensbezwaar als er 100000 vliegbewegingen van Schiphol naar Lelystad worden verplaatst . Zelfs met krimp !.
De tegenstanders van Lelystad hebben ook geen enkele moeite met die 100000 extra vliegbewegingen op Schiphol ! .
Dus ja , ik wil mijn eigen tuintje gewoon schoon .




Geplaatst door thijs uit Heiloo

Maar beste Baard,
denk nu een logisch na. Ieder vliegtuig dat op Lelystad zal gaan landen als het open gaat, wordt net zo makkelijk en even snel vervangen door een ander toestel op Schiphol.
Er bestaat helemaal niet zoiets als Schiphol ontlasten, ze zijn er nota bene terminals aan het bijbouwen om nog meer capaciteit te realiseren!
Lelystad openen betekent niets anders dan nog meer vliegtuigen naar Nederland. Als je daadwerkelijk denkt dat Heiloo minder overlast zal ondervinden aan Schiphol wanneer Lelystad opent dan raad ik je aan om toch eens iets meer te verdiepen in de werkwijze van de Schiphol groep...
Schiphol mag van onze oh-zo capabele minister van Nieuwenhuizen 500.000 toestellen per jaar ontvangen, Dat aantal zal echt niet met 40.000 omlaag gaan als Lelystad dat "overneemt" Schiphol zal vast blijven houden aan zijn 500.000 en er komen er gewoon 40.000 bij op een andere plek.
De noemer "Schiphol ontlasten" is er alleen voor om het voor de buitenwereld goed te praten.

Geplaatst door baard uit heiloo

@Thijs ,
draai het eens om !.
gaat het hier beter worden als Lelystad dicht blijft ?